لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

فرانسه خواستار تشدید تحريم ها علیه ایران شد


مقر آژانس بين المللی انرژی اتمی در وین
مقر آژانس بين المللی انرژی اتمی در وین
فرانسه می گويد گزارش جديد آژانس بين المللی انرژی اتمی مبنی بر آمادگی جمهوری اسلامی برای غنی سازی اورانيوم ۲۰ درصدی در ابعاد گسترده تر، نشان می دهد که بايد تحريم های ايران تشديد شود.

به گزارش رويترز، برنار والرو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز سه شنبه گفت: «گزارش جديد آژانس نشان می دهد که کشورهای گروه پنج به علاوه يک هيچ راهی به جز اقدام سريع برای افزايش تحريم های ايران ندارند.»

پنج کشور عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه و چين به همراه آلمان، اعضای گروه موسوم به پنج به علاوه يک هستند.

وزارت خارجه فرانسه طی بيانيه ای اعلام کرد: «گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی به موضوعات مختلفی که يکی از نگرانی های اساسی جهانی در مورد برنامه هسته ای ايران است، اشاره کرده است.»

وزارت خارجه فرانسه همچنين از ایران خواسته به سرعت با شورای امنيت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند و با تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم، نگرانی ها را کاهش دهد.



خبرگزاری ها روز دوشنبه با اشاره به گزارش محرمانه آژانس بين المللی انرژی اتمی، نوشتند ايران زنجيره دوم سانتريفوژها برای غنی سازی اورانيوم تا سقف ۲۰ درصد را آماده کرده، هرچند هنوز فعاليت آن آغاز نشده است.

در این گزارش همچنین آمده است که ایران تا اوایل ماه آوریل گذشته، دو ماه پیش، دست‌کم ۵/۷ کیلوگرم اورانیوم با غنای بالا نیز تولید کرده است. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غنای این اورانیوم قدری زیر ۲۰ درصد اعلام شده است.

وزارت خارجه چین نیز روز سه‌شنبه در واکنش به تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر گسترش غنی‌سازی در ایران و افزایش ذخیره اورانیوم کم‌غنی‌شده جمهوری اسلامی از تهران خواست که همکاری خود با این سازمان را بهبود بخشد و «مسائل موجود را هر چه زودتر حل کند.»

واشینگتن نیز در ساعات اولیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که گزارش تازه آژانس تاکید و تاییدی است بر سر باز زدن جمهوری اسلامی ایران از تن دادن به الزامات بین‌المللی.

تهران اخیرا قراردادی با ترکيه و برزيل امضا کرد که بر اساس آن اورانيوم کمتر غنی شده ايران در خاک ترکيه با سوخت اتمی مبادله شود. غرب اين توافق را ناکافی خوانده و خواهان تشديد تحريم های ايران است.

پس از امضای «توافقنامه تهران» برای تبادل سوخت اتمی با اورانيوم کمتر غنی شده در خاک ترکيه، هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، گفت که پيش نويس دور چهارم تحريم های ايران به توافق روسيه و چين هم رسيده است.

غرب به فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی ایران مشکوک است و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می داند. تهران می گويد فعاليت های اتمی را برای توليد برق دنبال می کند.
XS
SM
MD
LG