لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

«دکترین امنیتی جمهوری اسلامی مانند مشاغل آقای الهام است»


محمد علی جعفری، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفته است: سپاه نباید صرفا با اسلحه از انقلاب دفاع كند، بلكه سپاه قبل از نظامی بودن، یك سازمان امنیتی و سیاسی است.

به گزارش خبرگزاری « فارس»، وی در همایشی در تهران در روز چهارشنبه افزود: « سپاه باید بتواند برای آماده‌سازی هرچه بهتر خود، برای دفاع از انقلاب و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی، گام‌های موثری بردارد و نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت مطلوب‌تر و بهتری قرار گیرد.» فرمانده كل سپاه پاسداران در این ارتباط گفت که سپاه باید بر اساس تهدیدات روز، خود را آماده كند.


نیما راشدان، تحلیلگر سیاسی و کارشناس موسسه مطالعات مدنی ژنو، درباره سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران به رادیو فردا می گوید: ظاهراً دکترین درازمدت امنیت ملی جمهوری اسلامی مانند مشاغل آقای الهام شده است، یعنی از هر ناحیه ای که احساس خطر می شود دست بر قضا آقای جعفری اعلام می کند که وظیفه اصلی سپاه همین است.



وقتی بحث حمله نظامی به ایران بالا گرفته بود آقای جعفری گفت وظیفه اصلی سپاه دکترین جنگ های نامتقارن است، مدتی بعد بحث تحریم نفتی ایران بالا گرفت و سپاه گفت یکی از وظایف اصلی ما تولید، پالایش و مشارکت در طرح های نفتی است. اکنون هم با اعتراضات بسیار گسترده مردم پس از انتخابات ریاست جمهوری آقای جعفری دوباره اعلام می‌کند دکترین دراز مدت امنیت ملی جمهوری اسلامی به ایفای نقش سیاسی و امنیتی و حتی رسانه ای سپاه گره خورده است.

در محافل کارشناسی این بحث که سپاه اصلاً از روز اول تشکیل کار امنیتی، سیاسی و تبلیغی می کرد چندان تعجب برانگیز نیست، چون واقعاً این کار را انجام می داد و به خصوص در دهه اول انقلاب به حذف مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی و تثبیت حاکمیت سیاسی در پایتخت کمک کرد. در دهه دوم درگیری ها به حاشیه های کشور منتقل شد و سپاه آنجا ایفای نقش کرد. در دهه سوم سپاه دوباره به پایتخت برگشت و قبل از روی کار آمدن آقای خاتمی شروع کرد به کار سیاسی- تبلیغی با هدف تحکیم ولایت فقیه، شخص آقای خامنه ای و جناحی که آقای خامنه ای از آن حمایت می کند و بعد هم که دوم خرداد و قضایای مربوط به آن پیش آمد.

صحبت های محمدعلی جعفری پس از آن مطرح می شود که او و سایر فرماندهان سپاه همراه هواداران آقای خامنه ای در نهادهای مختلف بارها از نابودی جریان فتنه در ایران صحبت می کردند و این که دست‌آوردهای انقلاب به رغم تهدیدات موجود تثبیت شده است. بین صحبت های اخیر فرمانده کل سپاه با مواضعی که در گذشته مطرح می شد تفاوتی می بینید؟

این بار سطح تهدید امنیتی مورد نظر آقای جعفری بسیار بزرگ است. قبلاً می شد با یک محفل بسته امنیتی در یک اتاق و دراختیار داشتن چند بازداشتگاه و یک پشتیبانی نامحدود امنیتی و قضایی در یک سطح محدود با برخی عناصر سیاسی برخورد کرد.

اما امروز حجم عملیاتی مورد نظر آقای جعفری برای آرام کردن اوضاع و دفع کامل آن چیزی که فتنه می خوانند، بسیار بزرگ است. امروز باید نیروی زمینی و نیروی مقاومت سپاه و دستگاه های اطلاعاتی در حجم وسیعی وارد عمل شوند. برای توجیه فرماندهان رده یک و خصوصاً فرماندهان رده دو که هیچ وقت توجیه تئوریک نمی شوند بلکه توجیه عملیاتی می شوند، نیاز به یک سازمان دهی بزرگ و جدید وجود دارد که قابلیت برخورد با جوامع پرتعداد و اعتراضات گسترده شهری را داشته باشد که البته مسئله سایبر هم باید به آن اضافه شود. از طرف دیگر سازمان های نظامی مانند سپاه بسیار مایلند بودجه آنها به صورت تساعدی افزایش یابد.

به نظر من یکی از دلایلی که آقای جعفری به صورت مشخص و علنی این مسایل را مطرح کرده این است که به نمایندگان مجلس بگوید این مأموریتی است که قانون اساسی به سپاه داده و نظر رهبری نیز همین است، پس بودجه ما را باید چند برابر کنید. البته بودجه رسمی که می گیرند وگرنه بودجه های غیر رسمی که جای خود دارد.

با توجه به سخنان آقای جعفری مبنی بر این که نهاد سپاه یک سازمان امنیتی و سیاسی است، گویا سپاه قصد دارد جانشین وزارت اطلاعات هم بشود. ارزیابی شما در این مورد چیست؟

من فکر می کنم وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به صورت سخت افزاری برای برخورد با شورش های عظیم شهری -که از این پس جمهوری اسلامی شاهد آن خواهد بود- طراحی نشده است. یعنی برای حذف گروه‌های مخالف چند صد یا چند هزار نفری درست شده و شورش‌های عظیم چند میلیونی شهری که سال گذشته شاهد بودیم در قد و قامت وزارت اطلاعات ایران نیست. بنابراین سپاه می‌گوید نیازمند سخت افزار پرتعداد نظم و امنیت شهری است و در جمهوری اسلامی نهاد دیگری غیر از سپاه وجود ندارد که چنین استعدادی داشته باشد، پس بودجه ما را چند برابر کنید و به ما اجازه دهید نفر استخدام کنیم و پروژه‌هایمان را انجام دهیم تا بتوانیم با این چالش مقابله کنیم.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG