لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

«سپاه قبل از نظامی بودن يک سازمان امنيتی - سياسی است»


محمدعلی جعفری
محمدعلی جعفری
سرلشکر محمدعلی جعفری روز چهارشنبه سپاه پاسداران ایران را قبل از نظامی بودن سازمانی امنيتی - سياسی خواند. اين سخنان در حالی بيان می‌شود که رهبران اصلاح‌طلب بارها به‌شدت از مداخله فراوان سپاه در امور اقتصادی و سياسی کشور انتقاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در همايش سپاه سيدالشهداء استان تهران که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شده بود گفت: «تهديد سياسی برای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی را نبايد دست کم گرفت.»

وی افزود: «فلسفه وجودی آن [سپاه] دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن است و بايد بر اساس تهديدات روز خود را آماده کند.»

رهبران اصلاح‌طلب ایران از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی در يک سال گذشته از مداخله سپاه در سياست، افزايش نقش اين نهاد در امور اقتصادی و سرکوب معترضان به دولت و حکومت به‌شدت انتقاد کرده‌اند.

انتقاد رهبران اصلاح‌طلب از جهت‌گيری‌های سياسی سپاه و حمايت اين نهاد از محمود احمدی‌نژاد پيش از اعلان نتايج انتخابات دوره دهم آعاز شد.

میرحسین موسوی، نخست وزير سابق ايران و از رهبران مخالف دولت، در نامه‌ای سرگشاده به آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که روز ۲۱ خرداد ۱۳۸۸ منتشر شد نوشت: «‌شواهدی از مداخله تعدادی از فرماندهان و مسئولان سپاه و بسيج در انتخابات واصل گرديده و به نظر می‌رسد اين عمل در صورت صحت خبر، علاوه بر نقض قوانين، شکاف بين فرماندهان و مسئولان رسمی و بدنه سالم و صادق نيروهای بسيج و سپاه را دامن می‌زند.»

آقای جعفری همچنين گفت: «فتح خرمشهر يک پيروزی محسوس و قابل درک و عينی بود، اما پيروزی‌های بزرگ بعد از آن در حوادث مختلف انقلاب که مهم‌ترين آن مربوط به فتنه‌های سال گذشته بود.»

مسئولان نظام جمهوری اسلامی معمولا تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات رياست جمهوری دوره دهم که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، از جمله تظاهرات ميليونی ۲۵ خرداد، را «فتنه» می‌خوانند.

محمد خاتمی، رئيس جمهور پيشين ايران، در آذرماه ۱۳۸۸ با انتقاد از نقش سپاه و بسيج در سرکوب معترضان گفت: «سپاه پاسدارانی که آن همه افتخارات در کنار ارتش ما آفريد، بسيجی که با دست‌های تهی توانست در مقابل نيروهای عظيم بايستد و نگذارد عزت مملکت از بين برود، حرمتش اين است که در کنار مردم باشد، نه روياروی آنان.»

این در حالی است که، به گفته مقامات سپاه پاسداران، نيروهای بسيج نقش اساسی در سرکوب و پايان دادن به اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری ايران داشته‌اند.

مهدی کروبی، از رهبران معترضان، در ارديبهشت سال جاری همچنين با انتقاد از حضور نيروهای نظامی در عرصه اقتصاد ايران گفت: «آيا به‌راستی نظامی کردن اقتصاد در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی، چارچوب سياست‌های کلی نظام و سند چشم‌انداز است؟»

‏يدالله جوانی، معاون سياسی سپاه پاسداران، ‏نيز اخيراً خواستار دستگيری و محاکمه رهبران ‏شاخص اصلاح‌طلب نظير محمد خاتمی و دو نامزد ‏اصلاح‌طلب دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ‏شده بود.

نقش سپاه در سياست ايران همواره مورد اختلاف شخصيت‌های سياسی نظام جمهوری اسلامی بوده است. در حالی که آيت‌الله خمينی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، گفته بود نظاميان در سياست دخالت نکنند، قانون اساسی جمهوری اسلامی سپاه را «نگهبان از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن» دانسته است.

اخيرا علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، با استناد به سخنان آيت‌الله خمينی از افزایش نفوذ سپاه دفاع کرد و گفت:‌ «به ايشان گفتند سپاه به دنبال کودتاست، گفتند اگر سپاه کودتا کند خوب است.»
XS
SM
MD
LG