لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

دولت موقت قرقیزستان خواستار کمک روسیه در برقراری نظم شد


وضعیت در شهر اوش به شدت بحرانی است و خانه‌ها به آتش کشیده شده‌اند
وضعیت در شهر اوش به شدت بحرانی است و خانه‌ها به آتش کشیده شده‌اند
به دنبال درگیری‌های خونین در مناطق جنوبی قرقیزستان که منجر به کشته شدن دست کم ۵۰ نفر شد، دولت موقت این کشور روز شنبه از رهبران روسیه در خواست کمک نظامی کرد.

رزا اتونبایوا، رئیس دولت موقت قرقیزستان، ضمن تأیید اینکه دولتش قادر به کنترل اوضاع نیست، گفت که از روسیه خواسته تا در برقراری نظم به دولت موقت قرقیزستان کمک کند.

درگیر‌های شدید در جنوب قرقیزستان که بین اقلیت ازبک طرفدار قربان بیک باقی‌یف، رئیس‌جمهور پیشین این کشور، و قرقیزها وارد دومین روز خود شده است، موجب مرگ دست کم ۵۰ تن و زخمی شدن بیش از ۶۰۰ نفر و کوچ اجباری زنان و کودکان ازبک به ازبکستان شد.

دو کشور آمریکا و روسیه در قرقیزستان پایگاه‌های نظامی دارند، اما دولت موقت قرقیزستان از دولت روسیه خواسته است تا نیروهای حافظ صلح به این کشور اعزام کند. مقامات روسیه هنوز واکنشی به درخواست دولت موقت قرقیزستان نداده‌اند.

در همین حال سخنگوی وزارت کشور دولت موقت قرقیزستان، به خبرگزاری رویترز گفت که وضعیت در شهر اوش به شدت بحرانی است و خانه‌ها به آتش کشیده شده‌اند.

یک فعال حقوق بشر ازبک از شهر اوش نیز به خبرگزاری رویترز گفت که «خانه‌های ازبک‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها، در حال سوختن است».

وی اضافه کرد که «ما به کمک دولت موقت نیازی نداریم، ما به کمک نظامی‌ روسیه نیاز داریم».

در همین حال خبر می‌رسد که انتقال گاز شهری و برق بسیار ی از مناطق شهر اوش و مناطق بحرانی قطع شده است.

در همین حال یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفت که زنان و کودکان از مرز این کشور وارد شهر مرحمت در ازبکستان شده‌اند که کمپ هایی به منظور یاری رساندن به جنگ زدگان دایر شده‌است.

شهر مرحمت در ۶۰ کیلومتری مرز با قرقیزستان قرار دارد.

دولت موقت و ادامه بی‌ثباتی


پس از فروپاشی دولت قربان بیک باقی‌یف، در فروردین ماه سال جاری که منجر به کشته شدن ۷۸ نفر انجامید، شرایط در قرقیزستان همچنان ناآرام است و تلاش دولت موقت برای ایجاد ثبات در این کشور تا کنون بی‌نتیجه مانده است.

درگیرى‌هاى تازه در قرقیزستان نیز در مناطقى روى‌ داده است که رئیس جمهور پیشین در آنجا بیشترین طرفداران را داشته است.

این مناطق در ماه‌هاى گذشته همواره صحنه درگیرى‌هاى خونینى میان ازبک‌هاى طرفدار رئیس جمهور برکنار شده و قرقیزها بوده است.

در ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری نیز در درگیری بین ازبک‌ها و قرقیز‌ها در شهر جلال‌آباد در قرقیزستان نیز دو نفر کشته و ۷۴ نفر زخمی شدند.

قوم ازبک که حدود ۱۴ درصد از کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد در شهر اوش جمعیتی برابر با قرقیزها دارند.

ایالات متحده آمریکا و روسیه که در جمهورى قرقیزستان پایگاه نظامى دارند، تحولات این کشور را با دقت دنبال مى‌کنند.

دمیترى مدودف، رئیس جمهور روسیه و هو جین‌تائو، همتای چینی وی روز جمعه در حاشیه نشست رهبران کشورهاى آسیایى در ازبکستان خواستار خویشتن‌دارى طرف‌های درگیر و پایان فورى خشونت‌ها شدند.
XS
SM
MD
LG