لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

دست‌کم ۲۸ کشته در درگیرى‌هاى تازه در قرقیزستان


نمایی از ناآرامی ها در شهر اوش در جنوب قرقیزستان
نمایی از ناآرامی ها در شهر اوش در جنوب قرقیزستان
حدود دو ماه پس از برکنارى رئیس‌جمهور پیشین قرقیزستان یک بار دیگر مناطق جنوبى این کشور صحنه ناآرامى‌هایى است که در جریان آن دست‌کم ۲۸ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۲۰۰ نفر زخمى شده‌اند.

به گزارش خبرگزارى رویترز به دنبال بالا گرفتن دوباره ناآرامى به ویژه در مناطق جنوبى قرقیزستان و در دومین شهر بزرگ این کشور دست‌کم ۲۸ نفر جان خود را از دست داده‌ و بیش از ۲۰۰ تن دیگر زخمى شده‌اند.

بر اساس این گزارش شهر اوش، به عنوان دومین شهر بزرگ قرقیزستان روز جمعه صحنه شدیدترین ناآرامى‌ها از زمان برکنارى قربان‌بیک باقى‌یف، رئیس جمهور پیشین این کشور در حدود دو ماه پیش بوده است.

در جریان درگیرى‌ها در این شهر جوانان مسلح به سلاح‌هاى سرد و گرم به یکدیگر حمله کرده و مراکز تجارى و خودروها را به آتش کشیدند.

به گفته رزا اوتونبایوا، رئیس دولت موقت قرقیزستان این درگیرى‌ها جنبه محلى دارد و به دنبال مشاجره در یک کازینو آغاز شده است.

با این همه این درگیرى‌ها به نگرانى‌ها در باره گسترش بى‌ثباتى در جمهورى قرقیزستان که در ماه آوریل شاهد قیام مردمى علیه قربان‌بیک باقى‌یف، رئیس جمهور پیشین این کشور بود، دامن زده است.

در جریان درگیرى‌هایى که به برکنارى رئیس جمهور پیشین قرقیزستان منجر شد، دست‌کم ۷۸ نفر کشته شده‌ بودند.

درگیرى‌هاى تازه در قرقیزستان در مناطقى روى‌ داده است که رئیس جمهور پیشین در آنجا بیشترین طرفداران را داشته است.

این مناطق در ماه‌هاى گذشته نیز صحنه درگیرى‌هاى خونینى میان ازبک‌هاى طرفدار رئیس جمهور برکنار شده و قرقیزها بوده است.

اکنون دولت موقت قرقیزستان به منظور پایان بخشیدن به نزاع قومى در شهر اوش و چندین منطقه دیگر در جنوب این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرده است و گزارش‌هاى دیگر از درگیرى شدید میان گروه‌هاى قومى قرقیز و ازبک در این مناطق حکایت دارد.

یک شاهد عینى در این باره به خبرگزارى رویترز گفته است، که برخى از مردم در این مناطق سرگرم ساختن موانع خیابانى هستند.

بر اساس اعلام منابع دولتى حدود هزار تا سه هزار نفر از مردم در درگیرى‌هاى تازه در قرقیزستان مشارکت داشته‌اند که شمارى از آنها بازداشت شده‌اند.

به دنبال شدت گرفتن درگیرى‌ها در شب گذشته در شهرهاى مناطق جنوبى قرقیزستان، دولت موقت این کشور اقدام به اعزام نیروهاى نظامى و خودروهاى زرهى به منطقه کرده است.

هم ایالات متحده آمریکا و هم روسیه در جمهورى قرقیزستان پایگاه نظامى دارند، و از این رو تحولات این کشور را با حساسیت دنبال مى‌کنند.

دمیترى مدودف، رئیس جمهور روسیه و هو جین‌تائو، همتای چینی وی روز جمعه در حاشیه نشست رهبران کشورهاى آسیایى در ازبکستان خواستار خویشتن‌دارى طرف‌های درگیر و پایان فورى خشونت‌ها شده‌اند.
XS
SM
MD
LG