لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

روسيه: تحريم های یکجانبه علیه ايران نبايد به مسکو ضرر مالی برساند


ولادیمیر چیژوف، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا.
ولادیمیر چیژوف، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا.
نماينده روسيه در اتحاديه اروپا می گويد تحريم های يکجانبه علیه ایران نبايد به مسکو ضرر مالی برساند و در غيراين صورت روسيه همراهی با اين تحريم ها نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ولاديمير چيژوف، سفير روسيه در اتحاديه اروپا روز جمعه از گفت وگوهای آمريکا و اتحاديه اروپا برای تحريم های متمرکز برصنايع انرژی و نفت وگاز ايران که فراتر از تحريم های شورای امنيت است، انتقاد کرد.

آقای چيژوف به خبرنگاران در بروکسل گفت: ما از اين اقدامات حمايت نمی کنيم و به نظر ما، نه اقدام درستی است و نه می توان آن را تاکتيک درستی دانست. تحريم های قطعنامه ۱۹۲۹ هوشمندانه طراحی شده ولی تحريم هايی که اتحاديه اروپا به دنبال آن است، اين گونه نيست.

وی افزود: اگر قرار است ايران را از تعقيب برنامه اتمی برحذر داشت، ديگرچرا بايد تجهيزات و قطعات صنايع نفت و گاز بايد ممنوع شود؟

تحريم های اتحاديه اروپا که روز هفدهم ژوئن، حدود يک هفته پيش تاييد شد، ممنوعيت هايی بر سرمايه گذاری، کمک تکنيکی و انتقال فناوری به صنايع نفت و گاز به ويژه در صنعت گاز مايع را بر ايران اعمال می کند.

آقای چيژوف گفته که تحريم های يکجانبه، تلاش های ديپلماتيک را بی اثر می کند و رهبران جمهوری اسلامی که تفاوت ها را می بينند را نمی توان به توقف فعاليت های اتمی تشويق کرد.

وی تاکيد کرده که روسيه هرگونه تحريم يکجانبه ای که به منافع و ارتباط شرکت های روسی با ايران ضرر برساند را قبول نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاترين اشتون رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا هنوز به اين گفته های سفير روسيه واکنش نشان نداده است.

به رغم تمامی انتقادها از سوی غرب، روسيه پيمانکار طرح ساخت نيروگاه اتمی بوشهر است و شرکت گازپروم روسيه هم در سال ۲۰۰۸، دو سال پيش، قراردادهايی برای توسعه ميدان های نفت و گاز با ايران امضا کرد.

رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا هم چند روز پيش در کنگره آمريکا با انتقاد از همکاری روسيه با ايران، رفتار مسکو را «اسکيزوفرنيک» خواند و گفت که روسيه هم در فشارها حمايت می کند و هم به تجارت با ايران ادامه می دهد.

آمريکا و غرب به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی مظنون هستند و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می دانند. ايران می گويد برنامه اتمی را برای توليد برق دنبال می کند.

کنگره آمريکا هم روز گذشته با اجماع کامل لايحه تحريم شرکت‌هايی که با صنايع انرژی ايران يا شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری دارند را تصويب کرد.

اين طرح در مجلس نمايندگان هم با ۴۰۸ رای مثبت در مقابل ۸ رای مخالف به تصويب رسيد. با تصويب اين طرح در سنا و مجلس نمايندگان ، اين طرح برای تبديل به قانون بايد به امضای رييس جمهوری آمريکا هم برسد.

اين طرح، سرمايه‌گذاری در حوزه نفت و گاز، صادرات بنزين و فرآورده های نفتی به ايران و شرکت های مرتبط با سپاه پاسداران را هدف گرفته و شرکت ها و موسساتی که بر خلاف آن عمل کنند، با قطع رابطه با بازار آمريکا مواجه خواهند شد.
XS
SM
MD
LG