لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

شورای امنیت: حمله‌ انتحاری در زاهدان جنایتکارانه و محکوم است


شورای امنیت
شورای امنیت
در ادامه واکنش‌های بین‌‌المللی به حمله‌های انتحاری زاهدان، شورای امنیت سازمان ملل نیز این حمله‌ها را که دهها کشته و زخمی برجای گذاشت، به شدت محکوم کرد.

روز جمعه، ریاست دوره‌ای شورای امنیت، که بر عهده نیجریه است، با قرائت بیانیه‌ای از جانب همه ۱۵ عضو این شورا، «به شدیدترین وجه حمله تروریستی» در زاهدان را «محکوم کرد».

در این بیانیه‌ تاکید شده است که همه اشکال تروریسم «فارغ از انگیزه و در هر کجا و هر زمان و از سوی هر کسی که باشد، جنایتکارانه و توجیه‌ناپذیر است.»

پیش از این، بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز حمله‌های انتحاری در شهر زاهدان را محکوم و آن را «اقدام بی‌خردانه تروریستی» توصیف کرده بود.

پنجشنبه شب، ‌در پی حمله دو عضو انتحاری جندالله به مسجد جامع زاهدان، دست کم ۲۷ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

کانادا نیز روز جمعه به جمع محکوم‌کنندگان حمله‌های انتحاری زاهدان پیوست؛ لارنس کنون، وزیر خارجه کانادا، با صدور بیانیه‌ای گفت: «کانادا به شدت این بمبگذاری‌های مرگبار انتحاری را محکوم می‌کند.»

وزیر خارجه کانادا همچنین در این بیانیه از جانب مردم این کشور به بازماندگان این «حمله تروریستی» تسلیت گفته و اظهار داشت که وی از این «شقاوت خشونت‌بار عمیقا متاثر» است.

لارنس کنون در این بیانیه می‌گوید: «کانادا امیدوار است، عاملان این اقدامات خشونت‌بار به دست عدالت سپرده شوند.»

اتحادیه اروپا، بریتانیا، و ایالات متحده نیز حمله‌های انتحاری در شهر زاهدان را به شدت محکوم کرده‌اند.

برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی و از جمله علی لاریجانی، غربی‌ها و به ویژه آمریکا را متهم به حمایت از گروه جندالله کرده‌اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه انگشت اتهام را به سوی آمریکا نشانه گرفت و گفت: «آمریكایی‌ها نمی‌توانند در این خصوص عذری بیاورند و افشای ارتباطات پنهان و آشكار ریگی با ایالات متحده آمریكا از ماجراجویی آنها حكایت دارد.»

علی لاریجانی همچنین گفت: «اطلاعات و مستندات قوی ما حاكی از ارتباط ریگی با آمریكایی‌هاست و گویای آن است كه آنها در انجام عملیات تروریستی در ایران مشوق او بوده‌اند.»

با این حال اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخص مصلحت نظام، روز شنبه، با اشاره این حمله‌ها به ضرورت همکاری با دیگر کشورها برای مبارزه با این اقدامات پرداخت و گفت: «شاهدیم تروریست‌ها به تدریج به سوی استفاده از سلاح‌های مخرب‌تر پیش می‌روند که باید در سطح جهانی برای کنترل این اوضاع و شرایط فکری کرد.»

روز جمعه باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز حمله‌های انتحاری در زاهدان را متهم کرد و با صدور بیانیه‌ای گفت: «کشتن شهروندان بی‌گناه، در محل عبادتشان، گناهی تحمل‌ناپذیر است، و کسانی که مرتکب آن شدند باید جوابگو باشند.»

باراک اوباما تصریح کرد: «ایالات متحده در مواجهه با این بی‌عدالتی، در کنار مردم ایران و عزیزان و خانواده‌های کسانی است که کشته یا زخمی شده‌اند.»

به گفته رئیس جمهوری ایالات متحده «جهانیان همگی باید همه اشکال تروریسم، را محکوم کرده و با آن مقابله کنند و پشتیبان حق جهانشمول بشر برای زندگی فارغ از ترس و خشونت بی‌خردانه باشند.»

الیستر برت، مدیرکل وزارت خارجه بریتانیا نیز در همین روز گفت: «بریتانیا به شدت این قساوت را محکوم می‌کند. بمبگذاران با هدف گرفتن یک مسجد شلوغ جان نمازگزان و عابران آرام را گرفتند. فکر و ذهن ما با خانوده‌های ۲۲ نفری است که تاکنون جان خود را از دست داده و بسیار دیگری که زخمی شده‌اند.»
XS
SM
MD
LG