لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

عملیات انتحاری در زاهدان ۲۶ کشته و ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت


دو انفجار پنجشنبه شب مقابل در ورودی مسجد جامع زاهدان، تاکنون ۲۶ کشته و ۳۰۰ زخمی برجای گذاشته است.
دو انفجار پنجشنبه شب مقابل در ورودی مسجد جامع زاهدان، تاکنون ۲۶ کشته و ۳۰۰ زخمی برجای گذاشته است.
حسينعلی شهرياری، نماينده زاهدان و رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، روز جمعه گفت که دو انفجار پنج‌شنبه شب گذشته در مقابل در ورودی مسجد جامع زاهدان تاکنون ۲۶ کشته و ۳۰۰ زخمی برجای گذاشته است.

علی عبداللهی، معاون امنیتی وزارت كشور ایران، پیشتر گفته بود که تاکنون ۲۱ نفر در این انفجارها کشته و بیش از ۱۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

آقای شهرياری در این زمینه به خبرگزاری کار ایران، ايلنا، گفت: «دو نفر مرد که يکی از آنان دارای پوشش زنانه بوده است به فاصله چند دقيقه دو عمليات انتحاری انجام دادند.»

انفجار نخست ‌حدود ساعت ‪۲۱‬ و ‪ ۲۰‬ دقيقه در محل ورودی مسجد جامع زاهدان و انفجار دوم به فاصله چند دقيقه در مقابل این مسجد رخ داده است.

در حالی که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای به‌شدت این دو انفجار را محکوم کرده، اسماعيل کوثری، نايب رئيس دوم کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، آمريکا، بريتانيا و اسرائيل را مسئول اين عمليات انتحاری دانسته است.

گروه جندالله در وبلاگ خود مسئوليت اين دو عمليات انتحاری را برعهده گرفته است.

نماينده زاهدان در مجلس نيز عاملين عمليات انتحاری پنج‌شنبه شب را «فريب‌خوردگان گروهک جندالله و عوامل باقی‌مانده از عبدالمالک ريگی» عنوان کرد و گفت: «مردم در حال حاضر به شدت تحت تاثير قرار دارند و از دولت گلايه‌مندند.»

گروه سنی‌مذهب جندالله که رهبر آن عبدالمالک ريگی ماه گذشته اعدام شد، پيش از اين نيز بارها مسئوليت چنين بمب‌گذاری‌هايی را برعهده گرفته است.

در هشتم اسفندماه ۱۳۸۸ ايران اعلام کرد عبدالمالک ريگی را در حين سفر از دوبی به قرقيزستان دستگير کرده است.

در هفتم خرداد ۱۳۸۸ بمب‌گذاری مشابهی در مسجد اميرالمومنين شهر زاهدان روی داد که بيش از ۲۰ نفر کشته شدند؛ مسئوليت اين انفجار را نیز گروه عبدالمالک ريگی بر عهده گرفت.

در ۲۶ مهر ۱۳۸۸ اين گروه مسئوليت عمليات انتحاری ديگری در شهر سرباز استان سيستان و بلوچستان را بر عهده گرفت که طی آن ۴۰ نفر کشته شدند؛ در ميان کشته‌شدگان شماری از فرماندهان رده بالای سپاه نيز حضور داشتند.

علی محمد آزاد، استاندار سيستان و بلوچستان، با انتشار بيانيه‌ای از امروز، جمعه، سه روز عزای عمومی در سيستان و بلوچستان اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG