لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

مهمانپرست:‌ ایران بنا ندارد وارد مذاکرات دوجانبه با آمریکا شود


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
ساعاتی پس از آن که مشاور رهبر جمهوری اسلامی در سفر خود به سوریه از آمادگی تهران برای مذاکره با آمریکا درباره پرونده هسته‌ای خبر داد، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد که جمهوری اسلامی «بنا ندارد وارد مذاکرات دوجانبه با آمریکا شود».

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران کلا رد کرد که جمهوری اسلامی با دولت ایالات متحده وارد گفت‌وگو خواهد شد.

این در حالی است که علی‌‌اکبر ولایتی، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای در امور بین‌الملل، در آخرین ساعات روز دوشنبه از آمادگی جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو با دولت ایالات متحده درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داده بود.

آقای ولایتی در عین ابراز آمادگی برای گفت‌وگو اشاره کرده بود که جمهوری اسلامی «اعتقادی» به دولت آمریکا ندارد. او اما نگفته است که مقصودش از اعتقاد داشتن یا نداشتن به آمریکا چیست.

اهمیت ابراز آمادگی ایران برای گفت‌وگو با آمریکا، آن هم از سوی مشاور رهبر جمهوری اسلامی، در آن است که زمانی اعلام شده که روزبه‌روز بر میزان تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه تهران افزوده می‌شود.

پس از تصویب دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، چندین کشور نیز یکی پس از دیگری تحریم‌های یک‌جانبه‌ و مضاعفی را بر مقامات تهران تحمیل کرده‌اند که روزبه‌روز در دنیای سیاست و اقتصاد عرصه را بر جمهوری اسلامی تنگ‌تر می‌کند.

از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با تایید نظر یک موسسه تحقیقاتی اعلام کرد که ايران دومين آبشار ۱۶۴ تايی از سانتريفیوژها را فعال کرده و توليد اورانيوم ۲۰ درصد غنی شده را در تاسيسات هسته‌ای نطنز افزايش داده است.

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل روز جمعه گذشته در گزارشی اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی به‌رغم تحریم‌های سازمان ملل با استفاده از تجهیزات تازه در تأسیسات نطنز موفق شده روند غنی‌سازی اورانیوم را بهبود ببخشد و آن را با کارایی بیشتری به انجام برساند.

مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گزارش خود که بر وب‌سایت این مؤسسه منتشر شده گفته بود: «این مؤسسه مطلع شده است که ایران اکنون در تأسیسات نطنز برای بازیافت اورانیوم بر جای مانده در آبشار اول از یک آبشار جدید بهره می‌گیرد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه همچنین گفت که ایران «منتظر پاسخ گروه وین و تعیین تاریخ و محل برگزاری این جلسه» است.

اشاره وزارت خارجه جمهوری اسلامی به طرح مبادله اورانیوم برای رآکتور تحقیقاتی تهران با گروه موسوم به گروه وین متشکل از آمریکا و روسیه و فرانسه است.

جمهوری اسلامی ابتدا در پذیرش این طرح تعلل کرد و به آن صراحتا پاسخ نداد، اما پس از تصویب دور تازه تحریم‌ها بارها برای مبادله اورانیوم ابراز آمادگی کرده، اما گفته است که از غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات خود دست نخواهد کشید.
XS
SM
MD
LG