لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

تشکیل «شورای عالی صلح» افغانستان با هدف گفت‌وگو با طالبان


حامد کرزی
حامد کرزی
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، روز شنبه اعلام کرد که برای گفت‌وگوهای صلح با طالبان کمیته‌ای تشکیل داده است.

حامد کرزی، با صدور بیانیه‌ای تشکیل «شورای عالی صلح» را «گام مهمی به سوی گفت‌وگوهای» صلح توصیف کرد.

طرح تشکیل «شورای عالی صلح» پیش از این در ماه در «جرگه صلح» که در آن رهبران طوائف و روحانیون دینی عضویت دارند به تصویب رسیده بود.

مقام‌های افغان روز شنبه با حامد کرزی در کاخ ریاست جمهوری دیدار کردند تا فهرست «شورای عالی صلح» را نهایی کنند.»

در بیانیه حامد کرزی آمده است که در ترکیب این شورا از جمله «رهبران جهادی، شخصیت‌های پرنفوذ و زنان» حضور دارند؛‌ این بیانیه می‌افزاید فهرست کامل «شورای عالی صلح» پس از عید فطر اعلام خواهد شد.

در همین حال سیامک هروی، سخنگوی حامد کرزی در این باره به رادیو آزادی گفت: «شورای عالی صلح گام دیگر حکومت و مردم افغانستان بخاطر دست یافتن به صلح دایمی در افغانستان بود که برداشته شد. در این شورا علاوه بر رهبران جهادی و سیاسی افغانستان، متنفذین و بزرگان کشور و هم چنان تعدادی از زنان افغان سهم دارند و نهایتاً ممکن شورای عالی صلح بین ۵۰ الی ۶۰ تن عضو داشته باشد.»

حامد کرزی در چند روز گذشته از جمله با برهان‌الدین ربانی و عبدالرسول صیاف و تنی چند از مقام‌های دیگر افغان درباره این شورا گفت‌وگو کرده است.

سیامک هروی، سخنگوی حامد کرزی هفته گذشته اعلام کرده بود که در «شورای عالی صلح» برخی «از اعضای طالبان و حزب اسلامی افغانستان» حضور خواهند داشت.

به گفته سیامک هروی، «این شورا... به طور قطع در کاهش سطح خشونت در افغانستان موثر خواهد بود.»

رهبر حزب اسلامی افغانستان، گلبدین حکمتیار، نخست‌وزیر پیشین و از رهبران جهادی افغانستان در نبرد با نیروهای اتحاد جماهیر شوروی است.

گلبدین حکمتیار، هم‌اکنون متحد نیروهای طالبان است و نیروهایش در ولایت‌های شمالی و شرقی افغانستان فعالیت دارند.

رئیس جمهوری افغانستان در حالی از تشکیل «شورای عالی صلح» در این کشور خبر داده است که طالبان بارها اعلام کرده‌اند که وی بازیچه آمریکاست و تا بیرون نرفتن نیروهای خارجی از افغانستان مذاکره با دولت صورت نخواهد گرفت.

تلاش برای گفت‌وگو با طالبان همچنین با افزایش تلفات نیروهای ائتلاف در این کشور مقارن شده است.

در حالی که شش ماه از سال ۲۰۱۰ می‌گذرد، شمار تلفات نیروهای ائتلاف در افغانستان به ۴۸۵ رسیده است که با کل تعداد کشته‌های این نیروها در سال ۲۰۰۹ برابری می‌کند.

ایاالات متحده و ناتو ‌هم‌اکنون ۱۵۰ هزار نیرو در افغانستان دارند.
XS
SM
MD
LG