لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

آرژانتین خواستار محاکمه متهمان پرونده آمیا در کشور سوم شد


کریستینا فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین
کریستینا فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین
رئیس جمهور آرژانتین از رهبران جمهوری اسلامی خواسته است، کشور سومی را برای محاکمه افراد مظنون به دست داشتن در انفجار خونین مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کریستینا فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین، روز جمعه از رهبران جمهوری اسلامی خواسته است، کشور سومی را برای محاکمه افراد مظنون به دست داشتن در بمب‌گذاری در یک مرکز یهودی در بوئنوس‌آیرس معرفی کند.

خانم فرناندز که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد، در این باره گفته است: «برگزاری دادگاه در خارج از آرژانتین امکان محاکمه عادلانه متهمان را فراهم می‌آورد».

در جریان بمب‌گذارى در مركز جامعه یهودیان (آمیا) در پایتخت آرژانتین،‌ كه در سال ۱۹۹۴ روى داد، ۸۵ نفر كشته و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

دستگاه قضایی آرژانتین برخی از مقام‌های عالی‌رتبه وقت ایران را به دست داشتن در این بمب‌گذاری و طراحی آن متهم کرده است.

احمد وحیدى، وزیر دفاع دولت محمود احمدى‌نژاد و فرمانده وقت سپاه قدس، از جمله مقام‌های ایرانی است که در همین ارتباط تحت تعقیب قرار گرفته‌ و نام وی در کنار کسانی چون محسن رضایی و علی فلاحیان، در میان افراد تحت تعقیب پلیس بین‌الملل به چشم می‌خورد.

مقام‌های آرژانتینی اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس جمهور وقت ایران را نیز به مشارکت در این انفجار متهم کرده‌اند، اما نام وی در میان افراد تحت تعقیب اینترپل به چشم نمی‌خورد.

هر چند در مقابل رهبران جمهوری اسلامی بارها دخالت خود را در انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین رد کرده‌اند، اما دستگاه قضایی آرژانتین همواره بر نقش مقام‌های جمهوری اسلامی در این انفجار تاکید کرده‌است.

در این میان رئیس جمهور آرژانتین که مساله انفجار آمیا و رسیدگی به آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های سیاست خارجی خود مد نظر قرار داده است، از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان فرصتی برای طرح دوباره این مساله در سطح جهان استفاده کرده است.

خانم کریستینا فرناندز، در سخنرانی خود در مقابل رهبران جهان با تاکید بر لزوم محاکمه افراد مظنون به دست داشتن در انفجار مرکز یهودیان بوئنوس‌آیرس گفته است: «اگر کسی جنایتی در این حد انجام دهد، باید محاکمه شود».
XS
SM
MD
LG