لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

نسرین ستوده به اعتصاب غذای خود پایان داد


نسرین ستوده
نسرین ستوده
نسرین ستوده، وکیل دادگستری زندانی که از حدود یک ماه پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد، روز سه شنبه در ملاقات با خواهرش اعلام کرد که به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، روز سه شنبه، ۴ آبان، در گفت و گو با رادیو فردا اعلام کرد که روز دوشنبه از زندان با خواهر خانم ستوده تماس گرفته و گفته‌اند که به زندان مراجعه کند و نسرین ستوده در زندان در ملاقات کوتاهی که با خواهر خود داشت، اعلام کرده است که به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

آقای خندان در ادامه توضیح داد از آنجایی که در تمام مدت اعتصاب غذا خانم ستوده تنها آب می‌نوشیده و از خوردن قند نیز خودداری می‌کرده است، از لحاظ جسمی ضعیف شده اما از روحیه بسیار خوبی برخوردار است.



وی همچنین افزود که در این ملاقات حضوری، خانم ستوده تنها در مورد وضعیت سلامتی خود صحبت کرده و اجازه صحبت در مورد پرونده خود را نداشت.

نسرین ستوده که وکالت شماری از فعالان سیاسی و مدنی نظیر شیرین عبادی، حقوقدان، عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و حشمت‌الله طبرزدی، رهبر سازمان توقیف شده جبهه دموکراتیک ایران را بر عهده دارد، روز سیزدهم شهریور ماه و پس از آن که برای پاسخ به احضاریه دادگاه به دادسرای اوین مراجعه کرده بود، بازداشت شد و از آن زمان در بنده ۲۰۹ زندان اوین در حبس انفرادی به سر می‌برد.

در این مدت وی با وکلای خود دیدار نداشته و تنها یک بار در تاریخ ۱۴ مهرماه با رضا خندان،‌ همسر خود تماس کوتاهی داشت و به همسرش اطلاع داد که از سوم مهرماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

به دنبال انتشار خبر اعتصاب غذای خانم ستوده، چهار زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج؛ منصور اسانلو، رسول بداغی، عیسی سحرخیز و حشمت‌الله طبرزدی، در تاریخ ۲۴ مهرماه در بیانیه‌ای ضمن پشتیبانی خود از خواسته‌های خانم ستوده، از او خواستند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

تا کنون سازمان‌های حقوق بشری بسیاری نظیر عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر،‌گزارشگران بدون مرز و همچنین شخصیت‌های سیاسی و مدنی نظیر واسلاو هاول، رئیس جمهور پیشین جمهوری چک، شیرین عبادی، حقوقدان و زهرا رهنورد، همسر میر حسین موسوی، بازداشت خانم ستوده را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری وی شده‌اند.

در اواخر مهرماه، یکی از وکلای خانم ستوده در دیدار با بازپرس پرونده مطلع شده است که پرونده موکلش نهایی شده و به دادگاه ارسال شده است اما هنوز زمان برگزاری دادگاه برای رسیدگی به اتهامات وی که «اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت» عنوان شده، اعلام نشده است.
XS
SM
MD
LG