لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

میانمار در آستانه نخستین انتخابات سراسری خود پس از ۲۰ سال


سربازان میانماری در یک ایستگاه بازرسی در یانگون
سربازان میانماری در یک ایستگاه بازرسی در یانگون
در میانمار، برمه سابق، روز یکشنبه ۷ نوامبر برای نخستین بار پس از ۲۰ سال، انتخابات سراسری برگزار می‌شود اما حزب خانم آن سان سو چی، رهبر دموکراسی‌خواهان مخالف دولت این کشور، این انتخابات را تحریم کرده و به این خاطر حزب او از سوی دولت نظامی میانمار منحل اعلام شده‌است.

در آستانه این انتخابات تعداد ۹ حزب سیاسی دیگر نیز در میانمار به همین دلیل از سوی دولت نظامیان منحل شده‌است.

آن سان سو چی در انتخابات سال ۱۹۹۰ به پیروزی رسید ولی رژیم نظامی این انتخابات را باطل اعلام کرد و مردم میانمار از آن تاریخ تاکنون به پای صندوق‌های رأی نرفته‌اند.

خانم آن سان سو چی که برنده جایزه صلح نوبل نیز هست، طی دو دهه گذشته، بیشتر سال‌های عمرش را در زندان و یا بازداشت خانگی سپری کرده اما به گفته مقام‌های دولت میانمار وی قرار است چند روز پس از برگزاری انتخابات تازه، از زندان آزاد شود.

حزب دموکراتیک و «نیروی ملی دموکراتیک» (ان‌دی‌اف)، دو حزب اصلی اپوزیسیون در میانمار، حزب «اتحادیه همبستگی و توسعه» مورد حمایت رژیم نظامی این کشور را متهم می‌کنند که به طور غیرقانونی در حال گرد آوردن آرا پیش از آغاز رأی‌گیری است.

به گفته دو حزب مخالف دولت، حزب طرفدار دولت نظامی از روزهای پیش از آغاز انتخابات دست به «تقلب» و «تهدید رأی‌دهندگان» زده‌است. فعالان این دو حزب هم‌چنین نسبت به اینکه رسانه‌های خارجی و ناظران انتخاباتی از حضور در رأی‌گیری‌ها منع شده‌اند اعتراض دارند و این انتخابات را «حیله‌ای برای پنهان کردن حکومت نظامیان در پس ظاهری غیرنظامی» توصیف می‌کنند.

شورای نظامی حاکم بر میانمار که از سال ۱۹۸۸ سررشته امور این کشور را به طور کامل در دست گرفته همواره از روی کار آمدن حزب خانم سو چی موسوم به «لیگ ملی برای دموکراسی» (ان‌ال‌دی)، جلوگیری کرده و مقرراتی نیز برای انتخابات تازه به اجرا گذاشته این حزب را عملاً فاقد صلاحیت برای شرکت در انتخابات نشان می‌دهد.

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز نسبت به اینکه انتخابات روز یکشنبه «آزاد و منصفانه» برگزار شود ابراز تردید کرده‌است. دولت میانمار به همراه هم‌پیمانش در سازمان کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) و چین از نظرات بان گی‌مون استقبال نکرده و برخی از این کشورها آن را «مداخله در امور داخلی میانمار» عنوان کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG