لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

ایران از آزمایش یک سامانه جدید پدافند هوایی خبر داد


همزمان با دیدار محمود احمدی‌نژاد با دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، در حاشیه نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر در باکو، مقام‌های نظامی ایران از «آزمایش موفقیت‌آمیز» مشابه ایرانی سامانه پدافند موشکی اس- ۳۰۰ روسی خبر داده‌اند.

سرتیب محمدحسن منصوریان، یکی از فرماندهان عالی‌رتبه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا روز پنج‌شنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان جمهوری اسلامی، پرس‌تی‌وی، از ساخت و آزمایش مشابه ایرانی سامانه پدافند هوایی اس- ۳۰۰ خبر داده است.

این فرمانده ارتش ایران در این باره گفته است: «ما این سامانه را از طریق به روز کردن سامانه‌هایی مانند اس- ۲۰۰ ساخته و آن را با موفقیت آزمایش کرده‌ایم.»

هر چند جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵ قرارداد خرید سامانه پدافند هوایی اس- ۳۰۰ از روسیه را با این کشور امضا کرده بود، اما مسکو هربار تحویل این سامانه را، ‌که گفته می‌شود، یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی در جهان است، به تعویق می‌انداخت.

مسکو سرانجام در اواسط مهر ماه سال جاری اعلام کرد، در راستای اجرای آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، از تحویل این سامانه پدافند هوایی به ایران خودداری خواهد کرد.

کشورهای ایالات متحده آمریکا و اسرائیل با فروش این سامانه موشکی پیشرفته به ایران مخالف بوده و به ویژه مقام‌های اسرائیلی بارها از رهبران روسیه خواسته بودند،‌ از ارسال این موشک‌ها به ایران خودداری کنند.

این کشورها که برنامه هسته‌ای ایران را خطری برای امنیت خود ارزیابی می‌کنند، استفاده از گزینه نظامی برای جلوگیری از ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای در ایران را همچنان در دستور کار خود حفظ کرده‌اند و از این رو نگران بودند که فروش سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را با دشواری بیشتری همراه سازد.

اعلام انصراف روسیه از تحویل این سامانه موشکی به ایران، ناخشنودی مقام‌های ایرانی و به سردی گرائیدن روابط میان دو کشور را به دنبال داشت.

در این میان خبر اعلام خبر «ساخت و آزمایش» مشابه ایرانی اس- ۳۰۰ در حالی صورت گرفته است،‌ که دمیتری مدودف،‌ روز پنج‌شنبه در حاشیه نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر در باکو با محمود احمدی‌نژاد دیدار کرده و از جمله در باره تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران با وی گفت و گو کرده است.

پیشتر گزارش‌هایی درباره تلاش رئیس جمهور روسیه به منظور متقاعد ساختن ایران برای از سرگیری گفت و گوهای هسته‌ای با کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک منتشر شده بود و سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز از روابط ایران با روسیه با عنوان «روابطی استراتژیک»‌ یاد کرده بود.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به انصراف روسیه از فروش سامانه اس- ۳۰۰ با ایران،‌ مسکو را متهم به دنباله‌روی از کشورهای غربی متهم کرده و اظهارات تندی علیه روسیه بر زبان آورده بودند.

از سوی دیگر همزمان با دومین روز برگزار رزمایش پدافند هوایی موسوم به «مدافعان آسمان ولایت ۳» در ایران، سرتیپ دوم حمید ارژنگی، سخنگوی این رزمایش،‌ از آزمایش موفقیت‌آمیز یک سامانه پدافند هوایی برد متوسط با نام «مرصاد» خبر داده است.

وی در این باره گفته است: «این سامانه کاملاً بومی و به صورت دیجیتال است و قابلیت مقابله با انواع جنگ الکترونیک را دارد. این سامانه می‌تواند هواپیماهای مدرن را در ارتفاع پست و متوسط شناسایی و منهدم کند و از این جهت که حفاظت از حریم هوایی کشور در ارتفاع پست و متوسط بیش‌ترین اهمیت را در بخش پدافندی دارد، بهره‌گیری از سامانه مرصاد از اهمیت بالایی برخوردار است.»
XS
SM
MD
LG