لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

وزارت اطلاعات ايران از بازداشت هشت نفر در ارتباط با انفجار چابهار خبر داد


يک مقام آگاه در وزارت اطلاعات ايران گفته است، روز پنجشنبه نیروهای امنیتی هشت نفر را در ارتباط با انفجار روز چهارشنبه چابهار که به کشته شدن ۳۵ نفر منجر شد، در شهرهای چابهار، نيکشهر و کنارک سيستان بلوچستان بازداشت کرده اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، اين مقام آگاه وزارت اطلاعات گفته است نيروهای اطلاعاتی «دراقدامی ويژه اطلاعاتی ـ عملياتی سحرگاه امروز ، موفق شدند هشت نفر ديگر از عوامل تروريستی و مرتبطان اين جنايت را در شهرستان های چابهار ، نيکشهر و کنارکِ سيستان و بلوچستان شناسايی و دستگير کنند .»

اين مقام آگاه وزارت اطلاعات هويت و مشخصات افراد بازداشت شده را اعلام نکرده است.

در جريان انفجار چهارشنبه چابهار که در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقيقه صبح و هنگام عبور عزاداران روز تاسوعا (نهم محرم) از يکی از خيابان‌های اين شهر به وقوع پيوست ۳۵ نفر کشته و بيش از ۸۰ نفز نيز زخمی شدند.

روزشمار حملات و انفجارهای گروه جندالله - کليک کنيد

اين مقام آگاه وزارت اطلاعات ايران که هويتش مشخص نشده، همچنين با متهم کردن «سرويس های اطلاعاتی جريان سلطه»، هدف از بمب گذاری انتحاری روز چهارشنبه در چابهار را ايجاد ناامنی و « جلوگيری از جهش بزرگ اقتصادی منطقه جنوب شرق کشور» دانسته است.

ارتباط مقامات محلی پاکستان

در حالی يک مقام آگاه وزارت اطلاعات ايران از بازداشت هشت نفر در ارتباط با انفجار چابهار خبر داده است که پيشتر معاون امنيتی وزارت کشور ايران مقامات محلی پاکستان را به ارتباط با عوامل اين انفجارها متهم کرد.

علی عبداللهی، معاون امنيتی وزارت کشور، گفته است که «برخی مقامات محلی دولت پاکستان با اقدامات تروريستی ارتباط دارند و تروريست ها اوراق عبور خود را از برخی مقامات محلی پاکستان دريافت می کنند.»

آقای عبداللهی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، افزوده است: «اعترافات عبدالمالک ريگی مويد اين قضيه است که عقبه اين تروريست ها در پاکستان است و آنان اوراق عبور خود را از برخی از دستگاه ها و مقامات محلی پاکستان می گيرند.»

وزير کشور نيز در همین رابطه گفته است که عوامل انفجارهای اخير «در پاکستان آموزش ديده‌اند.»

مصطفی محمدنجار در گفت‌وگو با خبرنگاران از تشکيل جلسه شورای امنيت کشور خبر داده و درباره عوامل اين حادثه گفته است: «گروهی تروريست که متأسفانه آن طرف مرزهای شرقی در پاکستان در حال آموزش هستند و حضور دارند اين اقدام تروريستی را انجام دادند.»

مصطفی محمد نجار درباره چگونگی انفجار انتحاری در چابهار گفته است: «دو نفر خودفروخته و عامل استکبار جهانی که کاملاً تجهيز شده و آموزش ديده و از ناحيه مرز وارد شهرستان چابهار شده بودند دست به اقدام تروريستی زدند.»

وی افزوده است: «نيروهای امنيتی و انتظامی يکی از افراد تروريست را قبل از هر گونه اقدامی، شناسايی کرده و به هلاکت رساندند.»

در اين زمينه حسينعلی شهرياری، نماينده زاهدان در مجلس، به خبرگزاری ايسنا گفته است که بر اساس اطلاعات محلی، اين دو نفر «وهابی» بوده اند.

گروه شبه نظامی «جندالله» که سال‌هاست عليه جمهوری اسلامی ايران اقدام مسلحانه می‌کند در بيانيه‌ای مسئوليت انفجار چابهار را بر عهده گرفته است.

اين گروه که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی ايران پايگاه‌هايی در پاکستان دارد در سال‌های اخير دست به انفجارهای انتحاری متعددی زده است که آخرين آن در تيرماه گذشته، هنگام برگزاری مراسمی مذهبی در مسجد جامع شيعيان زاهدان بود.

در جريان دو انفجار انتحاری که در فاصله زمانی کوتاهی در اين مسجد روی داد ۲۷ نفر کشته و ۳۰۰ تن نيز زخمی شدند.

به دنبال اين انفجارها، علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی از وضعيت امنيتی شرق ايران انتقاد کرده و گفته بود که «استمرار وضعيت موجود قابل قبول نيست.»

اين نماينده مجلس از احتمال ورود نيروهای ايرانی به خاک پاکستان برای مقابله با «تروريست‌ها» خبر داده و گفته بود: «تصميم‌گيری درباره ورود ايران به خاک پاکستان برای مقابله با تروريست‌ها با شورای عالی امنيت ملی است.»

جمهوری اسلامی ايران پس از اين انفجارها همواره انگشت اتهام را به سوی آمريکا، بريتانيا و پاکستان گرفته است و پس از حادثه روز چهارشنبه چهابهار نيز، مصطفی محمد نجار، وزير کشور، گفته است: «تذکراتی به مقام‌های پاکستان داده‌ايم و قرار شد اين پيگيری‌ها تشديد شود.»

نماينده مردم زاهدان در مجلس نيز با تأکيد بر اينکه «پاکستان اکنون حياط خلوت دشمنان ايران شده است»، گفته است که «دشمن از طريق پاکستان وارد خاک سيستان و بلوچستان می‌شود و اقدام به انجام عمليات‌های تروريستی می‌کند.»

آقای شهرياری افزوده است: «پاکستان چگونه می‌خواهد جواب محبت‌های ايرانيان در مقابل مردم سيل‌زده‌ خود را بدهد. اين پاسخ اشک‌های رهبری و آن ‌همه لطف ايشان نسبت به آن کشور نبود.»

اشاره اين نماينده به سخنرانی آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نماز عيد فطر روز ۱۹ شهريور ماه است که در آن وی خواستار «به پا خواستن مسلمانان به ويژه ايرانيان برای کمک به سيل‌زدگان پاکستان شد.»

در انفجارهای گذشته نيز انتقاد از پاکستان بارها تکرار شده و هر بار، به گفته مقام‌های ايران، اسلام آباد قول همکاری و برخورد با گروه جندالله را داده است.

انفجارهای يکسال اخير در حالی صورت می‌گيرد که مقام‌های امنيتی و انتظامی ايران پيشتر اعلام کرده بودند که با اعدام عبدالمالک ريگی و برادر او، گروه جندالله توانايی عملياتی خود را از دست داده است.

عبدالمالک ريگی که رهبر گروه جندالله بود اسفندماه گذشته در جريان يک پرواز از قرقيزستان به مقصد دوبی بازداشت و به ايران منتقل شد. مقام‌های اطلاعاتی ايران از اين رويداد به عنوان يک «عمليات بزرگ» ياد کردند.

جندالله که خود را جنبش مقاومت مردم ايران نيز می‌نامد، در سال ۲۰۰۲ تأسيس شده و عمليات مسلحانه خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است.

اين گروه از اوايل سال ۲۰۰۵ عمليات و تحرکات خود را در استان سيستان و بلوچستان گسترش داده است، اين اقدامات در ابتدا عمدتاً شامل آدم‌ربايی و حمله به خودروهای عبوری بود، اما جندالله به تدريج به حملات انتحاری نيز روی آورده است.

جندالله از سوی ايران، اتحاديه اروپا و آمريکا به عنوان يک گروه تروريستی معرفی شده و حملات آن همواره با محکوميت بريتانيا و آمريکا روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG