لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

«تيم ملی کشتی آزاد ايران» در ليگ برتر دوم شد


رقابت های ليگ برتر کشتی آزاد ايران با قهرمانی تيم شهرستان جويبار به پايان رسيد. به اين ترتيب برای نخستين بار در تاريخ اين ليگ که از دهه ۵۰ خورشيدی به انجام می رسد، تيمی از استان مازندران روی سکوی قهرمانی ايستاد.

فينال ليگ برتر با حضور بيش از پنج هزار علاقمند کشتی در سالن هفتم تير واقع در پارک شهر تهران برگزار شد و مثل اکثر رقابت های اين فصل در ورزشگاه های مشهد، همدان، ساری، جويبار و تهران، بسياری از تماشاگران به دليل ازدحام جمعيت، پشت درهای بسته سالن ماندند.

اين در حالی است که دو روز قبل از اين مسابقه، ديدار تيم های فوتبال استقلال تهران و استيل آذين در ورزشگاه آزادی، کمتر از هزار نفر تماشاچی داشت.

تيم ملی قانون شکن!

جويبار مازندران در فينال موفق شد با نتيجه ۴-۳ تيم ملی ايران که بر خلاف آيين نامه سازمان ليگ، با بهره گيری از سرمربی و مربی تيم ملی و جمعی از ملی پوشان اعزامی به رقابت های جهانی، المپيک و بازی های آسيايی و تحت عنوان نفت در ليگ شرکت کرده بود را از پيش رو بردارد.

سرمربی و مربی تيم ملی، در مراسم توزيع جوايز حاضر به ايستادن روی سکوی دوم نشدند. اين مسئله با اعتراض شديد تماشاگران مواجه شد. نفتی‌ها پس از پايان رقابت‌ها سالن را ترک کردند و هنگامی که ماموران مبارزه با دوپينگ قصد انجام نمونه گيری را داشتند، هيچ يک از کشتی ‌گيران تيم نايب قهرمان در سالن حضور نداشتند!

در ديدار نيمه نهايی تيم گاز مازندران در اعتراض به قانون شکنی های تيم نفت، حاضر به انجام مسابقه با نفت نشد تا آن ها با استراحت در نيمه نهايی، در فينال به مصاف جويبار بروند. اين در حالی بود که جويباری ها رقابت سنگينی را با استان خراسان سپری کرده بودند.

مراد محمدی سرمربی جوان گاز، در اين باره به خبرنگاران گفت: «اعتراض ما به سياست های يک بام و دو هوايی است که برای تيم ما محدوديت ايجاد می کند اما برای تيم نفت نه!»

مقررات ليگ، تيم ها را از جذب بيش از دو ملی پوش منع می کند. اما تيم نفت تهران با مجوز فدراسيون کشتی، با حسن رحيمی، مصطفی حسين خانی، صادق گودرزی، جمال ميرزايی، سعيد ابراهيمی، فردين معصومی و ديگر کشتی گيرانی که در رقابت های المپيک، جهانی، جام جهانی و بازی های آسيايی عضو تيم ملی بودند، در اين بازی ها شرکت کرد.

همچنين دخالت مربيان تيم ملی در ليگ برتر ممنوع است. اما غلامرضا محمدی سرمربی تيم ملی و محسن کاوه مربی تيم ملی با عقد قرارداد هنگفت با تيم نفت، تمام کشتی گيران مدعی عضويت در تيم ملی را نيز، مشتاق به عضويت در تيم نفت کردند.

برگزاری مسابقه پايانی در تهران نيز از ديگر نکاتی بود که به سود تيم نفت اعمال شد.

حاجی زاده: حرکت سرمربی تيم ملی زشت بود

مهدی حاجی زاده قهرمان سال ۲۰۰۲ جهان، سرپرست تيم جويبار در اين مسابقه بود. حاجی زاده درباره حاشيه های فينال گفت: « متاسفانه نفت در حرکتی که شايسته نبود، پنج ملی پوش را جذب کرد. آن ها هر کاری کردند تا پيروز شوند اما موفق نشدند.»

فنی ترين کشتی گير سال ۲۰۰۲ جهان در ادامه گفت: «کشتی ورزش جوانمردی است اما متاسفانه حرکت سرمربی تيم ملی نسبت به تماشاگران قشنگ نبود و از رئيس فدراسيون می خواهيم با رفتارهای زشت برخورد کند.»

سلمان قادری نايب رييس هيات کشتی مازندران هم گفت: «تيم نفت در طول ليگ از تمامی ابزارها استفاده کرد تا قهرمان شود اما نتوانست و جام قهرمانی به مازندران آمد.»

قادری همچنين درباره روی سکو نيامدن مربيان تيم نفت گفت: «متاسفانه مربيان تيم ملی تحمل باخت را نداشتند و حتی روی سکو هم نيامدند تا جام شان را بگيرند. حرکت آن ها بی احترامی به کشتی بود.»

فينال داغ در پارک شهر

رقابت های فينال بين دو تيم نفت و جويبار مازندران به شرح زير است. اسامی کشتی گيران نفت تهران در ابتدا آمده است.

۵۵کيلو: حسن رحيمی با ضربه فنی مغلوب جمال اوتار سلطانف، کشتی گير روسی جويبار شد. اين در حالی است که رحيمی کشتی گير ثابت تيم ملی در دو سال اخير، در تمام رقابت های جهانی و قاره ای بوده است.

از طرفی، رحيمی صبح استراحت کرده بود اما سلطانف يک کشتی سنگين با ياسر حيدرقلی نژاد را پشت سر گذاشته بود.

۶۰ کيلو: مصطفی آقاجانی با نتيجه ۳-۳ و در سه تايم مغلوب مسعود اسماعيل پور شد. اسماعيل پور به رغم قهرمانی در آسيا، در رقابت های قبلی با بی مهری مربيان تيم ملی مواجه شده بود و با اين پيروزی، مربيان تيم ملی و مهره تيمشان را ناکام گذاشت.

اسماعيل پور، صبح در نيمه نهايی هم عباس گرمستانی را مغلوب کرد.

۶۶ کيلو: مصطفی حسين خانی موفق شد با نتيجه ۲-۰ رسول ژوکايف اهل روسيه و نايب قهرمان مسابقات جهانی ۲۰۰۹ دانمارک را از پيش رو بردارد.
حسين خانی به دليل انصراف گاز مازندران در نيمه نهايی، صبح به استراحت پرداخت اما ژوکايف يک کشتی سنگين را برگزار کرد و خسته بود.

۷۴ کيلو: صادق گودرزی ۱-۳ به ايمان محمديان باخت. شکست نايب قهرمان سال ۲۰۱۰ جهان مقابل ايمان محمديان، از حوادث بزرگ روز فينال بود.
اين در حالی است که گودرزی صبح را استراحت کرد اما محمديان ديداری نفسگير را با مهدی بهابسته به انجام رساند.

۸۴ کيلو: جمال ميرزايی ۴-۱ بر احسان لشگری غلبه کرد. در اين مبارزه که به تايم سوم کشيده شد، محمد عادل پور داور وسط، در قانون خم گيری با تزلزل در اعلام رای، باعث به جنجال کشيده شدن اين رقابت حساس شد.
برخی تماشاگران، اشيايی را روی تشک پرتاب کردند. لشگری پس از شکست، حاضر به پذيرش رای نبود.

۹۶ کيلو: سعيد ابراهيمی ۰-۵ مغلوب رضا يزدانی شد. يزدانی طی دو سال گذشته همواره کادر فنی تيم ملی را ناکام کرده است. او هر بار که از سوی کادر فنی کنار گذاشته شده، در رقابت های بعدی از جمله جام تختی، قهرمانی آسيا و جام جهانی، چنان درخشيده که شبهه ای باقی نگذارد.
يزدانی که از سوی همين کادر، به خاطر نرفتن به تئاتر از مسابقات جهانی ۲۰۱۰ مسکو خط خورده بود، باز هم مهره منتخب آن ها را از پيش رو برداشت.

۱۲۰ کيلو: با مسجل شدن قهرمانی جويبار، فردين معصومی در ديداری تشريفاتی، ۴-۲ کميل قاسمی رقيب جوان خود را مغلوب کرد.
معصوميکشتی گير تيم نفت تهران، در پايان مسابقه با برخی از تماشاگران درگير شد.
XS
SM
MD
LG