لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

قذافی: القاعده و مواد مخدر بانی ناآرامی در ليبی هستند


اعتراض مردم به پوستر معمر قذافی
اعتراض مردم به پوستر معمر قذافی
معمر قذافی، رهبر ليبی روز پنجشنبه در يک گفت وگوی تلفنی که از تلويزيون دولتی ليبی پخش مستقيم شد، تصریح کرد که «القاعده» و «جوانان تحت تاثير مواد مخدر» مسوول بروز ناآرامی ها و نارضايتی ها در ليبی هستند.

به گزارش آسوشيتد پرس، آقای قذافی همچنين خود را «يک رهبر نمادين» خواند و گفت مشکلی برای تغيير افراد رسمی و کارشناسان دولتی وجود ندارد و می شود «به راحتی کميته هايی تشکيل داده و آن ها را تغيير داد.»

گزارش ها حاکی است روز پنجشنبه نيروهای نظامی وفادار به معمر قذافی حمله ای برای بازپس گرفتن نقاطی در نزديکی پايتخت که از کنترل آن ها خارج شده انجام دادند. يک پزشک در يکی از مساجد گفته که دستکم ۱۰ تن در جريان اين درگيری کشته شدند.

معمر قذافی در جريان مکالمه تلفنی خود با شبکه تلويزيونی ليبی گفت: «جوانانی که دست به اين اعتراض می زنند تحت تاثير مواد مخدر توهم زا هستند که مثل نسکافه در قهوه و يا شير آن ها ريخته شده است.»

«از بن لادن پيروی نکنيد»

وی خطاب به مردم شهر «زاويه» که شهر را از کنترل دولت مرکزی خارج کرده اند گفت: «مردم زاويه، خجالت بکشيد و بچه هايتان را کنترل کنيد. شما چرا از بن لادن حمايت می کنيد؟ من باز هم می گويم اين کار بن لادن است.»

در حال حاضر شرق ليبی کاملاً در کنترل نيروهای مخالف قذافی است که بنغازی، دومين شهر بزرگ اين کشور، در اين منطقه قرار دارد.

ساکنان خشمگين شهر بنغازی با حمله به مراکز مزدوران آفريقايی که برای مقابله با اعتراض‌ها از سوی معمر قذافی استخدام شده بودند آنها را ويران کردند.

يک وکيل دادگستری به خبرگزاری رويترز گفته است: به دنبال سقوط شهر بنغازی از سوی مخالفان در روز دوشنبه، يک کميته امنيتی از سوی مردم آن شکل گرفته است و آنها ضمن کنترل شهر، ۳۶ مزدور خارجی از کشورهای چاد، نيجر و سودان را که برای قذافی کار می‌کردند بازداشت کردند.

در تحولی مهم، يکی از دستياران نزديک معمر قذافی به نام «احمد قذاف الدم» که از بستگان رهبر ليبی است در اعتراض به سرکوب معترضان از سمت خود کناره‌گيری کرده و به مصر رفته است. در روزهای اخير موج استعفای سفيران و مقام‌های ليبی شدت گرفته و بسياری از آنها به معترضان پيوسته‌اند.

در همين حال، نيروهای وفادار به معمر قذافی روز پنجشنبه به شبه نظاميانی که کنترل شهر مصراته را در دست دارند حمله کردند و چندين نفر از مردم را در درگيری‌های نزديک فرودگاه اين شهر کشتند.

گزارش‌ها حاکی است که نبرد در اين منطقه همچنان ادامه دارد. در همين حال، کارگران مصری ساکن ليبی که به تونس گريخته‌اند به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که مخالفان رهبر ليبی کنترل شهر زواره، در ۱۲۰ کيلومتری غرب طرابلس، را در دست گرفته‌اند.

گزارش شده که در اين شهر هيچ پليس يا نيروی نظامی به چشم نمی‌خورد و «کميته‌های مردمی» مسلح به سلاح‌های اتوماتيک کنترل آن را در اختيار دارند.

شهر الزاويه در ۵۰ کيلومتری غرب طرابلس نيز صحنه درگيری‌های شديدی است و به گفته شاهدان عينی، «ارتش حضور سنگينی در اطراف آن دارد و ايست‌های بازرسی نيز در اطراف شهر برپا شده است.»

شبکه تلويزيونی الجزيره تصاويری از اين شهر پخش کرده که در آن اجساد ۲۰ نفر به چشم می‌خورد که دست‌های اغلب آنها از پشت بسته شده است. اين شبکه می‌گويد که افراد ياد شده به دليل امتناع از تيراندازی به سوی معترضان تيرباران شده‌اند.

درگيری‌های ۱۰ روز اخير در ليبی با خشونت گسترده‌ای از سوی نيروهای هوادار معمر قذافی همراه شده است که با استفاده از هواپيما، تانک و مزدوران آفريقايی معترضان را هدف حمله قرار داده‌اند.

تعداد تلفات درگيری‌ها بين ۳۰۰ تا يک هزار نفر برآورد شده است.
XS
SM
MD
LG