لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

فرمانده ناتو در افغانستان ایران را به حمایت از طالبان متهم کرد


گرگوری اسمیت
گرگوری اسمیت
یکی از فرماندهان ناتو در افغانستان روز دوشنبه با تکرار اتهامی چندین‌ساله اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از نظر «مالی، آموزشی، و تجهیزاتی» از شبه‌نظامیان طالبان حمایت می‌کند.

گرگوری اسمیت، دریادار آمریکایی و معاون ایساف، نیروی بین‌المللی کمک‌های امنیتی در افغانستان، با اعلام حمایت ایران از طالبان هشدار داده است که «بی‌ثبات کردن افغانستان به سود ایران نیست.»

آقای اسمیت همچنین هشدار داده است که فرماندهی ناتو «فعالیت‌های ایران را زیر نظر دارد.»

این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی ایران به حمایت از نیروهای شبه‌نظامی طالبان در افغانستان و خراب‌‌کاری در فعالیت‌های ائتلاف بین‌المللی متهم می‌شود.

پیشتر نیز فرماندهان و مقامات آمریکایی و برخی از مقامات افغان اشاره کرده‌اند که ایران علاوه بر کمک به دولت حامد کرزی به نیروهای مخالف این دولت نیز کمک می‌رساند، اتهامی که جمهوری اسلامی همواره رد کرده است.

در همین حال دولت حامد کرزی در افغانستان نیز دست‌کم در دو مورد اشاره کرده است که «هیچ شاهد و مدرکی دال بر حمایت ایران از طالبان در دست نیست.»

اما علاوه بر این که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در چند مورد به «اسلحه‌های ساخت ایران در دست طالبان» اشاره کرده، چند فرمانده ناتو از جمله دان مک‌نیل نیز اشاره کرده‌اند که مهمات و به‌ویژه بمب‌های معروف به «کنار جاده‌ای» که در افغانستان علیه نیروهای بین‌المللی استفاده می‌شوند ساخت ایران هستند.

در خبر تازه روز دوشنبه که خبرگزاری فرانسه منتشر کرده نیز آدمیرال اسمیت از جمله تجهیزاتی که ایران در اختیار طالبان قرار می‌دهد به «قطعات فنی بمب‌های کنار جاده‌ای» اشاره کرده است.

این فرمانده آمریکایی گفته است مهماتی که اکنون ایران در اختیار طالبان قرار می‌دهد «محدود» است، اما افزوده است که جمهوری اسلامی به محض آن که تصمیم بگیرد می‌تواند «یک‌شبه» بر حمایت خود از شبه‌نظامیان بیفزاید.

گرگوری اسمیت همچنین با مقایسه حضور ایران در افغانستان با حضورش در عراق گفته است که کمک‌های جمهوری اسلامی به طالبان کمتر از کمک‌هایش به گروه‌های شیعه در عراق است.

در حال حاضر ۱۴۰ هزار نیروی نظامی خارجی در افغانستان فعال هستند که اغلب آنها در ارتش آمریکا عضویت دارند.
XS
SM
MD
LG