لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۹

فرد بازداشتی متهم به قاچاق سلاح در افغانستان، «عضو سپاه پاسداران نیست»


یکی از کشف‌های پیشین سلاح قاچاق در افغانستان
یکی از کشف‌های پیشین سلاح قاچاق در افغانستان
ناتو می‌گوید فردی که چند روز پیش به اتهام قاچاق سلاح برای طالبان افغانستان دستگیر شده از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران نیست.

بیانیه روز جمعه ناتو در این مورد، پس از آن منتشر می‌شود که برخی خبرگزاری‌ها در همین روز از قول نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان گزارش کردند که «یکی از اعضای نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به اتهام قاچاق سلاح، در جنوب افغانستان دستگیر شده‌است.»

بیانیه تازه نیروهای ناتو می‌افزاید که از گزارش‌های اولیه این‌گونه برمی‌آمد که این فرد متهم به قاچاق اسلحه از ایران به افغانستان که در تاریخ ۱۸ دسامبر در ولایت قندهار بازداشت شده از اعضای سپاه قدس است، «اما تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که وی ارتباطی با نیروی قدس سپاه پاسداران ندارد و ممکن است با چند سازمان مرتبط با پیکارجویان مربوط باشد.»

خبرگزاری فرانسه، از قول سخنگوی نیروهای بین‌المللی تحت فرماندهی ناتو، ایساف، این شخص را «یکی از تأمین‌کنندگان اصلی سلاح به طالبان» توصیف کرده‌است که در شهرستان ژیری در ولایت قندهار دستگیر شده‌است.

وی در عین حال از ارائه توضیح بیشتر در مورد ملیت فرد بازداشت شده خودداری کرد.

سخنگوی ایساف در بیانیه پیشین خود گفت که دلیل بازداشت این فرد، «کمک به جابه‌جایی سلاح بین ایران و قندهار از طریق ولایت نیمروز» است. این بیانیه افزود که این فرد در قندهار مستقر بوده و از آنجا با دیگر رهبران طالبان در ولایت قندهار نیز «ارتباط مستقیم» داشته و اقدام به تأمین سلاح‌های کوچک برای آنها می‌کرده‌است.

از سوی دیگر روزنامه تایمز لندن روز جمعه گزارش داد که ایران شماری از اعضای ارشد القاعده را که در حبس خود داشته «آزاد کرده» تا بتوانند «در بازسازی شبکه خود در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان شرکت کنند.»

این روزنامه هم‌چنین خبر داد که چند مقام پاکستانی و خاورمیانه‌ای که نخواسته‌اند نامشان فاش شود ایران را متهم می‌کنند که در خفا از گروه‌های مسلح اسلامگرا پشتیبانی می‌کند و این پشتیبانی‌ها اغلب از طریق سپاه پاسداران انجام می‌شود.

این در حالی است که این هفته محمد شریف شریفی، معاون وزارت تجارت و صنایع افغانستان، گفت که ایران از ورود سه هزار تانکر نفت‌کش از خاک خود به افغانستان جلوگیری می‌کند تا با این کار از «تأمین سوخت برای نیروهای خارجی در افغانستان جلوگیری شود.»

در یادداشت‌های دیپلماتیک که به تازگی در وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس منتشر شد آمده است که نیروهای آمریکایی معتقدند ایران با تأمین پول، اسلحه و پناه دادن به افراد طالبان، کارزاری پنهان را علیه نیروهای ائتلاف در افغانستان به پیش می‌برد.

در همین اسناد آمده است که حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، نیز بر این باور است که ایران توسعه افغانستان را با خرابکاری مختل می‌کند تا در جریان رقابت صادرات گازی که در آسیای میانه در جریان است، صادرات گاز خود به هند و پاکستان را تضمین کند.

این سخنان حامد کرزی در حالی بیان می‌شود که وی چندی پیش اذعان کرد که وی و رئیس دفترش سالی یک یا دو بار از ایران «کیسه‌های پول» با مبالغ هر بار در حدود یک میلیون دلار دریافت می‌کنند.

در واکنش به انتشار این گزارش‌ها، مقام‌های آمریکایی کمک‌های ایران به رئیس جمهور افغانستان را با تلاش جمهوری اسلامی برای گسترش نفوذ خود در افغانستان مرتبط دانسته و نسبت به «نفوذ منفی» ایران در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG