لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

تخلیه ۱۴۰ هزار نفر از ساکنان مناطق اطراف نیروگاه اتمی فوکوشیما ژاپن


بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقام‌های ژاپنی تاکنون ۱۴۰ هزار نفر از ساکنان مناطق اطراف نیروگاه آسیب‌دیده فوکوشیما را به مناطق امن منتقل کرده‌اند و روند تخلیه ساکنان منطقه همچنان ادامه دارد.

در همین حال عصر روز شنبه گزارش شده است که سیستم خنک‌کننده اضطراری رآکتور شماره سه نیروگاه اتمی فوکوشیما نیز از کار افتاده است و تلاش‌ها برای یافتن راهی به منظور خنک کردن این رآکتور با استفاده از آب دریا آغاز شده است.

سامانه خنک‌کننده رآکتور شماره یک این نیروگاه پیشتر در جریان زلزله مهیب روز یکشنبه آسیب دیده بود که این امر به انفجاری در جدار خارجی این رآکتور منجر شده بود.

هر چند پس از این حادثه نگرانی‌ها درباره احتمال بروز پدیده «گداخت هسته‌ای» و به دنبال آن وقوع یک فاجعه‌ هسته‌ای همانند حادثه نیروگاه اتمی چرنوبیل بالا گرفته است، اما دولت ژاپن اعلام کرده است، افزایش میزان تششعات رادیواکتیو در اطراف نیروگاه فوکوشیما به دلیل خروج «کنترل شده» بخارهای رادیواکتیو از این نیروگاه برای کاهش فشار بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز عصر روز شنبه به نقل از منابع ژاپنی اعلام کرد، در بعد‌ از ظهر شنبه به وقت اروپای مرکزی از میزان تششعات رادیواکتیو در اطراف نیروگاه آسیب‌دیده ژاپن کاسته شده است.

همچنین بر اساس اعلام مقام‌های ژاپنی محفظه ایمنی رآکتور شماره یک نیروگاه فوکوشیما که میله‌های سوخت هسته‌ای را در خود جای داده، آسیب ندیده و مواد رادیواکتیو از آن نشت نکرده است.

با این حال دولت ژاپن که پیشتر دستور تخلیه مناطق اطراف نیروگاه تا شعاع ۱۰ کیلومتری را داده بود، هم اکنون خواستار تخلیه اطراف نیروگاه تا شعاع ۲۰ کیلومتری شده و کار تخلیه ساکنان منطقه را آغاز کرده است.

همچنین بر اساس گزارش‌های دیگر مقام‌های ژاپنی اقدام به توزیع قرص‌های ید در میان مردم ساکن اطراف نیروگاه کرده‌اند که این اقدام از جمله کارهایی است که برای مقابله با پیامدهای انتشار تششعات رادیواکتیو صورت می‌گیرد.

انفجار در جدار خارجی یکی از رآکتورهای نيروگاه اتمی فوکوشيما پس از آن روی داد، که زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۸.۹ در مقياس ريشتر مناطقی از شمال شرق این کشور را را لرزاند و موجب بروز پدیده سونامی در سواحل شمالی و شرقی اين کشور شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی ژاپن، کيودو، بيش از يک هزار و ۷۰۰ نفر در جريان زلزله و سونامی ناشی از آن جان خود را از دست داده اند.

از سوی دیگر در حالی که گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها در یکی از شهرهای کوچک زلزله زده حدود ۱۰ هزار نفر در جریان سونامی ناپدید شده‌اند، نگرانی‌ها از احتمال وقوع یک فاجعه هسته‌ای بزرگ در ژاپن روند امداد رسانی به قربانیان زمین‌لرزه و سونامی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

کارشناسان از این بابت نگران هستند که از کار افتادن سامانه خنک کننده نیروگاه فوکوشیما در نهایت به افزایش شدید دمای میله‌های سوخت هسته‌ای این رآکتور و در نهایت به یک گداخت هسته ای و انتشار وسیع مواد رادیواکتیو در منطقه منجر شود.
XS
SM
MD
LG