لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

محسنی‌اژه‌ای: احکام متهمان پرونده کوی دانشگاه صادر شد


غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه
سخنگوی قوه قضائیه روز دوشنبه از محکومیت ۴۰ نفر در رابطه با حوادث کوی دانشگاه و ساختمان سبحان در سال ۱۳۸۸ خبر داد و تأکید کرد که این احکام هنوز نهایی نشده‌اند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، غلامحسین محسنی اژه‌ای، در جمع خبرنگاران گفت که پرونده کوی دانشگاه و ساختمان سبحان در مجموع «۵۰ متهم داشت که ۴۰ نفر به حبس، جزای نقدی و پرداخت خسارت‌های وارده» محکوم شده‌اند.

وی با این‌حال از نام‌بردن و ذکر سمت متهمین خودداری کرد و با اظهار این‌که حکم قطعی نشده و پرونده در مرحله «تجدید‌نظر خواهی» است، افزود که اطلاعات بیشتر پس از قطعیت حکم اعلام خواهد شد.

آقای محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد که برخی از افراد متهم در پرونده کوی از خارج وارد کوی دانشگاه شده‌بودند و برخی نیز «از داخل کوی» دست به «اقدامات مجرمانه» زده‌اند.

در ۲۵ خردادماه ۱۳۸۸، سه روز پس از انتخابات رياست جمهوری که آقای احمدی‌نژاد پيروز آن اعلام شد، تحصن دانشجويان ساکن کوی دانشگاه تهران در خيابان اميرآباد، با حمله و تيراندازی نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی و لباس‌شخصی‌ها به خشونت کشيده شد.

اگرچه هنوز به طور دقیق مشخص نیست که این حمله به فرماندهی چه افرادی صورت گرفته، ویدئوی منتشر شده از آن واقعه به گمانه‌زنی‌ها در مورد دست داشتن نیروهای بسیجی و یگان ویژه، نیروی انتظامی تهران بزرگ، در این سرکوب مطرح شد.

در عین حال، اتحادیه اروپا نیز در فروردین ماه سال جاری، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده کنونی نیروی انتظامی را مسئول وقایع کوی دانشگاه معرفی کرده و به همین اتهام وی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

دادستان کل کشور روز دوشنبه ضمن اعلام برگزاری «۲۲ جلسه برای رسیدگی به اتهامات متهمان این پرونده» در توضیح دلیل تأخیر در پیگیری این پرونده گفت: «برخی از افراد مربوط به پرونده کوی دانشگاه سر و صورت خود را پوشانده بودند و شناسایی این افراد رسیدگی به پرونده را قدری به تأخیر انداخت.»

به گفته وی تمام این جلسات با حضور شاکیان، متهمان، وکلا، نماینده دادستان، نماینده وزارت علوم و نماینده دانشگاه تهران برگزار شده و در طول بررسی این پرونده برخی از شاکیان «بعد از کار کارشناسی» از شکایت خودصرف نظر کرده‌اند.

«چند مدعی علوم غریبه دستگیر شده‌اند»

دادستان کل کشور در بخشی دیگر از سخنان خود دستگیری چند تن از مدعیان علوم غریبه را تأیید کرد و گفت: «دادستانی در این زمینه ورود پیدا کرده و افرادی نیز دستگیر شده و هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند.»

وبسایت‌های خبری ایران چندی پیش از دستگیری چند‌تن از نزدیکان اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر احمدی‌نژاد خبر داده و افزوده بودند که برخی از بازداشت شدگان از «مدعیان علوم غریبه» و «رمالی و جن‌گیری» بوده‌اند.

آقای محسنی اژه‌ای ضمن تأیید خبر دستگیری برخی مدعیان علوم غریبه، خاطر نشان کرد که دادستان با عنوان مدعی‌العموم وارد شده و پرونده در حال طی مراحل مقدماتی است.

وی با‌این‌حال از توضیح در مورد تعلق این افراد به طیف خاصی خودداری کرد و گفت: «در اینجا بحث طیف مطرح نیست. دادستانی وقتی جرمی واقع شود و آن جرم جنبه عمومی داشته باشد وارد می‌شود.»

پیش از دستگیری اخیر برخی از افراد نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی، عباس‌امیری فر،‌ دبیر کمیسیون فرهنگی دولت محمود احمدی‌نژاد و از حامیان سرسخت آقای رحیم‌مشایی نیز بازداشت و از سوی دادگاه ویژه روحانیت مورد بازجویی قرار گرفته بود.

سخنگوی قوه قضائیه در این نشست خبری در خصوص پرونده آقای امیری فر گفت که تحقیقات مقدماتی همچنان ادامه دارد و افزود: «امینی‌فر در ارتباط با پخش سی‌دی ظهور نزدیک‌است بازداشت شده است.»

برخی گزارش ها پیشتر از ارتباط عباس امیری فر را با فیلم ظهور بسیار نزدیک است خبر داده بودند.

شماری از اصولگرایان منتقد دولت در هفته های اخیر ضمن اشاره به توسل تعدادی از افراد نزدیک به محمود احمدی‌نژاد به اجنه و رمال، نسبت به وجود «جریان انحرافی» در دولت بارها هشدار داده‌اند.

«جریان انحرافی» اصطلاحی است که در ادبیات اصولگرایان منتقد دولت، بر تیم احمدی‌نژاد و به ویژه اسفندیار رحیم‌مشایی دلالت می‌کند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه در واکنش به گلایه تعدادی از علما درباره نفوذ و رشد جریان‌های انحرافی در برخی دستگاه‌ها گفت: «اگر جریانی انحرافی، سیاسی، عقیدتی و یا اخلاقی باشد و اگر به طور هدفمند در دستگاهی نفوذ کند و بخواهد سوء استفاده کند جرم است و از ناحیه دادستان پیگیری می‌شود.»

«دستگیری یکی از کارمندان دادگستری سیستان و بلوچستان به اتهام حمل تریاک»

سخنگوی قوه قضائیه همچنین کشف بیش از ۵۰۰ کیلوگرم تریاک از «یکی از کارمندان دادگستری سیستان و بلوچستان» را تأیید کرد و گفت: «این فرد... دستگیر شده است و این‌که مواد کشف شده برای وی بوده یا شریک داشته است در حال رسیدگی است.»

خبرگزاری العربیه روز شنبه گزارش کرد که زاهد شیخی، رئیس روابط عمومی دادگستری زاهدان به اتهام «حمل ۵۰۰ کیلوگرم مواد مخدر با خودروی دولتی» دستگیر شده است.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه افزوده بود که این نخستین بار نیست که آقای شیخی اقدام به «قاچاق» می‌کرده است.

آقای محسنی اژه‌ای روز دوشنبه تأکید کرده فرد مزبور مدیر کل روابط عمومی نیست و توضیح داد: «وی یکی از ارباب جمعی روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان است.»
XS
SM
MD
LG