لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

جایزه بهترین کارگردانی بخش «نوعی‌ نگاه» جشنواره کن برای محمد رسول‌اف


محمد رسول‌اف، کارگردان فیلم «به امید دیدار»
محمد رسول‌اف، کارگردان فیلم «به امید دیدار»
محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی که در رویدادهای‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده بود، به خاطر ساخت فیلم «به امید دیدار» برنده جایزه بهترین کارگردان در بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی، برای ساخت فیلم «به امید دیدار»، برنده جایزه بهترین کارگردانی در بخش نوعی‌ نگاه شصت و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی کن شده است.

فیلم «به امید دیدار» که در زمستان سال ۱۳۸۹ ساخته شده است، داستان یک وکیل ایرانی را روایت می‌کند که برای دریافت روادید به منظور خروج از ایران تلاش می‌کند.



همسر آقای رسول‌اف، به نمایندگی از وی که به دلیل پیامدهای ناشی از ممنوع‌الخروج بودن نتوانسته بود، در جشنواره کن حاضر شود، این جایزه را دریافت کرد.

هر چند ایمان میرزازاده، وکیل محمد رسول‌اف، چند روز پیش از لغو حکم ممنوع‌الخروجی موکلش خبر داده بود، با این حال به گفته جیمز ولیز، توزیع کننده فیلم‌های آقای رسول‌اف در فرانسه، وی باید برای خروج از کشور از مراجع دیگر نیز مجوز می‌گرفت که این کار تا پایان جشنواره کن امکان‌پذیر نبود.

آقای ولیز در این باره گفته است: «شرایط در ایران بیش از حد کافکایی است. این که عده‌ای به شما بگویند می‌توانید کشور را ترک کنید، لزوماً به این معنا نیست که شما می‌توانید این کار را بکنید. (در ایران) دست چپ نمی‌داند، دست راست چه کار می‌کند.»

محمد رسول‌اف به همراه جعفر پناهی، دیگر کارگردان ایرانی، در دهم اسفند ماه سال ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل آقای پناهی دستگیر شد و پس از آن به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری محکوم و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شد.
XS
SM
MD
LG