لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

آژانس انرژی اتمی از ایران خواست به معاهده ایمنی هسته‌ای بپیوندد


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست با توجه به زلزله‌خیز بودن کشور و شروع به کار نیروگاه اتمی بوشهر در جنوب به معاهده بین‌المللی ایمنی هسته‌ای بپیوندد.

در این معاهده ۷۲ کشور عضویت داشته و تاکنون آن را امضا کرده‌اند، و از ایران به عنوان کشوری زلزله‌خیز خواسته شده هم در این معاهده حضور داشته باشد و هم اقدامات ایمنی را به کار گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دنیس فلوری، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «ایران تنها کشوری است که یک نیروگاه هسته‌ای فعال دارد، اما جزء این معاهده نیست.»

معاهده یا کنوانسیون ایمنی هسته‌ای در سال ۱۹۹۶ و به دنبال فاجعه سال ۱۹۸۶ در چرنوبیل اوکرائین جهت تقویت ملاحظات و موازین ایمنی از طریق به کارگیری سیستمی شامل بررسی دقیق و نظارت مشترک تدوین شده است.

مسئله ایمنی نیروگاه‌ها و تاسیسات اتمی پس از بحران اتمی نیروگاه فوکوشیمای ژاپن، بار دیگر به طور جدی مطرح شده و حتی درخواست شده استانداردها تغییر کند و به‌روز شود.

دنیس فلوری روز پنج‌شنبه در کنفرانسی خبری در شهر وین گفت: «اولین آرزوی ما این است که تمامی اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دارای نیروگاه هسته‌ای فعال در جهان هستند، عضو این معاهده و متعهد به ایمنی هسته‌ای شوند.»

در همین حال گزارش‌ها از ایران حاکی است آزمایش‌های نهایی در نیروگاه بوشهر در حال اجراست و احتمال دارد این نیروگاه در دو ماه آینده تولید برق را آغاز کند.

یک مقام ارشد روسیه در اواسط ماه مه، حدود دو هفته پیش، گفت که نیروگاه بوشهر ظرف چند هفته دیگر کاملا فعال خواهد شد. شرکت روس‌اتم از روسیه پیمانکار ساخت و راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر است.

دنیس فلوری، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همچنین گفت: «ایران می‌تواند با پیوستن به معاهده جهانی ایمنی هسته‌ای پای‌بندی خود به موازین ایمنی و استانداردهای بین‌المللی را نشان دهد.»

در همین زمینه علی‌اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته پیش گفته بود که «ایران در مورد ایمنی هسته‌ای حداکثر احتیاط و مراقبت را به کار می‌برد».

وی همچنین گفته بود که آژانس انرژی اتمی در امر ایمنی تاسیسات اتمی دست دارد، اما به گفته دنیس فلوری «کشورهای عضو آژانس مسئول امور ایمنی هستند و آژانس چنین نقشی در بوشهر ندارد».

موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن در گزارشی که پس از بحران اتمی فوکوشیمای ژاپن متشر کرد نوشته است که نیروگاه بوشهر هم نزدیک خط زلزله است و ممکن است در صورت وقوع زمین‌لرزه، فاجعه‌ای مشابه فوکوشیما در ایران روی دهد که برای کل منطقه بسیار خطرناک خواهد بود.
XS
SM
MD
LG