لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

عفو بین‌الملل اعدام «نوجوان» متهم به قتل داداشی را محکوم کرد


صحنه ای از اعدام در ایران.
صحنه ای از اعدام در ایران.
سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعدام نوجوان متهم به قتل روح‌الله داداشی، از قوی‌ترین مردان ایران، در ملاء عام را محکوم کرد و بار دیگر از جمهوری اسلامی خواست تا به اعدام افراد زیر سن قانونی پایان دهد.

حسیبه حاج صحراوی، قائم مقام عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، روز چهارشنبه اعدام علیرضا ملا سطلانی ۱۷ ساله در ملاء عام را «عمیقا تکان دهنده» خواند و با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون حقوق بشر، گفت: «طبق معاهدات بین‌المللی، اعدام متهمان نوجوان، فارغ از این‌که سن آن‌ها در زمان ارتکاب جرم چقدر بوده، قویا ممنوع است.»

علیرضا ملا سلطانی که از سوی دادگاه کیفری استان البرز به اتهام قتل یکی از قوی‌ترین مردان ایران به مرگ محکوم شده بود، بامداد چهارشنبه در کرج و در ملاء عام به دار آویخته شد.

نماینده دادستان استان البرز پس از اجرای حکم با اظهار این‌که «ملاک عمل در قانون بلوغ شرعی است که بر اساس ماه‌های قمری محاسبه می‌گردد»، گفت قاتل آقای داداشی از نظر «بلوغ شرعی» به سن ۱۸ سال رسیده بود.

با این‌حال خانم صحراوی روز چهارشنبه اعدام آقای ملا سلطانی را مصداق اعدام نوجوانان دانست و از مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی خواست تا تعهدات بین‌المللی خود را جدی گرفته و فورا اعدام متهمان زیر سن قانونی را متوقف کند.

روح‌الله داداشی اواخر تیرماه در درگیری با سه جوان جان خود را از دست داد. عفو بین‌الملل تأکید دارد که علیرضا ملا سلطانی پس از آن‌که از سوی روح‌الله داداشی مورد حمله قرار گرفته، متوسل به چاقو شده است.

حسیبه حاج صحراوی در این خصوص گفته است: «اگرچه ما به وخامت جنایتی که علیرضا ملا سلطانی مرتکب شده اذعان داریم، به دار آویختن یک نوجوان به خاطر عملی که به نظر می‌رسد دفاع شخصی بوده، اشتباه و از لحاظ قانونی قابل تردید است.»

ایران یکی از معدود کشورهایی است که همچنان به اعدام مجرمان نوجوان می‌پردازد.

در اردیبهشت ماه دو نوجوان به اتهام تجاوز و قتل در بندرعباس به دار آویخته شدند.

همچنین عفو بین‌الملل می‌افزاید که بر اساس گزارش‌های دریافتی در اردیبهشت‌ماه یک جوان ۱۶ ساله به نام هاشم حمیدی نیز در خوزستان اعدام شده است. جمهوری اسلامی در خصوص این اعدام خبری منتشر نکرده است.

به گزارش عفو بین‌الملل، در سال جاری میلادی «بیش از ۴۰۰ اعدام» در ایران صورت گرفته که در این میان «بیش از ۳۰» اعدام، در ملاء عام به اجرا در آمده است.
XS
SM
MD
LG