لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

عفو بين الملل اعدام در ملاء عام در کرمانشاه را به شدت محکوم کرد


سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه با اشاره به ویدئوی به دار آویخته شدن سه متهم به تجاوز در ملاءعام در کرمانشاه و با محکوم کردن این اعدام‌ها می‌گوید: این نوع مجازات خوی بی‌رحمی را در بین شاهدان این اعدام‌ها تقویت می‌کند.

واحد مرکزی خبر ایران روز سه شنبه ۲۸ تیرماه گزارش داده بود که سه متهم به «تجاوز به عنف» در میدان آزادی کرمانشاه به دار آویخته شدند.

سازمان عفو بین الملل می‌گوید: ویدئویی را دریافت کرده است که نشان می‌دهد سه مرد محکوم روی سقف اتوبوس‌هایی ایستاده‌اند و ماموران، طناب‌های دار را که به پلی در بالای سر آن‌ها وصل شده، به گردن محکومان می‌اندازند و اتوبوس‌ها یکی پس از دیگری حرکت می‌کنند.

حسیبه حاج صحراوی، معاون مدیر عفو بین الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، دراین زمینه گفته است: «نه تنها کسانی که اعدام شده‌اند، بلکه همه کسانی که به تماشای اعدام رفته‌اند، از جمله کودکان، تجربه مشاهده چنین صحنه‌ای باعث تقویت خوی خشونت و بی‌رحمی در آنها شده و کرامت انسانی آنها مورد تعرض قرار گرفته‌ است. این نمایش عمومی از کشتن، تداوم فرهنگ پذیرش خشونت و شهوت خون، به جای اعتقاد به عدالت است.»

حسیبه حاج صحراویی اضافه کرده است: «ما همچنین مطلع شده‌ایم که بازداشت، محاکمه و اعدام این مردان در زمانی کمتر از دو ماه برگزار شده است، که پرسش‌های جدی در مورد منصفانه بودن محاکمه آنها مطرح می‌کند.»

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در خصوص مراسم به دار آویخته شدن این متهمان نوشته بود، کسانی که برای تماشای مراسم به دار آویخته شدن این سه محکوم به میدان آزادی کرمانشاه رفته بودند، با شعارهایی از اقدام قوه قضاییه ایران تشکر کرده‌اند.

در همین زمینه، واحد مرکزی خبر روز سه شنبه گزارش داده بود این سه محکوم «با میانگین سنی ۲۱ سال ۲ ماه پیش دختری ۱۶ ساله را ربودند و پس از تجاوز، به قصد اخاذی از وی فیلم تهیه کردند.»

در همین حال، سازمان عفو بین الملل می‌گوید: اینکه به رغم دستور توقف اعدام در ملاء عام در سال ۲۰۰۸، مقامات ایران باردیگر تلاش می‌کنند با برپا کردن چنین مراسمی به ارعاب مردم بپردازند، عمیقا ناراحت کننده است.

عفو بین الملل همچنین می‌گوید: کار‌شناسان حقوق بشر سازمان ملل بر این باورند که اعدام در ملاء عام دستاورد مشروعی ندارد و این مجازات‌های بی‌رحمانه نوعی بی‌حرمتی آشکار به کرامت انسانی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آغاز سال جدید میلادی تاکنون ۱۷۱ نفر در ایران اعدام شده‌اند. این خبرگزاری می‌گوید این را آمار بر اساس خبر‌های رسانه‌ها و گزارش‌های رسمی جمع اوری کرده است.

به گزارش رسانه‌های ایران در سال گذشته میلادی ۱۷۹ اعدام در این کشور اعدام شده‌اند، این در حالی است سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر می‌گویند که تعداد واقعی اعدام‌ها بسیار بالا‌تر از رقم اعلام شده است. طبق این گزارش‌ها ایران پس از چین رتبه دوم در اعدام را در جهان دارا است.

جمهوری اسلامی می‌گوید: اجرای مجازات اعدام را برای حفظ نظم و قانون ضروری است، و تنها پس از رسیدگی‌های قضایی جامع، حکم اعدام صادر می‌شود. قتل، تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و زنا از جمله جرایمی است که در ایران مجازات مرگ دارند.
XS
SM
MD
LG