لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

وکیل کشیش زندانی: پرونده موکلم به آیت‌الله خامنه‌ای ارجاع شده است


یوسف ندرخانی
یوسف ندرخانی
وکیل یوسف ندرخانی، نوکیش مسیحی زندانی می‌گوید پرونده موکلش به رهبر جمهوری اسلامی ارجاع شده است. قرار بر این بود حکم بدوی اعدام آقای ندرخانی از سوی دیوان عالی مورد تجدید نظر قرار گیرد. این در حالی است که در تحولی تازه، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، روز یکشنبه اعلام کرد که حکم اعدام برای این مسیحی ایرانی صادر نشده است.

محمدعلی دادخواه روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با رادیو فردا از ارسال این پرونده به رهبر جمهوری اسلامی خبر داد و گفت دادگاه تصمیم گرفته است پس از دفاعیات صورت گرفته و با توجه به نظرات فقهای مختلف پیرامون تغییر دین که در دفاع از یوسف ندرخانی در پرونده گنجانده شده، نظر آقای خامنه‌ای را در این زمینه جویا شود.

همه اینها در حالی است که غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود به خبرنگاران بدون ذکر جزییات گفت: «در این باره حكم اعدام صادر نشده است. پرونده مراحل رسیدگی را طی می‌كند و همچنان مفتوح است. البته در پرونده‌های قضایی در هر مرحله از رسیدگی متهم می‌تواند اعتراض کند که در این پرونده هنوز تحقیقات به پایان نرسیده است.»

گفت‌و‌گوی بابک غفوری آذر با محمدعلی دادخواه در این زمینه را بشنوید:
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:36 0:00
لینک مستقیم


یوسف ندرخانی ۳۳ ساله که در سن ۱۹ سالگی به مسیحیت گراییده است، دو سال پیش به همراه همسرش در شهر رشت بازداشت شد و دادگاه بدوی در ۲۳ خردادماه آقای ندرخانی را به «ترک دین» و «دعوت سایر مسلمانان به مسیحیت»، «ایجاد یک کلیسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» متهم کرد.

در متن حکم یوسف ندرخانی با تأکید بر «ارتداد» وی ذکر شده است که دادگاه پس از شنیدن اظهارات متهم، با توجه به «مسئله هشت از تحریرالوسیله» آیت‌الله خمینی و «فتاوی» اعلام شده از سوی مراجع تقلید، «متهم را به مجازات اعدام به طریق حلق‌آویز» محکوم کرده است.

با اعتراض وکیل پرونده به این حکم، قرار بر این شد که پرونده برای بررسی بیشتر و تجدید نظر به دیوان عالی کشور ارسال شود.

با این‌حال آیت‌الله محسنی گرکانی، رئیس دیوان عالی ۱۵ مهرماه اعلام کرد پرونده آقای ندرخانی به این دیوان واصل نشده است و گفت: «اصلا این پرونده هنوز به دیوان عالی نیامده است، یا حداقل بنده در مورد آن اطلاعی ندارم.»

در حین بلاتکلیفی روزهای اخیر پرونده یوسف ندرخانی، اسقف دزموند توتو، برنده جایزه نوبل صلح ۱۹۸۴، از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است تا کشیش یوسف ندرخانی را آزاد کنند.

این شخصیت مذهبی و مدنی آفریقا جنوبی در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شده، با تأکید بر این‌که «برخی با نام دین دست به اعمال خشونت‌آمیز می‌زنند»، آورده است: «وادار کردن هرکس به انکار عقیده‌ خود، به منزله روی گردانی از خداوند و نقض مطلق ارزش‌های جهانی انسانی و مذهبی ما است.»

علاوه بر دزموند توتو، همچنین جامعه جهانی بهاییان و ۱۴ مدافع حقوق بشر ایرانی صدور حکم اعدام برای آقای ندرخانی را محکوم کرده‌اند و اتحادیه اروپا، آمریکا و بریتانیا نیز به صدور این حکم اعتراض کرده و خواستار لغو حکم اعدام آقای ندرخانی شده است.
XS
SM
MD
LG