لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۲۹

آلمان کاردار ايران را در اعتراض به حکم اعدام کشيش ندرخانی احضار کرد


کشیش یوسف ندرخانی از دو سال پیش در زندان به سر می برد.
کشیش یوسف ندرخانی از دو سال پیش در زندان به سر می برد.
وزارت امور خارجه آلمان با احضار کاردار جمهوری اسلامی ايران خواستار توقف حکم اعدام يوسف ندرخانی، کشيش ايرانی، به دليل امتناع وی از تغيير مذهب خود و بازگشت به اسلام شد.

وزارت امور خارجه آلمان روز پنجشنبه پس از احضار کاردار ايران در بيانيه ای گفته است: «در پيوند با موافقتنامه های مربوط به حقوق بشر، مجازات مرگ عليه يوسف ندرخانی بايد متوقف شود.»

اين بيانيه می افزايد که به موجب معاهدات بين المللی، ايران بايد به حقوق اقليت ها و آزادی مذهبی احترام بگذارد.

وزارت امور خارجه آلمان همچنين خواستار آزادی فوری يوسف ندرخانی شده است.

يوسف ندرخانی کشيش ۳۰ ساله ايرانی که پيرو کليسای انجيلی است همراه با همسرش از دين اسلام به مسيحيت گرويده ‌اند و دو سال پيش در شهر رشت از سوی نيروهای امنيتی بازداشت شدند.

دادگاه بدوی، يوسف ندرخانی را به «ترک دين» و «دعوت ساير مسلمانان به مسيحيت»، «ايجاد يک کليسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» متهم و در نهايت وی را به اعدام محکوم کرد.

همسر آقای ندرخانی که به حبس ابد محکوم شده بود، هم ‌اکنون در بيرون از زندان به سر می‌ برد.

صدور حکم اعدام برای آقای ندرخانی اعتراض های گسترده بين المللی را به همراه داشته است و روز پنجشنبه، کاترين اشتون، مسئول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا، از جمهوری اسلامی ايران خواست تا تعهدات بين ‌المللی‌ خود در زمينه حقوق بشر و از جمله آزادی مذهب يا عقيده را رعايت کرده و هر چه سريعتر اين کشيش را آزاد کند.

همچنين لهستان که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد با احضار سفير ايران، ضمن محکوم کردند صدور حکم اعدام برای يوسف ندرخانی خواستار آزادی فوری وی شده است.

پيش از اين مقام های آمريکايی و بريتانيايی نيز عليه حکم اعدام اين کشيش ايرانی موضعگيری کرده بودند.

در همين حال محمد علی دادخواه، وکيل دادگستری روز پنجشنبه، در گفت ‌و گو با راديو فردا ابراز اميدواری کرد که موکلش، يوسف ندرخانی در دادگاه تجديد نظر عفو شود.

آقای دادخواه گفت: « ۹۵ درصد احتمال دارد يوسف ندرخانی در دادگاه تجديدنظر عفو شود.»
XS
SM
MD
LG