لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

دادگاه تجدید نظر حکم حبس و ممنوعیت کاری جعفر پناهی را تأیید کرد


دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال ممنوعیت کاری جعفر پناهی را تأیید کرده و حکم محمد رسول‌اف را از شش سال به یک‌ سال حبس کاهش داده است. وکیل جعفر پناهی تأکید دارد که این حکم هنوز به او ابلاغ نشده است.

به گزارش‌ وب‌سایت‌های خبری ایران، دادگاه تجدید نظر، جعفر پناهی و محمد رسول‌اف را بار دیگر به «اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم کرده‌اند.

بر اساس کیفرخواست دادگاه بدوی، جعفر پناهی و محمد رسول‌اف هر یک به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بودند و در این بین جعفر پناهی همچنین به «شش سال ۲۰ سال محرومیت از ساخت و کارگردانی هر نوع فیلم و نوشتن فیلمنامه و هر نوع مصاحبه با رسانه‌های نوشتاری و شنیداری و دیداری داخلی و خارجی و خروج از کشور جز برای سفر حج یا درمان ضروری، با تودیع وثیقه» محکوم شده بود.

محمد رسول‌اف در جشنواره فیلم سن‌سباستین، شهریورماه ۱۳۸۸
محمد رسول‌اف در جشنواره فیلم سن‌سباستین، شهریورماه ۱۳۸۸
این بار نیز دادگاه تجدید نظر حکم جعفر پناهی را تأیید کرده، اما محکومیت شش سال حبس تعزیری محمد رسول‌اف را به یک‌سال حبس کاهش داده است.

خانواده جعفر پناهی روز شنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کردند که حکم حدود دو هفته پیش صادر شده، اما تأکید کردند که جعفر پناهی همچنان آزاد است و حکم هنوز به مرحله اجرا گذاشته نشده است.

فریده غیرت، وکیل جعفر پناهی، نیز تأکید کرده است که تأییدیه این حکم هنوز به او ابلاغ نشده است.

در متن کیفرخواست دادگاه جعفر پناهی و محمد رسول‌اف آمده است: «این دو قصد داشتند با ساخت فیلمی به نام «فردا» با سیاه‌نمایی و منفی‌بافی درباره اوضاع اجتماعی، فرهنگی جامعه اسلامی و همراهی با فتنه‌گران اغتشاشات بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهور، به نظام اسلامی ضربه بزنند.»

جعفر پناهی، ۵۱ ساله، به همراه محمد رسول‌اف، ۳۸ ساله، دهم اسفندماه سال ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی دستگیر و از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به ساخت فیلمی در مورد انتخابات ریاست جمهوری متهم شدند، اتهامی که آن زمان از سوی این دو نفر رد شد.

در این مدت شخصیت‌های متفاوتی به صدور حکم حبس برای این دو هنرمند اعتراض کرده و جشنواره‌های مختلفی نظیر جشنواره کن، ونیز، برلین و سارایوو نیز ناخشنودی خود را از صدور این حکم ابراز کرده‌اند.

در چند وقت گذشته محمد رسول‌اف موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردانی بخش نوعی نگاه جشنواره کن ۲۰۱۱ شده و جعفر پناهی نیز کالسکه طلایی جشنواره کن و جایزه افتخاری جشنواره فیلم سارایوو را دریافت کرده است.
XS
SM
MD
LG