لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

نوامبر، خونبارترين ماه در سوريه؛ ۷۳۴ نفر کشته شدند


تظاهرات ضد دولتی در نزدیکی شهر «حمص» سوریه.
تظاهرات ضد دولتی در نزدیکی شهر «حمص» سوریه.
مخالفان رژیم بشار اسد در سوريه اعلام کردند که ماه نوامبر گذشته، خونبارترين ماه از زمان آغاز اعتراض ها در اين کشور طی هشت ماه و نيم گذشته بوده است. به گفته مخالفان، در اين ماه دستکم ۷۳۴ تن از غير نظاميان کشته شدند.

در همين حال کميسيون ويژه اتحاديه عرب برای پیگيری اوضاع سوريه در جلسه شامگاه شنبه خود، ليست ۱۹ شخصيت سوری که از اين پس سفرشان به کشورهای عربی ممنوع است را تصويب کرد. کاهش پرواز های رفت و برگشت ميان کشورهای عربی و سوريه، از ديگر مصوبه های اين کميسيون است.

از سوی ديگر مقام های عراقی، نسبت به وقوع جنگ داخلی در سوريه در صورت کشته شدن بشار اسد، ریيس جمهور سوريه، هشدار دادند و آمادگی خود را برای ميانجی گری ميان اپوزيسون و دولت اين کشور اعلام کردند.

نوامبر ماه خونين

شورای عمومی انقلاب سوريه – از تشکيلات مخالف نظام بشار اسد- با صدور بيانيه ای اعلام کرد که ماه نوامبر گذشته، خونبارترين ماه در اين کشور بود. بر اساس بيانيه یاد شده، در اين ماه بيشترين تعداد از غير نظاميان از زمان آغاز اعتراض های سوريه کشته شده اند.

در اين بيانيه آمده است که در ماه نوامبر، دستکم ۷۳۴ نفر از غير نظاميان به دست نيروهای دولتی کشته شده اند. ۲۹ تن از اين کشته ها زن و ۵۲ تن کودک هستند. همچنين ۳۳ نفر زير شکنجه جان خود را از دست داده اند.

شورای عمومی انقلاب سوريه تاکيد کرده که اين آمار افرادی است که مشخصات کامل آن ها و محل زندگی و کشته شدن شان موجود است و توانسته آن ها را سرشماری کند؛ اما تعداد کسانی که بازداشت يا ناپديد شده اند مشخص نيست چرا که مقام های سوريه هيچ آماری از آن ها ارائه نمی کنند. اين شورا يادآور شده که آمادگی دارد مشخصات را در اختيار سازمان های حقوقی قرار دهد.

سازمان ملل متحد در آخرين آمار خود که جمعه ارائه داده است، شمار کشته شدگان اعتراض ها در سوريه را، بيش از چهار هزار نفر اعلام کرده است.

بنا بر اين اعلام، شمار دستگير شدگان از مرز ۱۴ هزار نفر تجاوز می کند. ناوی پيلای، مسوول کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش خود، از به کار گيری روش های قتل، شکنجه و تجاوز جنسی از سوی نيروهای امنيتی سوريه در مقابله با معترضان سخن گفته است.

مقام های سوری دليل عمليات نظامی و امنيتی نيروهای دولتی را مبارزه با گروه های مسلح تروريست اعلام می کنند. روايتی که معترضان آن را دروغ می دانند و می گويند که این بهانه ای برای سرکوب اعتراض های مسالمت آميز است. معترضان خواهان سرنگونی نظام بشار اسد هستند.

آمار کشته شدگان در ماه نوامبر در حالی منتشر می شود که سوريه روز شنبه شاهد اوج گيری عمليات نظامی و امنيتی نيروهای دولتی بود. اتحاديه کميته های محلی هماهنگی اعتراض ها اعلام کرده که در اين روز، دستکم ۲۴ غير نظامی توسط نيروهای امنيتی و ارتش کشته شدند. عمده کشته شدگان از حمص، ادلب، حماه، حومه دمشق و درعا بودند.

روز شنبه برخی محله های حمص در معرض گلوله باران شديد تانک های ارتش قرار گرفت. دو شهر طرطوس و جاسم در استان جنوبی درعا نيز شاهد يورش نيروهای امنيتی و دستگيری ده ها تن از معترضان بود.

همچنين در درگيری شبانه ميان نيروهای امنيتی و جداشدگان از ارتش سوريه در استان شمالی ادلب، هفت نيروی دولتی و پنج تن از نظاميان مخالف بشار اسد، کشته شدند. جدا شدگان از ارتش سوريه گروهی با نام «ارتش آزاد سوريه» تشکيل داده اند. اين گروه وظيفه خود را حمايت از اعتراض های مسالمت آميز اعلام کرده است.

تشديد تحريم ها

همزمان با تحولات در سوریه، کميسيون ويژه اتحاديه عرب شامگاه شنبه در دوحه پايتخت قطر تشکيل جلسه داد و بخشی ديگر از تحريم ها علیه دمشق را تصويب کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين کميسيون، نام ۱۹ شخصيت بلند پايه سوری که ورودشان از اين پس به خاک سوريه ممنوع است را تصويب کرد. همچنين حساب های بانکی اين شخصيت ها در کشورهای عربی بلوکه می شود.

فهرست اين شخصيت ها را پيشتر کميته فنی اتحاديه عرب تهيه کرده بود.
نام ماهر اسد برادر بشار اسد و فرمانده لشکر چهار ارتش سوريه در صدر اين فهرست قرار دارد. رامی مخلوف ثروتمندترين بازرگان سوريه و پسر دايی بشار اسد، آصف شوکت از سران سازمان اطلاعات سوريه و همسر خواهر بشار اسد و همچنين شماری ديگر از شخصيت های لشکری و کشور از جمله وزرای کشور و دفاع، در اين فهرست قرار دارند.

کاهش پروازهای رفت و برگشت ميان سوريه و کشورهای عربی به ۵۰ درصد، ديگر مصوبه کميسيون ويژه اتحاديه عرب بود.

اين مصوبه ها در چارچوب تحريم هايی است که اتحاديه عرب به دليل ادامه سرکوب خونين معترضان در سوريه عليه نظام اين کشور اعمال می کند.

حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزير و وزير امور خارجه قطر که رياست کميسيون ويژه اتحاديه عرب برای پیگيری اوضاع سوريه را بر عهده دارد، روز شنبه در کنفرانسی خبری در دوحه گفت که نظام سوريه ۲۴ ساعت فرصت دارد تا طرح اتحاديه عرب برای اعزام ناظران به اين کشور را بپذيرد.

تحريم های اتحاديه عرب عليه سوريه پس از آن اعمال شد که دمشق، طرح اتحاديه عرب برای ارسال ناظران به اين کشور را ناديده گرفت. دولت سوريه به جای پاسخگویی به این طرح، سوال ها و ابهام هايی را مطرح کرد. وزير امور خارجه قطر تاکيد کرد که اتحاديه عرب به ابهام های سوريه پاسخ گفته است.

ناظران قرار است بر حسن اجرای طرح اتحاديه عرب به منظور پايان دادن به بحران سوريه که پيشتر دولت اين کشور با آن موافقت کرده بود، نظارت کنند.

برپايه اين طرح، دولت سوريه متعهد شده بود که به حضور نيروهای مسلح دولتی در همه مناطق پايان دهد و تمام دستگير شدگان نا آرامی های اخير را آزاد کند. در مقابل، اتحاديه عرب ميزبان جلسات گفت و گو ميان دولت و اپوزيسون سوريه می شود.

وزير امور خارجه قطر همچنين نسبت به خطر بين المللی شدن پرونده سوريه در صورت شکست تلاش های اتحاديه عرب هشدار داد. کميسيون ويژه اتحاديه عرب را کشورهای قطر، مصر، سودان، الجزاير و عمان تشکيل می دهند.

احمد بن حلی معاون دبير کل اتحاديه عرب در کنفرانسی خبری در قاهره پايتخت مصر در اين باره گفت: «می خواهيم تلاش های مشترک عربی به نتيجه برسد چرا که کنترل فعاليت های کشورهای عربی در دست ما نيست. طرف های بين المللی هم در چارچوب خود عمل می کنند. جامعه جهانی اگر ببيند تلاش های عربی با شکست مواجه شده، خود وارد عمل خواهد شد.»

جو بايدن، معاون ریيس جمهوری آمريکا، روز شنبه پس از ديدار با رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، در استانبول، به خبرنگاران گفت که صبر واشينگتن در برابر سوريه رو به پايان است. او همچنين نظام بشار اسد را برای سوريه و منطقه خطرناک توصيف کرد.

خطر جنگ داخلی

از سوی ديگر نوری المالکی، نخست وزير عراق، گفت که کشته شدن بشار اسد می تواند به جنگ داخلی در سوريه بينجامد. او همچنين برای ميانجی گری ميان دولت و اپوزيسون سوريه اعلام آمادگی کرد.

به گزارش شبکه خبری العربيه، مالکی از دولت سوريه خواست که برای حل و فصل بحران، اقدام به اجرای اصلاحات سريع کند.

پيش از اين علی الموسوی مشاور اطلاع رسانی نوری مالکی نيز از آمادگی کشورش برای ميانجی گری ميان دولت و اپوزيسون سوريه برای متوقف کردن خونريزی در اين کشور سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری رويترز، الموسوی تاکيد کرد که دولت عراق در پی ايجاد راه حلی برای بحران سوريه است و هشدار داد که ادامه درگيری ها در اين کشور، به ضرر همه گان در سوريه و منطقه است.

عراق به تحريم های سوريه در اتحاديه عرب رای مثبت نداده و اعلام کرده که اين تحريم ها را اجرا نخواهد کرد. وجود هزاران پناهجوی عراقی در سوريه از جمله دلايلی است که دولت عراق برای اين موضع خود ارائه می دهد.
XS
SM
MD
LG