لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

هشدار دوباره ایران به آمریکا در مورد حضور در خلیج فارس


احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی.
احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی.
یک روز پس از آن که فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی به آمریکا هشدار داد که ناو هواپیمابری را که از تنگه هرمز خارج کرده به این تنگه بازنگرداند، وزیر دفاع ایران نیز با تکرار این هشدار حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس را «باعث آشفتگی» دانست.

به گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و مهر، احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، روز چهارشنبه حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس را «مضر و زیان‌بار» دانست و افزود که «حضور آنها جز ایجاد آشفتگی در منطقه نتیجه دیگری ندارد».

وی در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره نوع اقدام جمهوری اسلامی درصورت بازگشت ناو هواپیمابر آمریکا به تنگه هرمز گفت که حضور آنها «غیرمفید و مضر» است و «بنابراین ما همواره خواستار این بوده‌ایم که آنها در این آبراه حضور نداشته باشند».

احمد وحیدی در پاسخ به این که آیا جمهوری اسلامی سیاست مشخصی در مورد بسته شدن تنگه هرمز دارد، گفت: «امنیت تنگه هرمز جزء مسائلی است که ایران دنبال می‌کند و همواره در دوران طولانی گذشته امنیت تنگه را تامین کرده ‌است.»

وی افزود: «ایران همچنان به عنوان قدرت مهم منطقه حق زیادی نسبت به تنگه هرمز دارد و به حفظ و امنیت این تنگه نیز اقدام خواهد کرد و کارهای لازم در این حوزه صورت می‌گیرد.»

آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که ناو هواپیمابر «جان سی استنیس» که از بزرگ‌ترین ناوهای آمریکاست هفته گذشته خلیج فارس را ترک کرده و به شمال دریای عرب رفته‌ و این امر را بخشی از «اقدام‌های از پیش طراحی شده» توصیف کرده‌ است.

عطاء‌الله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران به این ناو آمریکایی هشدار داد که «به خلیج فارس بازنگردد.» این فرمانده ارتش همچنین تهدید کرد که ایران «تذکر» خود را در این باره تکرار نخواهد کرد.

پس از این اظهارات عطاء‌الله صالحی، سخنگوی وزرات دفاع آمریکا در همان روز اعلام کرد که «حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس مطابق با قوانین بین‌المللی است و همانند دهه‌های گذشته ادامه خواهد داشت».

جرج لیتل در همین حال افزود که «هیچ کس در دولت آمریکا به دنبال درگیری بر سر تنگه هرمز نیست».

در همین زمینه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‌شنبه تهدید تازه ایران را رد کرده و گفت که این تهدید نشانه «ضعف» و انزوای بین‌المللی ایران است.

تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده در هفته‌های اخیر با افزایش تحریم‌ها علیه ایران شدت گرفته و جمهوری اسلامی حین اجرای رزمایشی ده‌روزه در آب‌های جنوبی ایران تهدید کرد که در صورت تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا اقدام به بستن تنگه هرمز خواهد کرد.

تنگه راهبردی هرمز گذرگاه درصد قابل توجهی از نفت جهان است و در صادرات و واردات حامل‌های انرژی ایران نیز از اهمیتی کلیدی برخوردار است.
XS
SM
MD
LG