لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

نيروی دريايی آمريکا ۱۳ ملوان ايرانی را از دست دزدان دريايی نجات داد


ناو «يو اس اس کيد» در کنار کشتی ماهیگیری ایرانی
ناو «يو اس اس کيد» در کنار کشتی ماهیگیری ایرانی
به رغم شدت گرفتن تنش بين ايران و آمريکا، نيروی دريايی آمريکا روز جمعه اعلام کرد ۱۳ ملوان ايرانی را از چنگ دزدان دريايی سوماليايی در دريای عرب آزاد کرده است.

به گزارش شبکه تلويزيونی «ان بی سی نيوز» يک هلی کوپتر ناو هواپيمابر آمريکايی «جان سی استنيس» به درخواست کمک راديويی به يک کشتی ماهیگیری که مورد حمله دزدان دريايی قرار گرفته بود، جواب داده و به تعقيب اين کشتی ربوده شده می‌پردازد. اين کشتی با پرچم ايران درحال حرکت بود.

به گزارش نيروی دريايی آمريکا، روز پنجشنبه پنجم ژانويه ساعت دوازده و نيم بعدازظهر يک فروند هلی کوپتر «سی اچ -۶۰» به قايقی متعلق به دزدان دريايی در نزديکی يک کشتی ماهيگيری با پرچم ايران به «الموالی» مشکوک می شود. درهمين حال، يک پيام راديويی نيز از ناخدا اين کشتی مبنی بر به گروگان گرفته شدن از سوی دزدان دريايی دريافت می شود.

اين گزارش می افزايد: واحدهايی از ناو «يو اس اس کيد» به سمت کشتی ماهيگيری اعزام شده و بدون مقاومتی وارد عرشه اين کشتی می شوند. اين نيروها ۱۵ دزد دريايی مسلح را بازداشت و ۱۳ ملوان ايرانی را که هفته ها در اسارت دزدان دريايی بودند، آزاد کردند.

طبق اين گزارش، يکی از ملوانان ايرانی گفته است که کشتی ماهيگيری ايرانی پيش از يکماه پيش توسط دزدان دريايی ربوده شده به عنوان «کشتی مادر» برای عمليات دزدان از آن استفاده می شد.

جاش اسکمينکی، از واحد تحقيقات جنايی مستقر در ناو «يو اس اس کيد» می گويد، اين کشتی ماهيگيری ايرانی از حدود ۴۵-۴۰ روز پيش توسط دزدان دريايی ربوده و سرنشينان آن به گروگان گرفته شده بودند. دزدان دريايی به انها جيره ناچيزی می دادند و ما معتقديم که بر خلاف ميلشان مجبور به همکاری با دزدان دريايی شده بودند.

جاش اسکمينکی اضافه کرده است که ملوانان ايرانی گفته اند که شرايط بسيار دشواری را از سر گذارنده اند و همواره از سوی دزدان دريايی مورد تهديد قرار می گرفتند.

اين عضو نيروی دريايی امريکا اضافه کرده است:«هنگامی که ما وارد عرشه اين کشتی شديم، آب و غذا و همچنين خدمات پزشکی در اختيار آنها قرار داديم.

وی تصريح کرده است که با اين ملوانان با مهربانی و احترام رفتار شده است.



اين رويداد در ۲۸۰ کيلومتری جنوب شرقی مسقط پايتخت عمان اتفاق افتاده است.

ناو هواپيمابر آمريکايی «جان سی استنيس» طی روز های اخير خبر ساز بوده است. اين ناو هواپيمابر اخير خليج فارس را ترک کرده است و مقامات نظامی ايران می‌گويند اين ناو هواپيمابر به حليج فارس برنگردد.

مسعود جزايری، معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح ايران، روز چهارشنبه گفته بود: «به آمريکايی‌ها می‌گوييم بهتر است حالا که رفته‌ايد ديگر برنگرديد و در صورت بازگشت مشکلات احتمالی آينده بر عهده شما خواهد بود.»

وزارت دفاع آمريکا پنتاگون در واکنش به تهديدهای مقام های ايرانی در خصوص بازگشت ناو هواپيمابر آمريکا به خليج فارس گفته بود، حضور نظامی آمريکا در خليج فارس به روال گذشته ادامه خواهد داشت.

اين در حالی است که مقامات سازمان بنادر و دريانوردی ايران می‌گويند در حال حاضر ۱۰۹ ملوان ايرانی گروگان دزدان سوماليايی هستند.

سعيد ايزديان، معاون امور دريايی سازمان بنادر و دريانوردی در آبانماه سال جاری درمورد حمله دزدان دريايی به کشتی‌های صيادی ايرانی گفته بود:« ۳۱ شناور ماهيگيری ايرانی در سال ۸۹ و يک ماهه اول سال جاری در خليج عدن و آب‌های سومالی مورد حمله دزدان دريايی قرار گرفته و ربوده شده است.»

سعيد ايزديان می‌گويد که از ارديبهشت ۱۳۹۰ تاکنون گزارشی درخصوص ربوده شدن کشتی های صيادی ايرانی دريافت نکرده است و نخستين شناور از اين ۳۱ فروند در تاريخ ۶ فروردين ماه ۸۹ و آخرين آن در ۱۷ فروردين سال جاری ربوده شده است.

معاون امور دريايی سازمان بنادرودريانوردی گفته بود، در جريان حملات دزدان دريايی سه ملوان ايرانی کشته و شش فروند شناور از اين ۳۱ کشتی نيز غرق شده‌اند.

آقای ايزديان با اشاره به آزاد سازی ۱۸ فروند از اين ۳۱ فروند همچنين گفته بود: «درحال حاضر تنها هفت فروند شناور صيادی ايرانی در گروگان دزدان دريايی قرار دارد.»

معاون امور دريايی سازمان بنادرودريانوردی تعداد ماهيگيران ايرانی در گروگان دزدان دريايی را نيز ۱۰۹ نفر اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG