لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

رویترز: پنج کشتی غله بدون تخلیه ایران را ترک کردند


عکس تزیینی است
عکس تزیینی است
گزارش‌ خبرگزاری رویترز می‌گوید پنج کشتی حامل غله برای ایران در پی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و توقف معاملات پولی و بانکی، از تخلیه بار در ایران بازمانده و راهی کشورهایی دیگر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در سه هفته گذشته دست‌کم ۱۰ کشتی حامل غله در خارج از بندر امام خمینی در ایران معطل مانده‌اند و به دلیل این که پول آنها هنوز به دست صاحبان کالا نرسیده، دستور تخلیه بار آنها صادر نشده است.

این گزارش می‌گوید روز پنج‌شنبه به پنج کشتی دستور داده شده است راهی مقاصد جدید شوند و از نزدیک بندر امام خمینی در ایران، به طرف قطر، امارات متحده عربی و سنگاپور به راه افتاده‌اند.

این گزارش می‌گوید برهم خوردن تحویل کالا‌ها به دلیل تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی اتحادیه اروپا است که هفته گذشته رسما از سوی این اتحادیه اعلام شد. در پی این تحریم‌ها، شماری از بانک‌های اروپایی انتقال اعتبار مالی کالاهایی به مقصد ایران را متوقف کرده‌اند.

در این زمینه پیتر فام، از مرکز تحقیقات شورای آتلانتیک، به رویترز گفت: «هرچند این تحریم‌ها برای جلوگیری از تامین مالی برنامه اتمی ایران طراحی شده، اما در کنار آن بر دیگر واردات ایران هم تاثیر می‌گذارد و واردات غله و دیگر کالا‌ها مانند شکر هم برای ایران به چالش جدی تبدیل خواهد شد.»

او افزوده است: «با توجه به این که کالاهای یاد شده حدود ۱۵ درصد از واردات ایران را تشکیل می‌دهد، امکان بروز قحطی و گرسنگی سراسری در ایران در کار نیست، ولی در کارهای اقتصادی گره جدی ایجاد کرده و رژیم ایران را با انتخاب‌های دشواری روبه‌رو خواهد کرد.»

رویترز به نقل از منابع خود می‌گوید روز پنج‌شنبه گذشته، ۱۳ بهمن، دو کشتی که حدود ۷۰ هزار تن بار غله داشته‌اند، از مرز آبی ایران دور شده و راهی سنگاپور شده‌اند.

سه کشتی دیگر هم راهی امارات متحده عربی و قطر شده‌اند. این منبع گفته است: «ممنوعیت و محدودیتی برای تخلیه کالا در کار نیست، مسئله اینجاست که کالایی که قرار بوده پول آن داده شود، الان بدون پرداخت در مرحله تحویل قرار گرفته و فروشنده ترجیح می‌دهد خریدار دیگری پیدا کند.»

در آخرين دور از تحريم‌های ايران، اتحاديه اروپا نفت، بانک مرکزی، تجارت الماس، طلا و ديگر فلزات گرانبها با ايران را تحريم کرد. آمريکا هم که پيش از اين بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران را تحريم کرده بود، بانک تجارت ايران را هم به فهرست تحريم‌ها اضافه کرد.

طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمريکا، با افزوده شدن بانک تجارت به فهرست تحريم‌ها، هم‌اکنون ۲۳ نهاد مالی ايران و از جمله همه بانک‌های دولتی ايران از سوی واشينگتن تحريم شده‌اند.
XS
SM
MD
LG