لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

امیر ارجمند: مردم نسبت به شرایط جاری کشور حساس باشند


اردشير امير ارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد
اردشير امير ارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد
اردشير امير ارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد، طی نامه ای به احمد شهيد، گزارشگر ويژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد ايران، از وضعيت بازداشت خانگی رهبران منتقد دولت و همچنين ديگر زندانيان سياسی ابراز نگرانی کرده است.

رادیو فردا در همین زمینه با آقای امیر ارجمند گفت و گو کرده است.

رادیو فردا: آقای امیر ارجمند تاکنون چند بار با احمد شهيد ديدار داشته و به او نامه نوشته اید؟

اردشير امير ارجمند:
اگر اشتباه نکنم بنده تابستان سال گذشته با آقای احمد شهيد ملاقات کردم و در مجموع از شرايط زندان ها و شرايط آقای مهندس موسوی و خانم رهنورد و همچنين در مورد آقای مهدی کروبی و خانم فاطمه کروبی برای ايشان توضيح دادم.

همچنين در مورد وضعيت کلی حقوق بشر در سطح ايران نيز برايشان گفتم و از آن به بعد ديگر ملاقاتی با ايشان نداشتم اما هر از چند گاهی نامه ای برای ايشان ارسال کردم و وضعيت حقوق بشر را برای ايشان شرح دادم.

من فکر می کنم که ايشان هم با توجه به وظايف و اختياراتی که دارند، سعی کردند که به آن نامه ها توجه کرده و قول پيگيری قانونی آن نامه ها را به ما دادند.

در نامه اخيرتان به احمد شهيد نسبت به وضعيت آقای موسوی و همسرشان خانم زهرا رهنورد و همچنين شرايط آقای مهدی کروبی، اشاراتی داشتيد. دقيقا خواسته شما از آقای احمد شهيد در مورد اين سه نفر چيست؟

در وهله اول بايد بگويم که خواسته ما تنها محدود به اين سه نفر نيست. از فردای تقلب در انتخابات بسياری از رهبران سياسی ايران را زندان کردند. جوانان، زنان، دانشجويان و فعالين سياسی از پير و جوان و به همه آنها ظلم کردند.

بر اساس قانون و مقرارت قانونی؛ چه بر اساس قانون اساسی و چه بر اساس قانون دادرسی کيفری و چه بر اساس قانون حقوق شهروندی که مصوب مجلس شورای اسلامی است، با آنان رفتار غير قانونی انجام دادند.

نهايتا آقای مهندس موسوی، آقای کروبی و خانم رهنورد که اکنون بدون هيچ مجوز قانونی در زندان هستند و در مورد اين سه نفر حتی ابتدايی ترين راهکارهای قانونی هم اعمال نشده است و هيچ يک از فرايندهای قانونی طی نشده است. به طور مشخص خواسته ما آزادی فوری و بی قيد و شرط اين سه نفر و تعيين وضعيت حقوقی و برخورداری آنها از حقوق قانونی شان است.

همچنين ما نگرانی بسيار جدی در مورد سلامتی آقای مهندس موسوی و خانم رهنورد و همچنين آقای کروبی داريم و می خواهيم که تضمين کافی در اين مورد وجود داشته باشد که پزشکان مستقل بتوانند آنها را معاينه کرده و اين اطلاعات را در اختيار خانواده آنان قرار بدهند و خانواده آنها هم اين حق و آزادی عمل را داشته باشند که آن اطلاعات را در اختيار مردم ايران قرار دهند.

آقای اميرارجمند، در نامه اخيرتان همچنين نسبت به وضعيت جسمی زندانيان سياسی اظهار نگرانی کرده ايد. ابراز نگرانی شما به چه مسئله ای بر می گردد؟

درست بعد از دستگيری ها، در مورد غالب افراد اين مسئله صدق می کند که مورد خشونت قرار گرفته اند. بعضا برخی از دستگير شدگان برای اقرار مورد شکنجه قرار گرفته اند و برخی از آنها نيازمند مداوای پزشکی بوده اند که برايشان ميسر نشده است. الان آقای باستانی، آقای صميمی، آقای خزعلی، آقای عبدالله مومنی و بسياری از افراد ديگر در وضعيت جسمانی نامناسبی قرار دارند و از حقوق اوليه خودشان برخوردار نيستند.

لذا درخواست ما در مورد تمام زندانيان سياسی است. زندانيان مرد و زن.
هم اکنون خانم بهاره هدايت و خانم نسرين ستوده و ديگرانی که الان نمی توانم اسامی همه آنها را ذکر کنم در وضعيت بسيار دشواری قرار دارند.

آيا شما فکر می کنيد که اين نامه تاثيری در وضعيت آقای موسوی و کروبی و خانم رهنورد و ساير زندانيان سياسی خواهد گذاشت؟

ما اميدواريم که چنين بشود و قطعا تمام تلاش خودمان را می کنيم و قطعا هم آقای احمد شهيد برای انجام يکسری وظايف خاصی معين شده اند و دنبال رصد کردن وضعيت زندانيان و روند حقوق بشر در ايران هستند.

وظيفه ما در اين ميان اطلاع رسانی است و من اميدوارم که با همياری و همکاری ملت ايران و همه دوستداران حقوق بشر و همه آزادی خواهان، ما بتوانيم وضعيت را در ايران تغيير بدهيم. به همين جهت است که ما از همه مردم درخواست می کنيم نسبت به شرايطی که بر کشور جاری ست حساس باشند.

ضمنا می خواهم اين را هم اضافه کنم که من توجه آقای احمد شهيد را به اين نکته جلب کردم که تنها مسئله بحث حقوق مدنی و سياسی در ايران نقض نمی شود، بلکه يک بخش ديگری از حقوق اقتصادی و مدنی مردم ايران نيز ناديده گرفته می شود.

بحث بسيار حائز اهميت اين است که مردم برای رفع نيازهای ابتدايی خودشان در مضيقه هستند. حقوق بشر که تنها حقوق مدنی و سياسی افراد نيست. حقوق اجتماعی و فرهنگی را هم بايد در نظر گرفت و نکته بسيار حائز اهميت، وضعيت بد اقتصادی مردم ايران و محروميت آنان از ابتدايی ترين استاندارهای رفاهی است.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG