لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

بریتانیا به دنبال «تعویق» بخشی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران


سوپرتانکر ایرانی دلوار
سوپرتانکر ایرانی دلوار
به گفته دیپلمات‌های بریتانیایی، لندن در تلاش است تا دیگر اعضای اتحادیه اروپا را متقاعد کند طرح تحریمی منع شرکت‌های بیمه از ارائه خدمات به نفتکش‌های حامل نفت ایران را تا شش ماه به تأخیر بیاندازند.

یک دیپلمات بریتانیایی که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با رویترز ضمن اعلام این خبر گفت که به دلیل درخواست‌های ژاپن و کره جنوبی، از خریداران عمده نفت ایران، بریتانیا تصمیم گرفته است برای به تعویق افتادن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا با دیگر کشورهای اروپایی وارد مذاکره شود.

این دیپلمات تأکید کرده است که تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا که قرار بر این است ۱۱ تیرماه اجرایی شود، ضمن آن‌که خریداران آسیایی نفت ایران را با مشکل تأمین نفت مواجه می‌کند، موجب افزایش شدید قیمت نفت در بازار جهانی خواهد شد.

یک دیپلمات دیگر نیز از این تصمیم بریتانیا ابراز آگاهی کرده است.

بخش اعظم ۲.۲ میلیون بشکه نفت صادراتی روزانه ایران به بازار آسیایی صادر می‌شود و چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از خریداران عمده نفت ایران هستند.

در این میان هند، کره جنوبی و ژاپن واردات نفت از ایران را تا حدی کاهش داده‌اند.

چین اما، اگرچه گفته می‌شود به تدریج شروع به کاستن خرید نفتی خود از ایران کرده، مخالفت خود با تحریم‌ها نفتی علیه ایران را ابراز کرده است.

اتحادیه اروپا در حالی طرح توقف ارائه خدمات بیمه به کشتی‌های حامل نفت ایران را در دستور کار خود قرار داده است که ۹۰ درصد از شرکت‌های عمده بیمه‌کننده تانکرهای نفتی و مواد پتروشیمی جهان متعلق به کشورهای غربی هستند.

با توجه به این مسئله در حال حاضر برخی شرکت‌های هندی و چینی از دولت‌های خود خواسته‌اند که برای کشتی‌های حامل نفت ایران ضمانت‌نامه‌های دولتی صادر کنند.

در عین حال گزارش‌ها حاکی است که شرکت‌های بیمه چینی در حال حاضر حمل و نقل دریایی محصولات پتروشیمی ایران را تحت پوشش بیمه خود قرار می‌دهند، اقدامی که گفته می‌شود «سود هنگفتی» را نصیب کشتی‌های چینی کرده است.

در حال حاضر هند، ژاپن و کره جنوبی به دنبال جایگزینی برای نفت ایران هستند و این در حالی است که عربستان سعودی اعلام کرده است که حاضر است خلاء نفت ایران در بازارهای جهانی را پر کند.

تحریم‌های نفتی علیه ایران برای مقابله با برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی وضع شده‌اند، برنامه‌ای که غرب معتقد است دارای بعد نظامی است.

ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده و هشدار داده است که تحریم نفت ایران به ضرر بازار جهانی خواهد بود.

شورای امنیت نیز با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می داند.
XS
SM
MD
LG