لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

دیدار معاون نتانیاهو با رهبر حزب «شاس» در مورد طرح حمله به ایران


«یعکوف آمیدرور»، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل و معاون نخست‌وزیر این کشور.
«یعکوف آمیدرور»، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل و معاون نخست‌وزیر این کشور.
رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد خبر دادند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکی از معاونان خود را نزد عوفادیا یوسف، رهبر روحانی حزب مذهبی افراطی «شاس»، فرستاده تا حمایت او را برای حمله به ایران جلب کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یعکوف آمیدرور، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، روز جمعه به منزل عوفادیا یوسف در بیت‌المقدس رفته و موضوع حمله به ایران را با او در میان گذاشته‌ است.

یک مقام ارشد اسرائیلی که نخواسته نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه خبر این دیدار را تأیید کرده‌، اما در مورد جزئیات گفت‌وگوهای این دیدار توضیحی نداده‌ است.

خاخام «عوفادیا یوسف» که حزب او از اعضای ائتلاف حاکم نخست‌وزیر اسرائیل است تاکنون به وزیران عضو حزب خود دستور داده تا با هرگونه حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران که با ایالات متحده هماهنگ نشده‌ باشد مخالفت کنند.

رسانه‌های اسرائیلی خبر می‌دهند که ایده نتانیاهو و اهود باراک، وزیر دفاع، برای حمله یک‌جانبه به ایران، در کابینه اسرائیل و همچنین در کمیته امور امنیتی کابینه این کشور اکثریت ندارد و به این خاطر تغییر نظر حزب شاس برای پیشبرد این ایده اهمیت زیادی دارد.

در همین حال رادیوی ارتش اسرائیل گزارش داد که از زمان دیدار معاون نتانیاهو با خاخام یوسف، از شدت مخالفت این رهبر مذهبی با حمله یک‌جانبه به ایران کاسته شده‌ است.

این رادیو قطعاتی از سخنان عوفادیا یوسف که شنبه شب بیان شده را پخش کرد که در آن وی رهبران ایران را به «هامان»، وزیر شاهنشاه ایران در داستان‌های انجیل که قصد قتل عام یهودیان را داشت، تشبیه می‌کند.

خاخام یوسف در این سخنان می‌افزاید که «همه ما در خطریم؛ و نمی‌توانیم به‌جز پدر آسمانی خود به کس دیگری توکل و اتکا کنیم».

شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل، نیز از منتقدان طرح حمله یک‌جانبه نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل به ایران است و روز پنج‌شنبه ۲۶ مرداد نیز در مصاحبه‌ای تصریح کرد که «اسرائیل باید پا به پای آمریکا چنین گزینه‌ای را، زمانی که ضرورت یافت، عملی کند».

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در واکنش به این انتقاد، با سرزنش رئیس‌جمهور وی را فردی با سابقه «قضاوت‌های نادرست» توصیف کرد.

در هفته‌ها و روزهای اخیر تعداد مخابره گزارش‌های مربوط به احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران رو به افزایش داشته‌ است و مقام‌های ایرانی نیز در مقابل بر حملات لفظی خود علیه اسرائیل افزوده‌اند و این کشور را تهدید به نابودی کرده‌اند.

مقام‌های ایرانی معتقدند که موجودیت کشور اسرائیل «نامشروع» است و این کشور در هر صورت محکوم به «نابودی کامل» است؛ مقامات و مردم اسرائیل از این اظهارات نگران‌اند و برنامه هسته‌ای ایران را نیز خطری برای کشور خود به‌شمار می‌آورند.
XS
SM
MD
LG