لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

بازار بزرگ تهران روز پنجشنبه نیمه تعطيل است


سايت های خبری گزارش می دهند که بازار بزرگ تهران روز پنجشنبه، ۱۳ مهر، نيز در اعتراض به وضعيت اقتصادی ايران و بی ثباتی نرخ ارز نیمه تعطيل شده است. خبرگزاری مهر گزارش داده که بر اساس توافق صورت گرفته قرار است بازار از روز شنبه و «با حضور نیروهای امنیتی» بازگشایی شود.

همزمان، جامعه اسلامی اصناف ايران تظاهرات روز چهارشنبه بازاريان را محکوم کرده است.

سايت «کلمه» نزديک به ميرحسين موسوی- از رهبران مخالفان دولت- در گزارشی نوشت که بازار تهران صبح پنجشنبه را با تعطيلی آغاز کرد «و مغازه هايی که صاحبان آنها برای دقايقی محل کسب خود را باز يا نيمه باز کردند و با کرکره پايين در مغازه ها حضور دارند نيز چراغ ها را خاموش نگه داشته اند.»

به نوشته اين سايت، « به طور کلی، فضای تعطيلی و تاريکی بر بازار حاکم است.»

اين دومين روز است که بازار تهران اقدام به اعتصاب کرده است. همزمان، خبرگزاری مهر از توافق میان اتحادیه های صنفی و بسیج اصناف خبر داده است تا بازار تهران از روز شنبه و با «حضور نیروهای امنیتی» بازگشایی شود.

این خبرگزاری می افزاید که اصناف ایران در جلسه روز پنجشنبه خود گفته اند که «مشکل اصلی آنها عملکرد دولت است و آنها همچنان به نظام و انقلاب پایبند هستند.»

مهر می افزاید: «به گفته روسای اتحادیه های صنفی، دولت و وزرای اقتصادی با تصمیم گیری های اشتباه، آثار مخربی را بر اقتصاد برجای گذاشته اند ضمن اینکه به اعتقاد آنها، دولت معتقد است که اصناف هیچگونه جایگاهی در اقتصاد ندارد.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، کانون صرافان ارز از اعضای این صنف خواسته است تا روز پنجشنبه صرافی های خود باز کنند تا به گفته آن، «نشان دهند که همواره و همچون گذشته در کنار مردم خواهند بود.»

بر اساس برخی گزارش ها، بازار طلای اصفهان نیز به حالت نیمه تعطیل در آمده است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز پنجشنبه در این زمینه گزارش داد که تصمیم به تعطیلی این بازار در واکنش به ثابت نبودن قیمت طلا و ارز و برای جلوگیری از ضرر و زیان فعالان این صنف گرفته شده است.

ایلنا می افزاید: «در یکی دو روز گذشته، طلافروشان تابلوهای دیجیتالی و دستی اعلام قیمت خود را برداشتند و از اعلام نرخ های روز خودداری کردند آن هم در حالی که رکوردشکنی های تمام نشدنی قیمت طلا، بسیاری از مردم را به فکر خرید و یا فروش این کالا انداخته است.»

قیمت انواع ارزهای خارجی و سکه طلا در روزهای اخیر جهش زیادی داشته و بهای آنها ساعت به ساعت در حال تغییر بوده است.

روز چهارشنبه، گروهی از بازاريان در خيابان های اطراف بازار بزرگ تهران دست به اعتراض زدند و سپس به سمت چهار راه استانبول- قلب بازار ارز تهران- راهپيمايی کردند.

بر اساس فيلم های ويدئويی منتشر شده در شبکه های اجتماعی، تخمين زده می شود که حدود سی هزار نفر در اين راهپيمايی اعتراضی شرکت داشتند.

در اين تظاهرات شعارهای تندی بر ضد دولت محمود احمدی نژاد و سياست خارجی جمهوری اسلامی در قبال سوريه سر داده شد.

خبرگزاری رويترز گزارش داده که تمام بخش های بازار تهران در روز چهارشنبه به حال تعطيل در آمدند و در ادامه، نقش آنها را در انقلاب بهمن ۱۳۵۷ حياتی توصيف کرده است.

روزنامه های تهران درباره ماهيت اعتراض های روز چهارشنبه گزارش های مختلفی منتشر کرده اند و می گويند که در اطراف بازار تهران، فضا تند شد و بازاريان ناچار شدند تا مغازه های خود را تعطيل کنند.

با اين حال، جمعيت زيادی روز چهارشنبه در خيابان های مرکزی تهران دست به راهپيمايی زدند که نيروهای پليس ضد شورش اقدام به ضرب و شتم آنها کرده و به سوی معترضان به اوضاع اقتصادی کشور گاز اشک آور پرتاب کردند.

سايت کلمه روز پنجشنبه در اين زمينه نوشته است: «محدوده درگيری های پليس با معترضان در بعداز ظهر روز چهارشنبه، تا خيابان های اکباتان، فردوسی، جمهوری و ميدان حسن آباد هم گسترده شده بود و اين حجم ناآرامی ها باعث شده بود که تمام خيابان های منتهی به بازار به طور کامل مسدود شود و همچنين ترافيک سنگينی در محدوده های اطراف ايجاد شود.»

اعتراض های روز چهارشنبه با واکنش تند جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار که نزديک به تشکيلات اصولگرای «موتلفه اسلامی» است روبرو شد و اين جامعه در بيانيه تندی، تظاهرکنندگان را «عده ای از منافقين و عناصر مشکوک وابسته به دشمنان اسلام» معرفی کرد که به گفته آن، «با ايجاد ارعاب در صدد تعطيلی بازار بر آمدند.»

اين جامعه با محکوم کردن راهپيمايی روز چهارشنبه گفته است: «ما مطمئن هستيم که از اين شرايط عبور می کنيم و با توانايی هايی که داريم آن چنان مشت محکم به دهان آمريکا و جيره خوارهای آن خواهيم زد تا مدت ها فراموش نکنند.»

جامعه انجمن های اسلامی اصناف پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ تاسيس شده و وظيفه اصلی آن نيز نظارت بر اصناف مختلف کشور، سازماندهی آنها برای راهپيمايی های دولتی و همچنين جلوگيری از بروز نارضايتی بازاريان است.

روزنامه کيهان نيز ادعا کرده که اعتراضات روز چهارشنبه در بازار تهران ناشی از «تلاش آشکار سرويس های اطلاعاتی بيگانه و مخصوصاً اسرائيل و آمريکا و انگليس برای آشفته سازی بازار ارز» است و اين سرويس ها پيشتر اعلام کرده بودند که «آشفتگی بازار ارز را از آن جهت دنبال می کنند که می تواند افزايش قيمت کالا و خدمات مورد نياز مردم را در پی داشته باشد.»

رسانه های و مسوولان جمهوری اسلامی ايران همواره در واکنش به اعتراض های سياسی و اقتصادی در کشور، معترضان را از عوامل «وابسته به استکبار» و نيروهای خارجی معرفی کرده و خواستار برخورد با آنها می شوند.

با این حال، حبيب الله عسگراولادی، رييس جبهه پيروان خط امام و رهبری که از تشکل های اصولگرای جمهوری اسلامی است از دولت و ساير دستگاه های نظام جمهوری اسلامی خواسته است تا به صدای اعتراض بازاريان گوش دهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ايسنا، وی با اشاره به تظاهرات روز چهارشنبه گفته است: «تظاهرات ديروز بازاريان عزيز عليه روش ناپسندی که به هر بهانه ‌ای رونق کسب و کار را در کشور گرفته است برگزار شد و فرياد اعتراض ديروز فريادی بود که بايد به آن اعتنا شود.»

آقای عسگراولادی افزوده است: «ما از رييس‌ جمهوری، رييس دولت و نمايندگان می‌خواهيم به اين فريادهای اعتراض توجه کنند.»

در همين حال، ادامه بحران اقتصادی ناشی از تلاطم در بازار آزاد ارز همچنان مورد بحث شخصيت ها و محافل سياسی و اقتصادی ايران است. محمد خوش چهره، نماينده پيشين مجلس، در مصاحبه با شماره روز پنجشنبه روزنامه «اعتماد» گفته است: «اگر هر چه سريعتر راهی را برای جلوگيری از ارزش پول ملی پيدا نکند ديگر در اين ميدان سياست کسی برنده نخواهد بود.»

وی دولت را متهم کرده است که به اين بحران توجهی ندارد و گفته که «آفت بزرگ يک نظام اقتصادی اين است که رييس دولتش باورها و سلايق شخصی خود را اساس تصميم گيری قرار دهد.»

آقای خوش چهره که از اقتصاددانان منتقد دولت است هشدار داده که «اگر مشکلات اقتصادی را حل نکنند فشارهای اقتصادی و تنش های اجتماعی و امنيتی متولد خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG