لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

خواهر ستار بهشتی: مادرم خواستار مجازات عاملان قتل برادرم است


تصویر سمت چپ از سنگ مزار ستار بهشتی
تصویر سمت چپ از سنگ مزار ستار بهشتی
در چهلمین روز از کشته‌شدن ستار بهشتی، خواهر او گفته است که مادرش همچنان خواستار مجازات عاملان قتل آقای بهشتی است.
سحر بهشتی، خواهر این کارگر وبلاگ‌نویس، اظهارات اخیر وکیل خانواده ستار بهشتی را تایید کرده که گفته بود یک نفر از متهمان این پرونده از خانواده ستار بهشتی درخواست عفو کرده‌ است.
ستار بهشتی،۳۵ ساله، ۹ آبان به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی و فیس‌بوک» توسط پلیس فتا در رباط کریم تهران بازداشت و پنج روز بعد به خانواده‌اش اطلاع داده شد که جسدش را از زندان تحویل بگیرند.
گيتی پورفاضل، وکيل خانواده ستار بهشتی روز چهارشنبه ۲۲ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، ابراز نگرانی کرده بود که پرونده متهمان مرگ اين وبلاگ‌نويس به دادگاه فرستاده نشود. او در عین حال گفته بود که رضایت گرفته‌شده از مادر آقای بهشتی «وجهه قانونی ندارد».
خانم پورفاضل درباره «ابهامات» درباره رضایت مادر این وبلاگ‌نویس گفت: «مادر ستار بهشتی بی‌سواد است و به نظر می‌رسد که از اين موضوع بهره‌برداری شده است.»
به گفته این وکیل حقوقی، «اين رضايت وجهه قانونی ندارد، چون در شرايطی خاص اخذ شده و حتی قبل از اين‌که مجرم اصلی پيدا شود، رضايت گرفته شده است.»
خواهر ستار بهشتی در گفت‌وگو با کلمه، گفته‌های خانم پورفاضل درباره رضایت محضری را تایید کرد و در عین حال از خبرنگار کلمه خواست «با توجه به فشاری که بر خانواده است که مصاحبه نکنند» در این باره با وکیل ستار بهشتی صحبت کنند.
پیشتر کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از قول یک منبع نزدیک به خانواده ستار بهشتی گفته بود که مأموران امنیتی چند روز پس از دفن آقای بهشتی، از خانواده وی «رضایت اجباری» گرفته‌اند.
گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، نیز در گفت‌و‌گو با این وبسایت که مقر آن در نیویورک است، بار دیگر با تأکید بر این‌ که پسرش در زندان «کشته شده است»، خواستار ملاقات حضوری با دادستان تهران و رئیس قوه قضاییه شده بود.
پیشتر سخنگوی قوه قضاییه ایران، غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه ۱۳ آذرماه اظهارات مادر ستار بهشتی را درباره گرفتن رضایت اجباری از او تکذیب کرد.
او در عین حال تصریح کرد که ستار بهشتی از همان «روز دستگیری ... مورد ضرب و شتم قرار گرفته» اما به گفته او تحقیقات نشان می‌دهد «در مورد ضربه‌ای که منجر به فوت شده باشد به صراحت از سوی پزشکان اعلام‌شده که هیچ نوع ضربه منجر به مرگ وجود نداشته است.»
گیتی پور فاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی در این باره تاکید کرده است: «در قانون اساسی به صراحت شکنجه ممنوع اعلام شده است، ولی همان‌طور که مسئولان قضايی و برخی نمايندگان مجلس تصريح کردند در بدن ستار بهشتی آثار کبودی وجود داشته است و حتی يکی از هم‌بندی‌های ستار بهشتی نيز اين موضوع را تأييد کرده است.»
پیش از این در ۲۸ آبان وبسایت بازتاب که تحریریه آن در داخل ایران است، در گزارشی به «بازرسی فنی» در پلیس ایران پرداخت و از آن به عنوان رویه‌ای برای اعتراف‌گرفتن از متهمان نام برد. طبق این گزارش، در خبار حوزه حوادث رسانه‌های ایران، مرتبا به این «بازجویی فنی» اشاره می‌شود که به نوشته بازتاب، ظاهرا منظور از آن اعتراف زیر فشار و شکنجه است.
فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ۱۱ آذرماه رئیس پلیس فتای تهران را به علت «ضعف در نظارت و رسیدگی به پرونده» ستار بهشتی برکنار کرد.
دلیل این برکناری «قصور و ضعف در نظارت کافی بر عملکرد پرسنل تحت امر و روند رسیدگی پرونده متوفی» عنوان شده است.
پیش از آن مهدی دواتگری نماینده ویژه مجلس شورای اسلامی با «محرز» دانستن تخلف پلیس فتا در خصوص مرگ ستار بهشتی گفته بود که رئیس پلیس فتا باید برکنار شده یا از مقام خود استعفا دهد.
سحر بهشتی، خواهر ستار، در گفت‌وگوی روز پنجشنبه ۲۳ آذر خود با کلمه گفته است که مادرش فقط خواستار قصاص عامل قتل فرزندش است.
این گفت‌وگوی خانم بهشتی با وبسایت کلمه، پیش از برگزاری مراسم چهلم ستار بهشتی صورت گرفته است و او در این گفت‌وگو ابراز امیدواری کرده است که مراسم چهلم برادرش بر خلاف مراسم تدفین و هفتم او، بدون مشکل برگزار شود.
با این حال وبسایت کلمه از قول یکی از نزدیکان خانواده بهشتی، گزارش داده است که اعلامیه‌های مراسم چهلم ستار بهشتی «پاره شده‌اند».

وبسایت سحام‌نیوز، نزدیک به مهدی کروبی نیز خبر داده است که ماموران امنیتی تمامی اعلامیه های مراسم چهلمین روز درگذشت این وبلاگ نویس را از اطراف منزل او جمع کرده‌اند و همچنین به صورت شبانه، صاحبان مغازه‌هایی را که اعلامیه چهلم ستار را پشت شیشه خود نصب کرده بودند، ملزم به بازگشایی مغازه و برداشتن اعلامیه مراسم کرده‌اند.
سحام‌نیوز همچنین نوشته است که ماموران امنیتی به کارگاه سنگ‌تراشی که خانواده ستار بهشتی، سنگ مزار او را آن‌جا سفارش داده بودند، مسئول کارگاه را بازجویی کرده‌اند و او را وادار کرده‌اند برگه ثبت سفارش سنگ مزار را برای بازبینی و اصلاح متن و اشعار روی آن به ماموران نشان دهد.
در همین حال طبق این گزارش ماموران کلانتری از خانواده ستار بهشتی خواسته‌اند پلاکارد مربوط به چهلمین روز مراسم این وبلاگ‌نویس را از جلوی منزل بردارند اما خانواده آقای بهشتی با این درخواست مخالفت کرده است.
XS
SM
MD
LG