لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

ابراز امیدواری معاون آمانو برای بازدید از پارچین


هرمان ناکارتس پیش از سفر به تهران برای مذاکرات آذر ۹۱
هرمان ناکارتس پیش از سفر به تهران برای مذاکرات آذر ۹۱
هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سرپرست گروه مذاکره‌کننده آژانس، ابراز امیدواری کرده است که در دور جدید مذاکرات، بازرسان آژانس امکان دسترسی به پایگاه پارچین را پیدا کنند.

به گزارش رویترز، آقای ناکارتس در فرودگاه وین و پیش از عزیمت به تهران گفت: «ما با روحیه‌ای سازنده به سمت این مذاکرات می‌رویم و اطمینان داریم که ایران هم با همین روحیه با ما همکاری خواهد کرد.»

دور جدید مذاکرات ایران و آژانس قرار است روز چهارشنبه ۲۷ دی در تهران برگزار شود.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۲۳ آذر در تهران مذاکراتی درباره مسائل حل‌نشده در برنامه هسته‌ای ایران داشتند و هر دو طرف از این مذاکرات ابراز رضایت کردند. در جریان همان مذاکرات قرار شد دور بعدی آن روز ۲۷ دی (۱۶ ژانویه) در تهران ادامه پیدا کند.

سرپرستی نمايندگان آژانس در این دور از مذاکرات نیز با هرمان ناکارتس معاون مدير کل آژانس است.

این سربازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از سفر آذرماه خود به تهران نیز ابراز امیدواری کرده بود که گروهش بتواند از سایت پارچین دیدار کند اما نهایتا گزارشی درباره چنین بازدیدی منتشر نشد.

در عین حال آقای ناکارتس پس از بازگشت از تهران در وین گفت بازدید از پایگاه پارچین جزئی از توافق ایران و این آژانس بر سر «رویکردی ساختارمند» برای ازسرگیری کار بازرسان خواهد بود.

به گفته آقای ناکارتس، انتظار بر این است که در مذاکرات ۲۷ دی‌ماه این «رویکرد ساختارمند» نهایی شده و «مدت کوتاهی بعد» به اجرا گذاشته شود.

به گزارش رویترز، اشاره معاون یوکیا آمانو در آژانس انرژی اتمی به توافق طرفین بر سر چارچوبی است که «به آژانس اجازه خواهد داد بازرسی و تحقیقات خود را درباره پژوهش‌های مشکوک ایران در زمینه بمب اتمی از سر بگیرد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه‌های اخیر به‌شدت اصرار داشته است که ایران به بازرسان این سازمان اجازه دسترسی به پایگاه نظامی پارچین را بدهد.

آژانس ایران را متهم می‌کند که در این پایگاه نظامی آزمایش‌های انفجاری مربوط به کلاهک هسته‌ای انجام شده است؛ اتهام دیگری که آژانس مطرح کرده پاکسازی «گسترده» در پایگاه پارچین است.

تهران در مقابل این اتهامات را رد کرده و گفته است که طبق معاهده ان‌پی‌تی می‌تواند اجازه دسترسی به این محوطه نظامی را صادر نکند.

ایران بارها اتهام قدرت‌های غربی درباره زمینه نظامی برنامه هسته‌ای خود را رد کرده است و گفته است در پی تولید انرژی و تحقیقات پزشکی است.
XS
SM
MD
LG