لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

روسيه برگزاری نشست چهارجانبه درباره سوريه را رد کرد


اخضر ابراهیمی و معاذ الخطیب
اخضر ابراهیمی و معاذ الخطیب
به دنبال انتشار گزارش هایی در خصوص برگزاری نشست بین مقام ها آمريکا، روسيه، نماینده سازمان ملل و رئيس ائتلاف ملی مخالف حکومت سوريه در حاشیه کنفرانس امنيتی مونيخ در روز شنبه ۱۴ بهمن، روسیه و سازمان ملل متحد برگزاری چنین نشستی را رد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ روسيه و سازمان ملل متحد اظهارات مخالفان حکومت بشار اسد در مورد دیدار جو بايدن،‌معاون اول رييس جمهوری آمريکا، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، اخضر ابراهيمی، نماينده سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، و معاذ الخطیب، رییس ائتلاف ملی سوریه، را در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ رد کردند.

این در حالی است که سازمان ملل تایید کرده است که اخضر ابراهیمی روز شنبه با جو بایدن و سرگئی لاوروف در حاشیه کنفرانس مونیخ دیدار خواهد کرد، ولی تصریح شده است که وی برنامه ای برای دیدار چهار جانبه ندارد.

آمريکا و روسيه بر سر حضور يا عدم حضور بشار اسد، رئيس جمهور سوريه در مرحله انتقالی اين کشور اختلاف نظر دارند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پیشتر مسئولانی در ائتلاف ملی نيروهای اپوزيسيون و انقلاب سوريه گفته‌ بودند که معاذ الخطيب با جو بايدن معاون ، سرگئی لاوروف و اخضر ابراهيمی در حاشيه کنفرانس امنيت و همکاری در اروپا در شهر مونیخ،‌ ديدار خواهد کرد.

اما پس از انتشار خبر برگزاری نشست چهارجانبه در مونيخ، گنادی گاتيلوف، معاون وزير امور خارجه روسيه گفته است: حضور در چنين نشست مشترکی در برنامه کاری سرگئی لاوروف نیست.

به گزارش رویترز، وی گفته است:‌ گزارش رسانه ها در خصوص دیدار سرگئی لاوروف، جو بایدن، اخضر ابراهیمی و معاذ الخطیب واقعیت ندارد.

اعلام آمادگی معاذ الخطيب برای گفت‌و‌گو با مقام‌های دولتی سوريه با انتقادهای بسياری از سوی شخصيت‌های اپوزيسيون سوريه روبرو شد. اين مساله باعث شد که معاذ الخطيب پس از آن اعلام کند که اين اعلام آمادگی، موضع شخصی او است.

ائتلاف ملی سوريه تا کنون اعلام کرده است که تنها پس از برکناری بشار اسد از قدرت حاضر به مذاکره درخصوص تغییرات سیاسی در سوریه است .

آمريکا اين موضع را تاييد کرده است اما روسيه اصرار دارد که کناره گيری اسد از قدرت نبايد پيش شرطی برای مذاکرات سياسی برای حل و فصل بحران سوريه مطرح شود.

شورای امنیت و بحران سوریه

در همین حال، اخضر ابراهيمی روز جمعه در مونيخ گفته است: مردم سوريه و کشورهای منطقه نمی توانند کاری برای حل و فصل بحران سوريه بکنند. فقط جامعه جهانی است که می تواند در اين زمينه کاری بکند.

به گزارش رويترز، اخضر ابراهيمی گفته است: تنها شورای امنيت سازمان ملل متحد قادر است راه حلی برای بحران سوريه ارائه کند.

اخضر ابراهيمی خطاب به شورای امنيت گفته است: شما آخرين امکان هستيد لطفا به وظيفه اتان عمل کنيد.

این در حالی است که اعضای دائم شورای امنیت بر سر بحران سوریه دچار اختلاف نظر هستند. روسيه و چين تا کنون سه بار قطعنامه‌های ارائه شده از غرب برای افزايش فشار بر دولت بشار اسد را وتو کرده‌اند.

به گفته سازمان ملل متحد از زمان آغاز بحران در سوریه بیش از شصت هزار نفر کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG