لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

پرواز جنگنده‌های اسرائیلی «بر فراز لبنان»


اف ۱۶ اسرائیلی
اف ۱۶ اسرائیلی
دو روز پس از «حمله هوایی به سوریه»، رسانه‌های منطقه و جهان از ادامه پروازهای گشتی جنگنده‌های اسرائیلی بر فراز لبنان خبر می‌دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در حالی که اسرائیل همچنان به سکوت خود در مورد حمله بامداد چهارشنبه به سوریه سکوت کرده است، روز پنجشنبه، ۱۲ بهمن، فرماندهی ستاد ارتش سوریه اعلام کرد که اسرائیل یک «پژوهشگاه نظامی» در استان دمشق را بمباران کرده است.

ژنرال علی عبدالله ایوب فرمانده ارتش سوریه نیز پنجشنبه در بازدیدی از برخی از واحدهای نظامی کشورش گفته بود که سوریه فارغ از شمار دشمنان و تحرکات خصمانه آنها برسر موضع خود ایستاده است.

رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی می‌گویند که اسرائیل در حمله کم‌سابقه بامداد روز چهارشنبه، یک کاروان از کامیون‌ها را که حامل موشک‌های پیشرفته ضد هوایی «اس.آ-۱۷» از ارتش سوریه برای حزب الله لبنان، بوده‌اند، مباران کرده است.

پرواز جنگنده‌های اسرائیل بر فراز لبنان و منطقه در حالی ادامه یافته که به گفته بسیاری از ناظران، ورود اسرائیل به بحران داخلی ۲۳ ماهه سوریه، که تاکنون دهها هزار کشته و صدها هزار آواره داشته، می‌تواند معادلات را تغییر دهد.

اسرائیل به بیانیه ارتش لبنان که پرواز جنگنده‌های اسرائیلی را خبر داده است، واکنشی نشان نداده است و همزمان، خبری نیز از احتمال حمله جدید اسرائیل به سوریه نرسیده است.

یک مقام امنیتی لبنان که نخواسته نامش برده شود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که جنگنده‌های اسرائیلی روز جمعه از شرق دره بقاع که همجوار سوریه است، پرواز می‌کردند.

بطروس وانا یک شهروند مسیحی ساکن شهرک مرجعیون در جنوب لبنان نیز به آسوشیتدپرس گفت که پروازهای گشتی اسرائیل از سه شنبه تا جمعه، به مدت چهار روز، شدت گرفته است.

پروازهای اسرائیلی بر فراز لبنان امر تازه‌ای نیست و دولت بیروت همواره شکایت‌های رسمی خود را علیه این نقض حریم هوایی کشورش، در دبیرخانه سازمان ملل متحد و شورای امنیت ثبت کرده است.

ولی بطروس وانا ساکن مرجعیون این را نیز به آسوشیتدپرس گفته است که «تحرکات جنگنده‌های اسرائیلی در روزهای گذشته امر عادی نیست و آنها بی‌وقفه در آسمان بوده‌اند».

در این میان، در حالی که سوریه روز پنجشنبه تهدید کرد که حمله اسرائیل به سوریه بی‌پاسخ نمی‌ماند، رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که این کشور وقوع حملات انتحاری یا انفجاری علیه نمایندگی‌های سیاسی خود در جهان را بعید نمی‌داند و لذا دستور داده است که تدابیر امنیتی در سفارتخانه‌ها و سایر منافع اسرائیلی در دنیا افزایش یابد.

اما ایگال پالمور سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در پاسخ به استعلام خبرگزاری آسوشیتدپرس در باره تدابیر ویژه در این دفاتر سیاسی، سکوت را ترجیح داده است.

اسرائیل می‌گوید که حزب‌الله و شاخه قدس سپاه پاسداران در دو سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ بیست و دو بار برای انفجار در دفاتر سیاسی اسرائیل در جهان تلاش کردند که تنها در بمبئی هند منجر به زخمی شدن همسر وابسته نظامی اسرائیل در اتومبیلش در خیابانی در این شهر هندی شد و سفارتخانه ها و کنسولگری های اسرائیل در امان ماندند.

در همین حال، اسرائیل مدعی بود که حمله تابستان گذشته به گردشگران اسرائیلی که تازه به فرودگاه بورگاس در کشور بلغارستان رسیده و سوار اتوبوسی درفرودگاه نشسته بودند تا به هتل انتقال یابند، کار حزب‌الله و شاخه قدس سپاه پاسداران بوده است.

رییس جمهوری بلغارستان هفته گذشته در آیین یادبود قربانیان هولوکاست در فرانسه گفت که تحقیقات در زمینه این انفجار، «پیشرفت» کرده است اما از دادن توضیح بیشتر دراین باره خودداری کرد.

در همین حال، رسانه‌های اسرائیل از پس از حمله کشورشان به سوریه، از افزایش حضور نیروهای نظامی در نزدیکی مرز با سوریه و نیز استقرار دو سیستم ضد راکتی «گنبد آهنین» در شهرهای حیفا و صفات در شمال کشور خبر داده و نوشتند که این امر، بخشی از آمادگی‌ها برای مقابله با حمله احتمالی راکتی حزب‌الله است.

رسانه‌های اسرائیل نیز از یکسو خبر داده‌اند که شهروندان بیشتری برای دریافت ماسک‌های ضد گاز شیمیایی به ستادهای دفاع شهروندی مراجعه کرده و از سوی دیگر، روز جمعه نوشته‌اند که مردم اسرائیل از سفرهای گردشی خود به شمال اسرائیل کم نکرده‌اند و فکر نمی‌کنند که سوریه و حزب‌الله بخواهند یا بتوانند وضعیت را تغییر دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سرهنگ ایتان بوخمن سخنگوی ستاد پدافند غیرعامل اسرائیل نیز جمعه گفت که ضریب آمادگی در کشورش تغییری نکرده و ثابت مانده است.

همزمان، در حالی که اپوزیسیون سوریه با حکومت اسد به سختی درگیر است، از اینکه نظام سوریه در برابر تعرض اسرائیل سکوت کرده، انتقاد کرده و گفته است که «شوربختانه، رژیم اسد همه توان خود را معطوف سرکوبگری‌های داخلی کرده و نیروی هوایی سوریه به بمباران خانه بیگناهان در شهر و شهرک‌ها و کشتار زنان وکودکان مشغول است و دست اسرائیل را بازگذاشته است».

به گزارش آسوشیتدپرس، بیانیه ائتلاف اپوزیسیون سوریه می‌گوید که این نخستین بار نیست که حکومت اسد در برابر تعرض‌های اسرائیلی سکوت کرده است زیرا اسرائیل پی برده است که با وجود لفاظی‌های پرطمطراق حکومت اسد، سوریه شهامت پاسخگویی به اسرائیل را ندارد و ببرکاغذی است.

ائتلاف اوپوزیسیون سوریه در بیانیه خود این را نیز افزوده است که «قصابان بسیارند؛ اما قربانی تنها یکی است؛ سوریه».
XS
SM
MD
LG