لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

پاکستان واردات برق ایران در ازای گندم را تصویب کرد


انتقال ۱۰۰ هزار تن گندم به ایران ابتدا قرار بود ماه فوریه انجام شود، اما این اتفاق به‌خاطر انتخابات پاکستان به تعویق افتاد
انتقال ۱۰۰ هزار تن گندم به ایران ابتدا قرار بود ماه فوریه انجام شود، اما این اتفاق به‌خاطر انتخابات پاکستان به تعویق افتاد
وزارت بازرگانی پاکستان روز جمعه، ۲۷ اردیبهشت، اعلام کرد که اسلام‌آباد با توجه به تحریم‌های غرب علیه تهران تصویب کرده است که در ازای واردات برق از ایران، میزان۱۰۰ هزار تن گندم به این کشور صادر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد اشرف، سخنگوی وزارت بازرگانی پاکستان، گفت که این میزان گندم ارزشی برابر با ۵۳ میلیون دلار دارد که پاکستان می‌باید در ازای تامین برق نواحی مرزی خود توسط ایران به آن پرداخت کند.

به گفته او، دولت موقت پاکستان این تصمیم را به تصویب رسانده است و در اولین فرصت ممکن نیز مراحل صادرات گندم به ایران آغاز می‌شود.

رویترز می‌نویسد که انتقال ۱۰۰ هزار تن گندم به ایران ابتدا قرار بود در نیمه ماه فوریه سال جاری انجام شود، اما این اتفاق به‌ خاطر انتخابات پارلمانی پاکستان که روز شنبه، ۲۱ اردیبهشت، انجام شد، به تعویق افتاد.

ایران به‌‌ خاطر برنامه اتمی خود تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارد که با هدف بازداشتن آن از ادامه چنین برنامه‌ای تصویب شده است.

این تحریم‌ها امکان تجارت میان کشورها و نهادهای اقتصادی خارجی با ایران را دشوار می‌سازد و مانع انتقال پول به ایران می‌شود، اما از آنجا که شامل مواد غذایی و دارو نمی‌شوند، پاکستان به صرافت انجام معامله غذا در برابر انرژی برق افتاده است.

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره تلاش شرکت نفتی «شل» برای فروش غلات به ایران در ازای بدهی‌های خود به ایران منتشر شده بود که بالغ بر دو میلیارد دلار می‌شود، اما این تلاش‌ها با مخالفت بریتانیا مواجه شد.

در برابر، پاکستان که از کمبود انرژی رنج می‌برد در صدد است تا ایده غذا در برابر انرژی را به‌ مرحله اجرا دربیاورد و به‌زودی روند انتقال گندم به ایران را آغاز کند.

قطع شدن برق در برخی از شهرهای پاکستان گاه ۸ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد که کثرت این اتفاق به‌خصوص در مناطق روستایی کشور بیشتر است.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که خرید برق ایران ماهیانه سه میلیون دلار برای پاکستان هزینه دارد. در این پروژه ایران برق شهرک‌های مرزی پاکستان را تامین می‌کند.
XS
SM
MD
LG