لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

رهبر چین در کویر کالیفرنیا؛ گفت‌وگوهای شی و اوباما آغاز شد


هر دو کشور چین و آمریکا برای یک‌دیگر نقش بسیاری مهمی را در روابط اقتصادی و بین‌المللی بازی می‌کنند (در تصویر از راست: باراک اوباما و شی جین‌پینگ در سانی‌لندز)
هر دو کشور چین و آمریکا برای یک‌دیگر نقش بسیاری مهمی را در روابط اقتصادی و بین‌المللی بازی می‌کنند (در تصویر از راست: باراک اوباما و شی جین‌پینگ در سانی‌لندز)
شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین از هفدهم خردادماه سفر خود به آمریکا و گفت‌وگوهایش با رئیس‌جمهوری آن کشور را با دیداری غیررسمی در استراحت‌گاه کویری سانی‌لندز در ایالت کالیفرنیا آغاز کرد.

این دو که، در نخستین دیدار بدون تشریفات و لباس رسمی در کنار هم بودند گفت‌وگوهایی حساس و سخت را در پیش دارند.

گفت‌وگوهایی، که دیداری به دور از رسم‌ رسوم‌های معمول در استراحت‌گاه کویری، بنا دارد یخ‌هایش را کمی آب کند.

موضوع کره شمالی، خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره، حملات و جاسوسی سایبری از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که دو رئیس‌جمهوری در مورد آنها به بحث و گفت‌وگو خواهند نشست.

هر دو کشور برای یک‌دیگر نقش بسیاری مهمی را در روابط اقتصادی و بین‌المللی بازی می‌کنند.

از یک‌سو بیشترین مقدار اوراق قرضه آمریکا را بانک‌های چینی خریده‌اند و از سوی دیگر آمریکا بیشترین کالای خود را از چین وارد می‌کند.

اما روابط دو کشور به ویژه از نظر سیاسی، فراز و نشیب‌های بسیاری داشته و در شرایط فعلی نیز موضوعاتی مانند جاسوسی سایبری بر آن سایه انداخته است.

ایالات متحده ارتش و دولت چین را متهم کرده است که به طور گسترده‌ای به دستبرد اطلاعات مجازی آن کشور دست می‌زنند. چین نیز گه‌گاه به هکرهای آمریکایی اتهاماتی مشابه زده است.

آمار اطلاعاتی موسسه وریزون در مورد سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که ۳۰ درصد کل حمله‌های سایبری از چین صورت گرفته است. رومانی در مقام دوم و خود آمریکا در مقام سوم قرار دارند. اما برخی از کارشناسان نیز می‌گویند با در نظر گرفتن جمعیت چین و کاربران اینترنتی در آن و در مقایسه با کشورهایی کوچک مانند رومانی، هلند یا ارمنستان که در مقام‌های بعدی قرار دارند، باید بیشتر نگران حمله‌ها و جاسوسی‌های سایبری از آنها بود.

جاسوسی و حملات سایبری طی سال‌های گذشته به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مقام‌های آمریکایی تبدیل شده است. روزنامه لوس‌آنجلس تایمز در مقاله‌ای سه ماه پیش نوشته بود که خرابکاری سایبری تهدید بدتری برای آمریکاست تا «القاعده» یا هر گروه شبه‌نظامی دیگری که از سال ۲۰۰۱ میلادی بیشترین توجهات را در عرصه امنیت ملی به خود جلب کرده‌اند.

در چنین شرایطی‌ست که آمریکا در پی آن است تا از حجم این «خرابکاری‌ها» از سوی هکرهای چینی بکاهد.

از سوی دیگر موقعیت سیاسی چین به ویژه در منطقه شرق آسیاست که لزوما با منافع آمریکا همسان نیست و روسای جمهوری دو کشور، بر اساس گزارش‌ها و شواهد، درباره آن به گفت‌وگو خواهند نشست.

رهبران چین و آمریکا اختلافات را پنهان نمی‌کنند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز گذشته به خبرنگاران گفت «بدیهی‌ست که میان کشورهای ما تنش‌هایی وجود دارد.»

با این همه آقای اوباما از «برآمدن چینی صلح‌طلب» ستایش کرد و گفت به سود هر دو کشور است که بر همکاری‌های خود بیافزایند.

پیشبینی می‌شود که به جز موضوع حملات سایبری هکرهای چینی، که واشینگتن آشکارا از آن ناراضی‌ست، موضوع کره شمالی و بحران ماه‌های گذشته در شبه‌جزیر کره نیز جای مهمی در مذاکرات شی و اوباما اشغال کند.

رئیس‌جمهور آمریکا از عملکرد اخیر چین در مقابل پیونگ‌یانگ و دعوت آن کشور برای بازگشت به مذاکرات اتمی استقبال کرده است. البته طی هفته‌های گذشته از تنش در شبه‌جزیره کره کاسته شده است و به نظر می‌رسد چین همچنان توانسته نفوذ گسترده خود بر کره شمالی را حفظ کند.

شی جین‌پینگ هم، بنا بر گزارش‌ها، از آمریکا خواهد خواست تا شرایط واردات کالا را برای بازرگانان چینی آسان‌تر کند و البته در مورد نقش آمریکا در اقیانوس اطلس که چین آن را نقطه‌ای استراتژیک و حیاتی برای خود می‌داند، نیز نگرانی‌هایی مطرح خواهد شد.
XS
SM
MD
LG