لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

واکنش دمشق، تل‌آویو و تهران به «حمله احتمالی» به سوریه


بر نقشه مناطق و پایگاه‌هایی نشان داده شده که آمریکا می‌تواند از آنجا حمله احتمالی به سوریه را انجام دهد
بر نقشه مناطق و پایگاه‌هایی نشان داده شده که آمریکا می‌تواند از آنجا حمله احتمالی به سوریه را انجام دهد
همزمان با انتشار خبرها و گزارش‌ها درمورد «حمله احتمالی» به سوریه، از جمله گفته‌های وزیر دفاع آمریکا که نیروهای نظامی آن کشور منتظر دستور رئیس‌جمهوری ایالات متحده هستند، مقام‌های خاورمیانه نیز به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

دمشق

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، ولید معلم، وزیر خارجه آن کشور، روز سه‌شنبه گفت ارتش سوریه از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خود استفاده نکرده است.

این واکنش چندباره سوریه به اتهاماتی‌ست که در مورد استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در اندازه‌های بزرگ در «حمله‌ای» در حومه پایتخت در روز ۳۰ مرداد، به آن زده شده است.

این در حالی‌ست که در تازه‌ترین اظهار نظر آمریکا در این مورد سخنگوی کاخ سفید آمریکا گفته است «هیچ تردیدی وجود ندارد» که دولت سوریه عامل این حمله بوده است.

ولید معلم در عین حال گفته است حمله احتمالی آمریکا «نخست در خدمت منافع اسرائیل» و «دوم در خدمت منافع جبهه نصرت» (شاخه‌ای از القاعده در سوریه) است.

وزیر خارجه سوریه می‌گوید این حمله احتمالی «تاثیری بر دستاوردهای ارتش سوریه نمی‌گذارد».

ولید معلم می‌گوید ارتش آن کشور به عملیات خود «علیه تروریست‌ها» در غوطه دمشق ادامه می‌دهد.

غوطه دمشق که در بخش شرقی پایتخت قرار دارد، مجموعه‌ای از کشتزارهاست و در این محل است که «حمله شیمیایی» روز ۳۰ مرداد نیز انجام شد.

وزیر خارجه سوریه می‌گوید ارتش در این منطقه در حال جنگ علیه «تروریست‌هایی‌ست که از آنجا به نقاط دیگر حمله می‌کنند».

عمران زعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه نیز می‌گوید هر حمله‌ای علیه آن کشور غیرقانونی‌ست «به‌ویژه که بازرسان سازمان ملل هنوز ماموریت خود را به پایان نبرده و گزارشی ارائه نکرده‌اند».

طی ماه‌های گذشته و پس از آنکه مخالفان بشار اسد و دولت سوریه اتهاماتی را به دیگری در مورد استفاده از سلاح شیمایی زدند، سازمان ملل متحد چندین بار از دمشق خواست اجازه دهد تا مامورانش برای بازرسی به آن کشور سفر کنند.

این سفر به تازگی ممکن شده است. در عین حال پس از حمله ۳۰ مرداد نیز، سازمان ملل از سوریه خواست «فورا» اجازه بازرسی از منطقه‌ای که به آن حمله شده را بدهد، اما این مجوز نیز یک هفته پس از درخواست‌ها صادر شد. همزمان نیروهای دولتی منطقه‌ای که اتهام «حمله شیمیایی» به آن زده شده را بمباران کردند. این موضوعات سبب شد تا کشورهای غربی با دیده تردید به هدف دمشق در ارائه مجوز بنگرند.

تل‌آویو

از سوی دیگر مقام‌های اسرائیلی نیز به موضوع «حمله احتمالی» به سوریه و عکس‌العمل احتمالی دمشق علیه تل‌آویو واکنش نشان داده‌اند. به‌ویژه که در حمله سال ۱۹۹۱ آمریکا و هم‌پیمانانش به عراق، این کشور نیز هدف حملات موشکی بغداد قرار گرفت؛ ولی برای آنکه ائتلاف کشورهای عربی علیه عراق به هم نخورد، پاسخی به آن نداد.

دولت اسرائیل دو روز پیاپی در مورد «حمله احتمالی به سوریه» تشکیل جلسه داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است «ما بخشی از جنگ داخلی سوریه نیستیم، اما اگر متوجه بشویم که هرگونه قصدی برای ضربه زدن به ما وجود دارد، با قدرتی عظیم به آن پاسخ می‌دهیم».

ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، نیز گفته است «کسانی‌که خود در جست‌وجوی راهی برای حمله به ما هستند، ما را بُرنده‌تر و بی‌رحم‌تر از هر زمان دیگری خواهند یافت.»

تهران

ایران نیز طی روزهای گذشته به خبرها درمورد حمله احتمالی به سوریه واکنش نشان داده است. تهران در کنار مسکو از مهم‌ترین هم‌پیمانان حکومت بشار اسد به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر گروه حزب‌الله لبنان، که متحد ایران است، مستقیما در جنگ داخلی سوریه به نفع دولت بشار اسد، حضور دارد.

روز سه‌شنبه وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با گیدو وستروله، همتای آلمانی‌اش، خواستار عدم «شتاب زدگی» در تصمیم گیری‌ها در مورد سوریه شد و نسبت به عواقب اقدام نظامی «هشدار» داد.

حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه با میخائیل بوگدانف، نماینده ویژه رئیس جمهور و معاون وزیر خارجه روسیه، در مورد سوریه گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران در این گفت‌وگوی تلفنی هر دو طرف خبرهای مربوط به كاربرد سلاح شیمیایی در سوریه و ارتباط آن با حكومت سوریه را «سناریویی ساختگی و از پیش طراحی شده» خواندند.

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم پنج شهريور، در جلسه مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران گفت که جمهوری اسلامی استفاده از سلاح‌های شيميايی «در هر شرايطی و توسط هر طرفی» را محکوم می‌کند، اما مجددا تاکيد کرد «دلايل و اسنادی» وجود دارد که آن چه در سوريه اتفاق افتاده، معلول فعالیت «گروه‌های تروريستی» بوده است.

محمد دهقان، وزیر دفاع ایران، نیز درباره پیامدهای حمله احتمالی هشدار داده است.

وزیر دفاع ایران گفته است چنین اقدامی می‌تواند امنیت و ثبات در منطقه را متزلزل کند.

«حمله شیمایی» روز چهارشنبه ۳۰ مرداد، که بحران سوریه را بار دیگر بیش از هفته‌های گذشته در مرکز توجه قرار داد، بنا بر آنچه سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرده بیش از ۳۰۰ کشته برجای گذاشته است.

مخالفان سوری، شمار کشته‌شدگان را بیش از این رقم اعلام کرده‌اند.

سخنگوی کاخ سفید آمریکا پنجم شهریور ماه گفت در این هفته مدارکی منتشر می‌شود که نقش دولت سوریه در این حمله را ثابت می‌کند.
XS
SM
MD
LG