لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

پارلمان بریتانیا علیه مداخله نظامی در سوریه رای داد


در جلسه فوق‌العاده پارلمان بریتانیا، نمایندگان این کشور، پس از ساعت‌ها بحث و جدل، به طرح پیشنهادی دیوید کامرون برای مداخله نظامی در سوریه رای ندادند. قرار است پارلمان بریتانیا یک بار دیگر درباره مداخله نظامی در سوریه رای‌گیری کند.

در این رای‌گیری مقدماتی طرح دیوید کامرون برای مداخله نظامی در سوریه با اختلاف ۱۳ رای شکست خورد که بنا به گزارش سی ان ان باعث ناخرسندی مقام‌های آمریکایی شده است.

دیوید کامرون با صدور بیانیه‌ای گفت برای او مشخص بود که مردم بریتانیا طرفدار مداخله نظامی نیستند. دیوید کامرون گفت من این پیام را دریافت کردم و مطابق آن عمل خواهم کرد.

رای شامگاه پنجشنبه برای دیوید کامرون غیرالزام‌آور است اما در صورت اقدام نظامی خلاف رای پارلمان ممکن است آینده سیاسی حزب محافظه‌کار با خطر مواجه شود.

شکست طرح دیوید کامرون در حالی است که هم‌حزبی‌های وی در ائتلاف با حزب لیبرال در پارلمان دارای اکثریت هستند.

دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا در این نشست از طرح خود برای اقدام نظامی علیه سوریه دفاع کرد و در عین حال تاکید کرد که هرگونه اقدامی علیه سوریه با رای پارلمان این کشور خواهد بود.

پس از شکست طرح دیوید کامرون در پارلمان، فیلیپ هاموند، وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرد که این کشور در هیچگونه اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نمی‌کند.

وی به تلویزیون بی بی سی گفت: «من امیدوار بودم پکه ما در این مباحثه بتوانیم پیروز شویم اما می‌فهمیم که سوء ظن عمیقی درباره مداخله در خاورمیانه وجود دارد.»

کاربران موبایل برای پیگیری پوشش زنده اخبار سوریه در بخش نسخه اصلی سایت کلیک کنند.

کامرون به منتقدان خود اطمینان داد که شرایط سوریه مانند عراق نخواهد شد و گفت اگر پارلمان بریتانیا رای مثبت به طرح وی ندهد لندن پیام اشتباهی به جهان خواهد داد.

دفتر دیوید کامرون اسناد اطلاعاتی و حقوقی را منتشر کرده است که «تایید کننده» حمله شیمیایی از سوی دولت بشار اسد در حومه دمشق است.

دفتر دیوید کامرون همچنین ارزیابی «کمیته مشترک اطلاعاتی» بریتانیا را منتشر کرده که نتیجه‌گیری آن این است که «به احتمال زیاد» دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی در روز ۲۱ اوت در حومه دمشق بوده است.

کامرون خطاب به نمایندگان پارلمان گفت به باور او نیروهای بشار اسد «در برابر چشمان ما» دست به حمله شیمیایی زده‌اند.

کامرون گفت دست کم ۹۵ ویدئوی هولناک از مردمی که در حومه دمشق دو هفته پیش جان خود را از دست دادند وجود دارد.

نخست‌وزیر بریتانیا در عین حال اذعان داشت به هرحال نمی‌توان ۱۰۰ درصد مطمئن شد که چه طرفی مسئول این حمله است. وی گفت که این امر در نهایت با توجه به قرائن و شواهدی که وجود دارد به «قضاوت» ما بستگی دارد.

دیوید کامرون گفت طبق برآوردها نیروهای بشار اسد دست کم ۱۴ بار دست به حمله شیمیایی زده‌اند.


اظهارات اد میلیبند در مخالفت با طرح دیوید کامرون

اد میلیبند رهبر حزب کارگر نیز در مخالفت با طرح پیشنهادی دیوید کامرون صحبت کرد. میلیبند گفت درباره طرح پیشنهادی دودستگی وجود دارد اما در محکومیت استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه اختلافی در پارلمان بریتانیا وجود ندارد.

اد میلیبند حتی گفت که وی مخالف اقدام نظامی علیه سوریه نیست اما در عین حال تاکید کرد که مشروعیت این اقدام به دلایل و قرائنی برمی‌گردد که تصمیمات بر اساس آن گرفته می‌شود.

رهبر حزب کارگر که با همقطاران خود پیشنهاد دولت را به نقد می‌کشیدند، این سئوال را مطرح کرد، چرا قبل از اینکه بازرسان سازمان ملل نتیجه تحقیقات خود را اعلام کنند، باید برای اقدام نظامی علیه سوریه رای داده شود. دیوید میلیبند تصریح کرد که باید اطلاعات مستند و قانع کننده مبنای تصمیم‌گیری باشد نه برعکس.

رهبر حزب کارگر اظهار داشت که این حزب متمم و نقشه راهی تهیه کرده که اگر اقدام علیه سوریه صورت گیرد داری مبنای حقوقی و مشروعیت باشد نه اینکه این اقدام بر اساس یک زمانبندی «مصنوعی» یا «سیاسی» که «درجای دیگر» تصمیم گرفته شده انجام شود.

در بحث نمایندگان پارلمان بریتانیا همچنان سایه سنگین جنگ عراق بر مجادلات سنگینی می‌کرد.

مخالفت جک استراو

جک استراو دیگر نماینده پارلمان بریتانیا که در زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ وزیر خارجه دولت تونی بلر بود گفت که تجربه عراق حساسیت درباره مدارک و مستندات اطلاعاتی را زیاد کرده است. جک استراو گفت که خود او قانع نشده که شواهد کافی برای توجیه دخالت نظامی در سوریه ارائه شده باشد.

جک استراو گفت: «من خوردم از این ماجرا ضربه خوردم؛ ما همه می‌دانیم، چقدر آسان است که در یک اقدام نظامی وارد شد اما چقدر دشوار است که از آن بیرون رفت.»
XS
SM
MD
LG