لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

ظریف: دود حمله به سوریه به چشم همه خواهد رفت


محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، يکشنبه ۱۷ شهريور در بغداد، پايتخت عراق و در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود، گفته که حمله به سوريه «جنگ عليه کل منطقه است» و «دودش به چشم همه خواهد رفت.»
به گزارش خبرگزاری‌های ايران، آقای ظريف که نخستين مقام ارشد دولت حسن روحانی است که به عراق سفر می‌کند، بر مخالفت قاطع جمهوری اسلامی ايران با حمله به سوريه تاکيد کرده است.
آقای ظريف گفته که «کوبيدن بر طبل جنگ به شرايطی می‌انجامد که تمامی کشورهای منطقه را گرفتار می‌کند» و درباره کسانی که «سعی در آغاز جنگ دارند»، افزوده آنها «آتشی را به پا می‌کنند که همه منطقه را در بر می‌گيرد.»
آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نيز پيش از اين گفته بود که آمريکا از حمله به سوريه «ضرر خواهد کرد.»
مسئولان دولت سوريه نيز پيشتر اعلام کرده بودند که «آتش» حمله به اين کشور «کل منطقه را خواهد سوزاند.»
دولت ايالات متحده آمريکا اعلام کرده در صورت مواقت کنگره اين کشور، آماده حمله به سوريه است. باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا گفته که رژيم بشار اسد، مسئول حمله شيميايی ۲۱ ماه اوت در حومه دمشق است که به کشته شدن حدود ۱۵۰۰ غير نظامی از جمله ۴۰۰ کودک منجر شد و بايد «مجازات» شود.
اما دولت ايران که از اصلی‌ترين حاميان دولت سوريه در منطقه محسوب می‌شود، گفته که اين شورشيان مسلح مخالف بشار اسد که آنها را «تروريست تکفيری» می‌نامد، هستند که عامل حملات شيميايی اخير بوده‌اند.
وزير امور خارجه ايران، يک روز بعد از حمله شيميايی گفته بود که «اگر در سوريه از سلاح‌های شيميايی استفاده شده باشد، تروريست‌ها مسئول آن هستند.»
اما آقای ظريف در بغداد و در ديدار با نوری مالکی، نخست وزير عراق، بدون تکرار اتهام خود به شورشيان مخالف بشار اسد، استفاده از سلاح شيميايی «از سوی هر کس و در هر جا» را محکوم کرده است.
وزير امور خارجه ايران گفته که «ما هر نوع اقدام نظامی در منطقه به هر بهانه‌ای را مردود دانسته و راه حل بحران‌های منطقه را بر پايه سازوکارهای سياسی و گفت‌وگو بين طرف‌های مختلف می‌دانيم.»
او ابراز اميدواری کرده که ايران «با کمک کشورهای صلح‌طلب منطقه» بتواند مانع شروع جنگ بشود.
آقای ظريف همچنين گفته که رييس‌جمهور آمريکا «در دامی که توسط ديگران برای او انداخته شده است، افتاده» و ابراز اميدواری کرده که باراک اوباما «در اين باره با درايت عمل کنند و خود را گرفتار آتشی که خاموش کردن آن سخت است، نکنند.»
وزير امور خارجه ايران در کنفرانس مشترک خبری با همتای عراقی خود تکذيب کرده که چنان چه آمريکا به سوريه حمله کند، ايران منافع و مراکز ديپلماتيک ايالات متحده در عراق از جمله سفارت اين کشور در بغداد را هدف قرار می‌دهد.
روزنامه وال‌استريت‌ژورنال در شماره روز پنجشنبه گذشته خود به نقل ازمقام‌های آمريکايی گزارش داده بود که ايران توسط قاسم سليمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران در پيامی به شبه‌نظاميان وفادار خود در عراق فرمان داده که در صورت حمله آمريکا به سوريه، به مواضع ايالات متحده در بغداد حمله کنند.
اما آقای ظريف گفته که «ايران قطعا اقدامی عليه حاکميت دوست و دولت برادر انجام نخواهد داد» و افزوده که معتقد است «اين صحبت‌ها فقط برای توجيه اقدامات نظامی است که خطری برای آغازکنندگان آن خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG