لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

روحانی بر حل مسئله اتمی ایران بین «سه تا شش ماه» تاکید کرد


رییس‌جمهوری ایران در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «واشینگتن‌پست» بر حل سریع مسئله اتمی ایران تاکید کرد و گفت که انتخاب ایران برای حل این موضوع زمانی بین سه تا شش ماه است.

حسن روحانی در این مصاحبه که در شماره روز سوم مهر ماه این روزنامه منتشر شد، گفت که هر چه سریع‌تر موضوع هسته‌ای ایران حل شود، برای همه بهتر است؛ اگر سه ماهه موضوع حل شود، این انتخاب ایران است، اگر به شش ماه هم کشید، باز هم خوب است، ولی صحبت از ماه است نه سال.

وی افزود: وقتی موضوع اتمی حل شد، آن‌وقت می‌توان به موضوعات دیگر هم رسید.

روحانی می‌گوید پس از حل موضوع اتمی مانعی برای حرکتی رو به‌ جلو در مسائل دیگر وجود نخواهد داشت.

او در این مصاحبه تاکید کرده است که موضوع اتمی می‌تواند «آغازی» باشد بر آنچه میان او و رییس‌جمهوری آمریکا طی روزها و هفته‌های گذشته رد و بدل شده است.

حسن روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در پاسخ به سوالی که مربوط به نقش سپاه و گفته‌های تازه آیت‌الله خامنه‌ای در مورد وارد نشدن این گروه نظامی به مسائل سیاسی می‌شد، گفت آنچه رهبر ایران گفته و او نیز، آن است که سپاه از مسائل سیاسی تحلیل خود را داشته باشد ولی نباید خودش را در گروه‌ها و فعالیت‌های سیاسی داخل کند.

روحانی در پاسخ به این پرسش که اگر با باراک اوباما دیدار می‌کرد به او چه می‌گفت، پاسخ داده است «از بخت‌ها صحبت می‌کردیم و امیدها برای آینده».

رییس‌جمهوری ایران از اینکه دولت سوریه به پیمان عدم گسترش سلاح‌های شیمیایی پیوسته است ابراز خرسندی کرد و آن را دلیلی برای گفت‌وگو دانست.

او می‌گوید دولتش بر پایه گفت‌وگوهایی که با رهبر ایران وجود داشته، کاملا مختار است تا در مورد تمام مسائلی که به امنیت و منافع ایران باز می‌گردد مذاکره کند؛ این موضوع بحران سوریه را نیز در بر می‌گیرد.

آقای روحانی اظهار داشت: دولت او در هر دیدار و گفت‌وگوی مربوط به صلح، از جمله ژنو ۲، که در آن پیش‌شرطی برای شرکت کردن طرف ایرانی گذاشته نشده باشد، حضور می‌یابد.

کنفرانس صلح ژنو ۲، عنوان یک گردهمایی بین‌المللی‌ است که روسیه و آمریکا برای یافتن یک راه‌حل سیاسی به منظور پایان بحران سوریه پیشنهاد داده‌اند.

رییس‌جمهوری ایران پیشتر نیز در مقاله‌ای برای روزنامه واشینگتن پست نوشته بود که از دولت خود خواسته است تلاش کند تا شرایطی را برای گفت‌وگو میان مخالفان و دولت سوریه فراهم آورد.

تعامل با جهان از جمله مهم‌ترین موضوعات کارزار انتخاباتی حسن روحانی بود.

روابط ایران با غرب در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بویژه بر سر مناقشه هسته‌ای ایران به تیرگی و سردی گرایید. رییس‌جمهوری پیشین ایران با مطرح کردن مسائلی مانند افسانه خواندن هولوکاست (کشتار گروهی یهودیان، همجنس‌گرایان، روم‌ها، زندانیان سیاسی و دیگران به دست آلمان نازی)، کاغذپاره نامیدن قطع‌نامه‌های سازمان ملل و تشکیک در حملات القاعده به آمریکا در یازده سپتامبر، تهران را در مرکز انتقادات بیشتر قرار داد.

روز پنج‌شنبه، چهارم مهر ماه، قرار است محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران همراه با جان کری، همتای آمریکایی‌اش و دیگر وزرای امور خارجه کشورهای ۵+۱، در نیویورک گردهم آیند تا در مورد از سرگیری مذاکرات اتمی گفت‌وگو کنند.

آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با رادیو فردا، حضور جان کری در این مذاکرات را «نشانه جدیدت دولت» آمریکا عنوان کرده است و گفته که جان کری «مصمم است [با ایران] به راه‌حلی مسالمت‌آمیز» برسد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرده که حل مسئله اتمی می‌تواند گام بزرگی در بهبود روابط بین ایران و آمریکا باشد.
XS
SM
MD
LG