لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

استقبال اصولگرايان از سخنان باراک اوباما درباره برنامه هسته‌ای ايران


سخنرانی باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در مجمع عمومی سازمان ملل و اظهارات وی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران با استقبال شخصيت‌ها و رسانه‌های نزديک به اصولگرايان روبرو شده است.

باراک اوباما روز سه شنبه، دوم مهرماه، در سخنانی با اشاره به نامه‌نگاری‌های خود با مقام‌های ايران اظهار داشت: در اين ميان، رهبر ايران فتوايی عليه ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای صادر کرد و رييس جمهور روحانی نيز به تازگی تاکيد کرد که جمهوری اسلامی هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نيست.

آقای اوباما گفت: «اين اظهارات بايد مبنايی برای يک توافق جدی باشد. ما بايد بتوانيم به يک راه ‌حل که حقوق مردم ايران را محترم می‌شمارد و در عين حال به جهان اين اطمينان را می‌دهد که برنامه ايران صلح‌آميز است، برسيم».

اين سخنان از سوی شخصيت‌ها و رسانه‌های اصولگرا به عنوان نشانه‌ای از تاييد «حقانيت ايران» در خصوص برنامه هسته‌ایش و «تغيير نگاه آمريکا به دليل مقاومت و اقتدار ملت ايران» ارزيابی شده است.

در همين رابطه، غلامعلی حدادعادل، نماينده تهران در مجلس که به آيت‌الله علی خامنه‌ای نزديک است، گفته که «سخنرانی اوباما لحن متفاوتی داشت» و «تفاوت» در اظهار نظرهای مقام‌های آمريکايی، «حکايت از اين دارد که يک تغييری در نگاه مسوولان آمريکايی بوجود آمده است».

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، وی با بيان اينکه «ريشه تغيير نگاه مقامات آمريکايی را بايد در مقاومت و اقتدار ملت ايران و حق‌طلبی نظام مقدس جمهوری اسلامی» دانست، از احتمال باز شدن باب جديدی در مسئله هسته ای ايران پس از سخنان رييس جمهوری آمريکا استقبال کرد.

علاء الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی، هم «اظهار تمايل اوباما برای حل و فصل مناسبات با ايران» را ناشی از «تغيير رويکرد غرب» دانست.

وی به خبرگزاری خانه ملت گفته است: «هرچه فضای گفت‌وگوی ايران با غرب مثبت‌تر از گذشته باشد به طور حتم مذاکرات هم آسان‌تر خواهد بود».

مهدی سنايی، نماينده اسدآباد در مجلس نيز با اشاره به سخنان باراک اوباما اظهار داشت: «صحبت‌های اوباما بسيار منعطف بود. ذکر فتوای رهبر جمهوری اسلامی در صحبت‌های او، عدم استفاده از هيچ گونه تهديد و تعريضی به ايران و اشاره به اينکه آمريکا به دنبال تغيير رژيم در ايران نيست، حائز اهميت است».

اين عضو فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، صحبت‌های «نرم و منعطف» رييس جمهوری آمريکا درباره پرونده هسته‌ای ايران را «يک گام و موفقيت بزرگ برای سياست خارجی ايران» دانست.

رييس مرکز پژوهش‌های مجلس نيز اظهار عقيده کرده که «اگر صحبت‌های اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد ايران صادقانه و بر اساس درک درستی از قدرت ايران باشد، می‌تواند زمينه حل و فصل برخی مسائل را ايجاد کند».

کاظم جلالی افزود: «بايد مشخص شود که آيا اين حرف‌ها صرفا دستکش مخملی بر روی دست‌های چدنی است يا اينکه دست‌های چدنی به مخمل تبديل شده است. بايد صبر کرد تا ببينيم فضای سياسی به کدام سمت پيش می‌رود».

رييس جمهوری آمريکا در سخنان روز سه شنبه خود از ايران خواست که برای نيل به موفقيت، حرف را با عمل همراه کند و اظهار داشت که «با توجه به تعهد علنی (حسن) روحانی برای رسيدن يک توافق، من جان کری را مامور پيگيری اين امر با دولت ايران کردم، در هماهنگی نزديک با اتحاديه اروپا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين».

اظهارات باراک اوباما در بسیاری از روزنامه‌های نزديک به اصولگرايان بازتاب داشته و از جمله روزنامه «جوان» نزديک به سپاه پاسداران، تيتر يک خود را به اين موضوع اختصاص داده و نوشته است: «مقاومت انقلابی، اوباما را مقابل رهبر و ملت ايران خاضع کرد».

روزنامه رسالت اين جمله آقای اوباما را تيتر کرده که «فتوای رهبر ايران می‌تواند مبنای دستيابی به راه حل باشد» و روزنامه جمهوری اسلامی هم از قول رييس جمهوری ايالات متحده نوشته که «آمريکا به دنبال تغيير رژيم در ايران نيست».
XS
SM
MD
LG