لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا از عملکرد سازمانش دفاع کرد


ژنرال کیث الکساندر، مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا، روز سه‌شنبه هفتم آبان در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده، از عملکرد سازمان تحت امرش دفاع کرد.

در پی افشای اسنادی از سوی ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و نشر آنها در نشریات اروپایی موجی از اعتراض و انتقاد علیه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به راه افتاده است.

مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا گفت شماری از اقدامات تروریستی به خاطر همین شنودها خنثی شده است. وی اظهار داشت تا همین جای کار که این شنودها افشا شده، امنیت آمریکایی‌ها لطمه دیده است.

این اظهارات در حالی بود که شماری از معترضان با عینک‌های بزرگ به جلسه آمده بودند که روی آن نوشته شده بود: جاسوسی را متوقف کنید.

لوموند، اشپیگل و ال موندو، در مطالب جداگانه‌ای از شنود و جمع‌آوری اطلاعاتی میلیون‌ها شهروند اروپایی توسط آژانس امنیت ملی خبر داده‌اند. یکی از شنودشدگان مطابق این اسناد آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان است.

به گزارش رویترز، ژنرال الکساندر در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان مطالب منتشر شده در نشریات فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی درباره شنود و جاسوسی جمعی از شهروندان این کشورها را«کاملا نادرست» خواند.

مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا گفت برخی از اطلاعاتی که ادوارد اسنودن منتشر کرده فقط از سوی آژانس امنیت ملی تهیه نشده، بلکه به گفته او «شرکای خارجی» نیز در جمع‌آوری این اطلاعات نقش داشته‌اند و آن را در اختیار این آژانس قرار داده‌اند.

وی افزود: «این اطلاعاتی نبود که ما از شهروندان اروپایی جمع‌آوری کرده باشیم. این اطلاعاتی بود که ما و متحدانمان در ناتو جمع‌آوری کردیم تا از کشورهایمان دفاع کنیم...»
نشریه اشپیگل در گزارشی نوشت که آژانس امنیت ملی آمریکا و سی‌آی‌ای از داخل سفارت ایالات متحده در برلین به وسیله تجهیزات بسیار پیشرفته ساختمان‌های دولت آلمان را شنود می‌کردند.

یکی از معترضان که جلسه اخراج شد
یکی از معترضان که جلسه اخراج شد
برپایه گزارش اشپیگل، شماره تلفن مرکل از سال ۲۰۰۲ در فهرست «سرویس گردآوری ویژه» آژانس امنیت ملی آمریکا قرار داشته و تا چند هفته پیش از سفر اوباما به آلمان در ماه ژوئن همچنان در این فهرست بوده است.

اشپیگل مطابق سندی که گفته می‌شود متعلق به سال ۲۰۱۰ است، نوشت که این نوع شاخه‌های جاسوسی در نزدیک به ۸۰ نقطه دنیا و از جمله شهرهایی مانند، پاریس، مادرید، رم، ژنو، پراگ و فرانکفورت مشغول فعالیت هستند.

در حالی‌ که واکنش‌ها، احضارها و ادای توضیحات در مورد آژانس امنیت ملی آمریکا در دو سوی اقیانوس اطلس ادامه دارد، مدیر این سازمان روز سه‌شنبه با محدود کردن اختیارات این سازمان مخالفت کرد و به آمریکایی‌ها اطمینان داد که حوزه خصوصی آنها مورد تعرض قرار نگرفته است. وی با این حال گفت ضروری است که مکالمات آمریکایی‌ها در جایی ثبت شود و اگر لازم شد با حکم دادگاه مورد بررسی قرار گیرد.

روز دوشنبه هیات‌های پارلمانی فرانسه و آلمان به آمریکا سفر کردند تا درباره جنجال پیش آمده با مقام‌های آمریکایی گفت‌وگو کنند.

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در مصاحبه با شبکه فیوژن گزارش‌ رسانه‌های اروپایی درباره شنود و جمع‌آوری اطلاعات میلیون‌ها اروپایی‌ را تایید نکرد.

اما اشپیگل به نقل از یک مقام دفتر صدراعظم آلمان نوشته است چهارشنبه گذشته وقتی مرکل به اوباما برای این جنجال تلفن زد رئیس جمهوری آمریکا از وی پوز‌ش‌خواهی کرده است.

پس از این جنجال، کاخ سفید دستور بازنگری در نحوه عملکرد سازمان‌های اطلاعاتی این کشور را صادر کرد.
XS
SM
MD
LG