لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۶

ال‌موندو: آمریکا ۶۰ میلیون مکالمه در اسپانیا را شنود کرده است


ان اس ای، سازمان امنیت ملی آمریکا، این روزها بار دیگر به صدر اخبار بازگشته است
ان اس ای، سازمان امنیت ملی آمریکا، این روزها بار دیگر به صدر اخبار بازگشته است
روزنامه ال‌موندو در گزارشی که بر اساس اسناد اداورد اسنودن تنظیم شده است، می‌گوید سازمان امنیت ملی آمریکا طی تنها یک ماه - ماه دسامبر- ۶۰ میلیون مکالمه را در اسپانیا رصد کرده است.

این گزارش که تاریخ انتشار اصل آن ششم آبان عنوان شده، تنها یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که روزنامه فرانسوی لوموند خبر از جمع‌آوری اطلاعات از ۷۰ میلیون مکالمه تلفنی در فرانسه داده بود.

روزنامه‌های اسپانیایی می‌گویند نظارت‌ها بر مکالمات در آن کشور از جمله ثبت شماره تماس گیرنده و کسی که با او تماس گرفته شده را نیز در بر می‌گیرند.

انتظار می‌رود تازه‌ترین گزارش در باره جاسوسی تلفنی از سوی ساز و کار امنیتی ایالات متحده، بر شدت واکنش هم‌پیمانان اروپایی آمریکا علیه واشینگتن بیافزاید.

واکنش‌هایی که طی هفته گذشته با گزارش‌ها در باره رصد مکالمات شهروندان فرانسوی بار دیگر آغاز و با انتشار گزارش درباره شنود تلفن شخصی صدر اعظم آلمان بیش از پیش بالا گرفت.

روز جمعه نیز ال‌پائیس، دیگر روزنامه اسپانیایی، بدون دادن جزئیات دقیق در مورد شمار مکالمات، گزارشی را منتشر کرده بود که از رصد شهروندان و سیاستمداران اسپانیایی خبر می‌داد. آنچه همان زمان با واکنش مقام‌های عالی‌رتبه در آن کشور روبه‌رو شد.

واکنش‌های اعتراض‌آمیزی که روز دوشنبه گذشته از فرانسه نیز به گوش رسید؛ زمانی که در پی انتشار گزارش شنود در آن کشور، وزارت خارجه سفیر آمریکا در پاریس را فرا خواند.

یک روز پس از آن جیمز کلَپر، مدیر آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، گزارش‌های مربوط به «شنود ایالات متحده از اطلاعات ۷۰ میلیون شهروند فرانسوی» را تکذیب کرد.

البته در هفته‌ میلادی‌ای که به پایان رسید، اعتراض‌ها در اسپانیا یا فرانسه تنها اعتراض‌های رسمی به آمریکا نبودند.

گزارش‌های تازه عملا به موجی از انتقادها و اعتراض‌ها در اروپا انجامیده‌اند؛ از تماس تلفنی میان فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، تا بیانیه سران کشورهای عضو اتحادیه که «بی‌اعتمادی» به آمریکا می‌تواند بر جنگ علیه تروریسم تاثیر بگذارد.

دو روز پیش روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ نیز در گزارشی -بدون ارائه جزئیات- آورده که رئیس‌جمهوری ایالات متحده به صدر اعظم آلمان گفته است او چیزی درباره شنود مکالمات مرکل نمی‌دانسته است.

همزمان هفته‌نامه اشپیگل نیز گزارشی منتشر کرده بود که رصد تلفن آنگلا مرکل از زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش در دهه گذشته آغاز شده است.

سازمان امنیت ملی آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرد دباره شنود مکالمات صدر اعظم آلمان به اوباما چیزی گفته نشده بود.

گزارش‌ها درباره شنودها و نظارت‌ه بر مکالمات تلفنی، پیامک‌ها یا شبکه‌های اجتماعی بر اساس اسنادی تنظیم شده‌اند که اداورد اسنودن، کارمند پاره وقت ساز و کارهای امنیتی آمریکا با خود همراه دارد.

اسنودن اکنون در روسیه پناهنده است. آمریکا او را تحت تعقیب قضایی قرار داده است.
XS
SM
MD
LG