لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

روحانی: يک عده به خاطر منافع شخصی مخالف برداشتن تحريم‌ هستند


حسن روحانی که در نخستين سفر استانی خود به خوزستان رفته است، روز پنجشنبه، ۲۶ دی ماه، از اختصاص درصدی از درآمد نفت به این استان خبر داد و در سخنانی با انتقاد از مخالفان داخلی توافقنامه ژنو گفت که «يک عده نمی‌خواهند تحريم برداشته شود و به خاطر منافع‌ شخصی‌شان مخالف آن هستند».

بر اساس گزارش خبرگزاری ايسنا، رييس جمهوری ايران اين اظهارات را روز پنج‌شنبه، ۲۶ دی در جمع کارکنان شرکت مجتمع نفتی اروندان در دارخوين بيان کرده و خطاب به مخالفان داخلی توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی در ژنو، گفته است که «حرف‌های بسياری دارم که اکنون وقت آن نيست اما به موقع همه آنها را به مردم خواهم گفت».

وی افزوده است: «حرف‌هايم را خواهم گفت. من خواهم گفت که يک عده نمی‌خواهند تحريم برداشته شود و به خاطر منافع‌ شخصی‌شان مخالف هستند که شرايط عادی با دنيا داشته باشيم و خودمان را برای ملت فدا کنيم».

آقای روحانی سپس با حمايت از هيات مذاکره‌کننده ايران در گفت‌وگو با گروه ۱+۵ اظهار داشت: «افرادی که برای مسئوليت ديپلماسی انتخاب کردم، قوی‌ترين افرادی بودند که در اين حوزه می‌شناختم؛ افرادی توانمند و صاحب‌نظر».

انتقاد رييس جمهوری ايران از مخالفان توافق ژنو در زمانی ابراز می‌شود که طرفين اعلام کرده‌اند که اين توافق از روز ۲۰ ژانويه اجرايی خواهد شد و در صورت راستی‌آزمايی اقدامات ايران توسط آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، قدرت‌های جهانی بخشی از تحريم‌های ايران را لغو خواهند کرد.

از جمله اقدامات شش قدرت جهانی، آزادسازی ۴.۲ ميليارد دلار از پول ناشی از فروش نفت ايران ظرف هشت ماه است.

حسن روحانی در ادامه سخنان روز پنجشنبه خود، مذاکره را به ميدان مسابقه تشبيه کرده و گفته است: «آنچه برای ما مهم است خطوط قرمز يعنی منافع و امنيت ملی ما است که آن را دقيق مراعات کرده و خواهيم کرد».

وی افزوده است: «با اجرايی شدن اولين مرحله توافق ايران و ۱+۵ که چند روز ديگر آغاز خواهد شد، فضای سياسی جديدی به وجود خواهد آمد».

توافق ژنو که روز سوم آذر - ۲۳ نوامبر- و پس از مذاکرات فشرده ميان نمايندگان ايران و گروه پنج به علاوه يک به دست آمد با مخالفت گروه‌های تندرو در جناح اصول‌گرای جمهوری اسلامی روبه‌رو شده است به‌طوری که آنها خواستار افشای متن مذاکرات و همچنين عدم اعتماد تهران به طرف‌های مذاکره‌کننده شده‌اند.

روزنامه‌های نزديک به آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و همچنين سپاه پاسداران روزانه با انتشار گزارش‌های تاييد نشده از آنچه که کارشکنی آمريکا در مسير اجرای توافقنامه ژنو خوانده‌اند، تاکيد دارند که اين توافق، اعتبار خود را از دست داده است. برخی از چهره‌های اين جريان تندرو نيز اعضای تيم مذاکره‌کننده ايران را به «خيانت» و واگذاری امتيازات فراوان به طرف‌های غربی متهم کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ايران به دليل آنچه که تلاش برای دستيابی به دانش هسته‌ای برای ساخت سلاح اتمی عنوان شده است، هدف تحريم‌های فلج کننده سازمان ملل، اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريکا قرار گرفته است.

اختصاص درصدی از درآمد نفت به خوزستان

در همین حال و به گزارش خبرگزاری ایرنا، رييس جمهوری اسلامی ايران در سخنان روز پنجشنبه خود، از اختصاص درصدی از درآمد نفت کشور به استان خوزستان خبر داد و اعلام کرد: «اختصاص درصدی از درآمد نفت به استان خوزستان پس از بررسی در دولت در قالب لايحه‌ای به مجلس شورای اسلامی تقديم خواهد شد».

او اما در اين زمينه توضيح بيشتری نداد.

آقای روحانی همچنین از کارکنان مجتمع نفتی اروندان دارخوين خواسته است که نفت را «ارزان» توليد کنند و گفته است: «کاری کنيد که نفت را ارزان‌تر توليد کنيم. نترسيد؛ من بر عهده می‌گيرم. ما از فشار اين و آن نمی‌ترسيم. اگر شرکتی، نفتی را ارزان‌تر توليد کرد، حق با اوست».

وی افزوده است: «اگر امروز می‌خواهيم با دنيا از منافع ملی سخن بگوييم، سخن گفتن بدون قدرت بی‌معناست. شما توانمندی خود را افزايش دهيد؛ لازم نيست داد بزنيد، دنيا خودش متوجه قدرت‌تان می‌شود».

خبرگزاری مهر نيز به نقل از رييس جمهوری ايران در يک گفت‌وگوی زنده تلويزيونی با مردم استان خوزستان خبر داده است که «در اين سفر تصميم بر اين شد که آبادان و خرمشهر منطقه آزاد اعلام شوند».

قرار گرفتن آبادان و خرمشهر در شمار مناطق آزاد از طرح‌های دولت‌های پيشين ايران است ولی هنوز اجرايی نشده است.

استان خوزستان که نخستين مقصد سفر استانی حسن روحانی بوده است، از مشکلات متعددی نظير بيکاری گسترده، بحران‌های زيست محيطی، آلودگی هوا، کمبود آب آشاميدنی و عدم رونق اقتصادی رنج می‌برد.
XS
SM
MD
LG